مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان:

در دین ما پدافند غیرعامل اصل اول است|در پدافند زیستی مانند ارتش‌ها باید آماده حمله باشیم

محمدپور یادآور شد: مسئله تشخیص تهدیدات برای مقابله با مسائل مختلف مهم است و ما مانند لایه های مختلف راداری در شرایط آزمایشگاهی عمل می‌کنیم تا خلائی ایجاد نشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیر محمدپور مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری گیلان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم و همچنین سالروز رحلت رسول اکرم و شهادت حضرت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) گفت: از نظر معارف اسلامی و قرآن، انسان در معرض تهدید است و در قرآن از آن نام برده شده و برای مقابله با تهدیدات نیازمند پدافند عامل و غیر عامل است.

وی ادامه داد: این دشمن است که نوع مقابله با خود را برای ما مشخص می کند، زیرا اوست که روش های مختلف را برای مقابله با ما انتخاب می کند. این تهدیدات گاهی نظامی و گاه غیر نظامی است. گاهی دشمن با وسوسه تلاش دارد کاری کند که خود افراد و کشور ها اقدامات مورد نیاز او را انجام دهند.

   اسلام پیشگیری را بهتر از درمان دانسته است

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان گفت: زیبا سازی کار زشت نیز کاری است که دشمن انجام می دهد و ما را مجبور به انجام آن می کند و یا با ایجاد باور غلط زمینه آسیب را برای خود ایجاد می کند. یکی از اصول پدافند غیر عامل خود شناسی واقع گرایانه است.

وی تحکیم باورها و اعتقادات را از مهمترین اصول برای مقابله با تهدیدات دشمن دانست و گفت: در دین ما پدافند غیر عامل اصل اول است و در واقع اسلام پیشگیری را بهتر از درمان دانسته است. گستردگی پدافند غیر عامل به گستره تهدیدات است و به دلیل تغییر تهدیدات مدل های پدافند غیر عامل نیز باید تغییر کند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان با تاکید بر علمی بودن پدافند غیر عامل گفت: پدافند غیر عامل صنعتی ، اقتصادی، اجتماعی و .. پدافند غیر عامل ویژه خود را می طلبد اما این حوزه ها با هم ارتباط دارند و نیازمند یک مدیریت واحد است.

  پدافند غیرعامل با تهدیدات مقابله می‌کند

محمدپور عنوان کرد: طیفی از تهدیدات در حوزه سلامت وجود دارد که در این بین، بیماری‌ها موضوع مهمی است که مسائل اپیدمی و بیماری‌های دستکاری شده در قالب های مختلف در آن شکل گرفته است. اپیدمی‌ مسئله مهمی است و دست کاری‌های ژنتیکی می‌تواند تهدیدزا و یا موثر باشد.

وی با بیان اینکه پدافند غیر عامل با تهدیدات مقابله می‌کند، تصریح کرد: باید نگاهی مشکوک به مسائل داشته باشیم تا نقاط تخریب و تهدید را شناسایی و با آنها مقابله کنیم و این نگاه باید مشرف بر مسائل باشد. چرخه اقدامات متنوعی از دستگاه های امنیتی بهداشتی سلامتی انجام می شود و ما باید یک سی بی سی پیشرفته و مبتنی بر شرابط اقلیمی داشته باشیم تا هر تهدیدی را رصد کنیم.

  تشخیص تهدید بسیار مهم است همانند تشخیص نوع بیماری بیمار است

محمدپور یادآور شد: مسئله تشخیص تهدیدات برای مقابله با مسائل مختلف مهم است و ما مانند لایه های مختلف راداری در شرایط آزمایشگاهی عمل می‌کنیم تا خلائی ایجاد نشود.

وی با تاکید براینکه به بانک اطلاعاتی تهدیدات حوزه  زیستی و سلامت در کشور نیاز داریم و باید به آن توجه شود اظهار کرد: این اقدامات باید انجام شود تا وقتی با عوامل نوترکیب و دستکاری شده مواجه شدیم قادر به مقابله با تهدیدها باشیم و در پدافند زیستی مانند ارتش‌ها باید اماده حمله باشیم؛ باید انباری از دارو و سامانه‌های تشخیصی داشته باشیم تا نیاز کشور به واکسن در زمان جنگ برطرف شود.

در این راستا با شناخت دقیق تهدیدات، آسیب ها و بررسی توانمندی ها و ظرفیت ها اقدامات پدافندی را برنامه ریزی و در جهت مدیریت تهدیدات پیش رفتیم و با ایجاد گروه ها و تیم های واکنش سریع آماده مقابله با تهدیدات هوشمند دشمنان هستیم.

 کاهش وابستگی به خارج کشور ساخت مواد اولیه غذایی و دارویی یک ضرورت است

 محمدپور ساخت مواد اولیه غذایی و دارویی و کاهش وابستگی به خارج کشور را یک ضرورت  دانست و گفت: در ساخت تجهیرات پزشکی بومی مانند مانیتورینگ اقدامات بسیاری خوبی انجام شده است  اما هنوز کافی نیست.

وی در حوزه های تاب آوری در بخش سلامت گفت: افزایش توان تاب آوری آسیب دیدگان در بلایا بسیار مهم است تا بتوان آسیب های روحی و روانی بعد از بلایا مانند سیل و زلزله  وتهدیدات انسان ساخت را کاهش داد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری گیلان مقابله با نفوذ در بخش سایبر و سلامت را بسیار اساسی دانست و گفت: حوزه سلامت در خطر نفوذ و کنترل سایبری است پس باید با بومی سازی و شناخت دقیق تهدیدات با آن مقابله کرد.

Share