رئیس اداره اوقاف لاهیجان و سیاهکل:

جلوی احداث بقعه و امامزاده جعلی گرفته می‌شود | اوقاف هیچ اعتبار دولتی ندارد

حسینی اشکوری به بحث بقاع جعلی پرداخت و گفت: بقاع متبرک باید دارای شجره نامه و مجوز اداره اوقاف باشند در غیراینصورت هرجایی اگر افراد بخواهند بقعه و امامزاده جعلی بسازند جلوی آنها گرفته میشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های لاهیجان و سیاهکل ضمن تبریک ایام دهه وقف و خیر مقدم به اصحاب رسانه از اهمیت وقف در قرآن و روایات یاد کرد و گفت: بحث وقف یا انفاق و صدقه جاریه درقرآن در آیات متعددی در رابطه با کار نیک و باقیات صالحات اشاره کرده اند.

وی درخصوص کارکرد وقف در حوزه اقتصادی گفت: کمک به مشکلات اقتصادی مردم، سرمایه گذاری در موقوفات و اشتغالزایی نمونه هایی از این کارکردها می باشند.

حجت الاسلام میرحامد حسینی اشکوری در ادامه افزود: بسیاری از نیازمندان از نیات و زمین های وقفی استفاده می کنند و این کارکرد اجتماعی و فرهنگی وقف می باشد.

وی خاطرنشان کرد: اوقاف هیچ اعتبار دولتی ندارد و هزینه و خرج کرد در بقاع متبرکه از اجرای نیات موقوفات و جمع آوری نذورات انجام می گیرد.

رئیس اداره اوقاف لاهیجان گزارشی از فعایت های اوقاف از دهه وقف سال گذشته تاکنون بیان کرد و گفت: کل موقفات ما در شهرستان لاهیجان و سیاهکل ۵۸۱ موقفه است و تعداد رقبات (متعلقات وقفه) ۴۵۸۱ می باشد.

وی در ادامه گفت: تعداد کل بقاع متبرکه ثبت شده ۱۷۳ موردبوده است و همچنین تعداد ۳۰۰ سند اجاره تجدید شده است.

اشکوری تاکید داشت: افزایش ۲ برابری در دریافت حقوق موقوفات بقاع متبرکه داشته ایم و ۲۴۰۰۰مترمربع زمین به ارزش یک میلیارد تومان رفع تصرف شده است.

وی تصریح کرد: ۴ وقف جدید که ۳ مورد در لاهیجان و یک مورد در سیاهکل بوده است به ارزش ۱۱ میلیارد تومان می باشد.

وی در خصوص اخذ سند مالکیت گفت: تعداد ۲۰ سند مالکیت موقوفات و بقاع متبرکه اخذ شد که از اداره ثبت لاهیجان و سیاهکل بابت همکاری در این زمینه تشکر و قدردانی می کنم.

میرحامد حسینی اشکوری در مورد اجرای نیت واقفین اظهار نمود: بیش از ۵۰۰ میلیون تومان اجرای نیت واقف داشته ایم که شامل روضه خوانی سیدالشهدا، کمک به نیازمندان، بازسازی مدارس، کمک به حوزه علمیه، خرید دستگاه برای بیمارستان های لاهیجان و … می باشند و همه در این زمینه ها هزینه می گردند و مدارک آن نیز موجود می باشد.

وی به طرح جامع بقاع متبرکه اشاره کرد و بیان دشت: ۲۰ قرارداد طرح جامع بقاع متبرکه در سطح شهرستان را امضا کرده ایم که ۴ مورد از آنها مصوب سازمان بوده است و طرح جامع یعنی هرگونه ساخت و سازی که در بقاع انجام میگیرد تا ۵۰ سال آینده پیش بینی گردد.

وی افزود:تنظیم قرارداد نصب ۵۰ دوربین مداربسته بقاع متبرکه نیز صورت گرفته است.

رئیس اداره اوقاف لاهیجان و سیاهکل به بحث فرهنگی اداره اوقاف پرداخت و گفت: در حیطه فرهنگی ۷۰۰ نفر از قرآن آموزان در کلاس های قرآن ما در بقاع متبرکه حضور پیدا می کنند، بیش از ۵۰ مبلغ اعزامی از قم در ایام تبلیغی در طرح های بقاع متبرکه حضور پیدا می کنند مانند طرح آرامش بهاری در ایام نوروز، بصیرت عاشورایی در ایام محرم، ضیافت الهی در ماه رمضان، عید علوی در میلاد حضرت علی و یاس نبوی در ایام فاطمیه.

حسینی اشکوری در ادامه به مراکز مشاوره وقف اشاره کرد و عنوان داشت:در دفتر امام جمعه و فرمانداری شهرستان سیاهکل و لاهیجان مراکز مشاوره راه اندازی کرده ایم تا مردم را درخصوص اینکه در چه زمینه ای وقف داشته باشند راهنمایی کنیم که این مراکز در بقاع، ادارات و مساجد نیز افتتاح خواهند شد.

وی در خصوص هیات امنا اظهار کرد: در بعضی بقاع هیات امنا فرسوده داریم و باید جوانگرایی با حفظ حرمت بزرگان و ریش سفیدان داشته باشیم.

وی در پایان به بحث بقاع جعلی پرداخت و گفت: بقاع متبرک باید دارای شجره نامه و مجوز اداره اوقاف باشند در غیراینصورت هرجایی اگر افراد بخواهند بقعه و امامزاده جعلی بسازند جلوی آنها گرفته میشود.

Share