مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی‌ صنعت گردشگری گیلان را متحول می‌کند

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو صنعت گردشگری گیلان را به ویژه در بخش گردشگری خارجی متحول می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، شهرود امیر انتخابی اظهار داشت: در صورت موافقت بازرسان‌ خارجی و ثبت جنگل‌های هیرکانی (hyrcanian forests) در فهرست میراث جهانی یونسکو صنعت گردشگری گیلان به ویژه در بخش گردشگری خارجی با تحول چشمگیری مواجه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان گیلان عنوان کرد:‌ در مجموع یازده سایت از جنگل‌های هیرکانی در استان‌های شمالی کشورمان برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو پیشنهاد شده است که بر این اساس سه سایت آن در استان گیلان واقع شده است.

امیر انتخابی به ‌اسامی سایت‌‌های انتخاب شده در گیلان اشاره کرد و ابراز داشت: سه سایت پیشنهادی استان گیلان بخش‌هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش هستند که در جریان ورود بازرسان یونسکو به کشورمان مورد بازرسی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه سایت جنگلی لیسار تالش به شدت مورد توجه بازرسان یونسکو واقع شده است بیان داشت:‌ یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان رونق صنعت گردشگری استان است به همین دلیل موضوع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را به شدت دنبال می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان بازدید گردشگران داخلی از طبیعت استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود:‌ با وجود اینکه هرساله شاهد ورود حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر گردشگر داخلی به گیلان هستیم اما این مسئله تأثیر چندانی روی اقتصاد این استان ندارد.

امیر انتخابی با تأکید بر اینکه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی صنعت گردشگری گیلان را متحول می‌کند تصریح کرد:‌ ورود گردشگران خارجی به گیلان برای بازدید از این اثر ملی منجر به‌ تولید ثروت،‌ اشتغال‌زایی،‌ ارزآوری و در نهایت تقویت هرچه بیشتر صنعت گردشگری استان می‌شود.

وی تعداد گردشگران خارجی که سالانه از ایران بازدید می‌کنند را بیش از ۳ میلیون نفر خواند و گفت:‌ در صورت ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست یونسکو این اثر طبیعی نیز در پکیج تورهای گردشگری خارجی قرار می‌گیرد و تعداد زیادی از گردشگران خارجی برای بازدید از آن به گیلان سفر می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان جنگل‌های هیرکانی را از آثار طبیعی منحصر به فرد جهان اعلام کرد و اظهار داشت:‌  این جنگل‌ها با پیشینه‌ای متعلق به دوران سوم زمین شناسی، درختانی پهن برگ و نوع فسیل‌های خاصی که در آن موجود است بسیار حائز اهمیت هستند.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه طبق آمار سازمان جهانی با ورود هر گردشگر بین هزار تا هزار و ۳۰۰ دلار ارز وارد کشور مقصد می‌شود تصریح کرد:‌ حفظ جنگل‌،‌ توسعه صنعت گردشگری و ارزآوری از مهم‌ترین فواید ثبت جنگل‌های هیرکانی گیلان در فهرست جهانی میراث فرهنگی یونسکو است.

وی نگهداری و حفظ جنگل‌های هیرکانی مطابق با استانداردهای جهانی را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت:‌ حفاظت از محیط زیست و حیات وحش جنگل‌های هیرکانی، در کنار جلوگیری از بروز هرگونه خسارت و آسیب به این اثر طبیعی جهانی از مهم‌ترین دغدغه‌های جدی بازرسان یونسکو است.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان حفاظت از طبیعت را از ویژگی‌های بارز مردم این استان دانست و گفت:‌ در جریان بازدید بازرسان خارجی از گیلان و برای تسهیل در امر ثبت جنگل‌های هیرکانی در فهرست میراث جهانی یونسکو این مسئله به صورت مبسوط برای آنان تشریح شد.

جنگل های هیرکانی به شکل نوار سبزی به طول ۸۵۰ کیلومتر از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده‌اند،‌ نام این جنگل‌ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان Hyrcan خوانده می‌شد، گرفته شده است.

لازم به ذکر است که در عصر یخبندان به غیر از جنگل‌های هیرکانی که به دلیل قرار گرفتن بین رشته کوه البرز و دریای خزر از اقلیم معتدل‌تری برخوردار بودند، تمامی جنگل‌ها نابود شدند به همین علت جنگل‌های هیرکانی را مادر جنگل‌های جوان اروپا و شمال آمریکا می‌دانند.

 از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی در جنگل‌های هیرکانی در بین درختان نیز می‌توان به راش، ممرز، بلوط، توسکا، انجیلی، افرا، نمدار، بارانک، نارون، زبان گنجشک، انجیر، لرگ و سرخدار و در بین گونه‌های درختچه‌ای به آلوچه وحشی، انار، شمشاد، ولیک، ازگیل، جل، خاس، گالش انگور، سیاه تنگرس طبی و خردمندی اشاره کرد.

Share