رئیس مرکز آمار ایران خبرداد:

تورم نقطه‌ای به ۳۲.۸ درصد رسید | افزایش بسیار زیاد قیمت کالا در استان گیلان

امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران در نشست خبری در دانشگاه گیلان اظهار داشت: نرخ بیکاری استان گیلان در فصل بهار امسال ۱۰ درصد و نرخ بیکاری کشور ۱۲.۱ درصد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، امیدعلی پارسا در چهارمین همایش روز آمار و برنامه‌ریزی در دانشگاه گیلان اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای برای توسعه کشور است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه امروز تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند اقدامات اجرایی است عنوان داشت: صنعت تولید آمار در جهان باید آمار را به طور استاندارد منتشر کند تا آمار کشورهای مختلف با هم قابل مقایسه باشد‌.

پارسا با تاکید بر لزوم رصد نظام‌های آماری جهان خاطرنشان کرد: تا قبل از جنگ جهانی دوم هر مجموعه‌ای بر حسب نیازهای خود آمار تولید می‌کرد اما بعد از آن یک مرجع واحد هدایت و راهبری فعالیت‌های آماری در تمام کشورها ایجاد شد.

وی با اعلام اینکه قبل از جنگ جهانی دوم بیش از ۸۰ درصد از آمار تورم‌های کشورها توسط بانک‌های مرکزی ارائه می‌شد تصریح کرد: در حال حاضر تنها ۵ کشور مانند گذشته آمار تورمشان توسط بانک‌های مرکزی اعلام می‌شود‌‌‌.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در کشور ایران دو مرجع هزینه صرف می‌کنند تا آمار تورم یا رشد اقتصادی کشور را اعلام کنند ابراز داشت: این اقدام فقط سبب تخریب سرمایه‌های اجتماعی کشور می‌شود‌.

پارسا با بیان اینکه حداکثر ۳۵ درصد آمارهای مورد نیازهای استانداران و ۱۵ درصد آمارهای مورد نیاز فرمانداران توسط نهادهای آماری در کشور تولید می‌شود افزود: وجود دو نهاد برای ارائه آمار در ایران سبب بروز دوباره‌کاری می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم وجود تنها یک نهاد آماری برای ارائه آمار در کشور خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران در ارائه آمار رشد اقتصادی و تورم با بانک مرکزی اختلاف دارد و باید بپذیریم که بانک مرکزی نمی‌تواند ارائه دهنده آمار باشد.

رئیس مرکز آمار ایران شورای عالی آمار و مرکز آمار ایران را قلب نظام ملی آماری ایران دانست و عنوان داشت: مراکزی مانند بانک مرکزی باید تحت تصمیم‌گیری‌های این مجموعه عمل کنند.

پارسا آمار را یک داده عمومی دانست که تمام مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و ابراز داشت: حکومت‌ها به نیابت از مردم آمار را تولید کرده و سپس آن را در اختیار عموم قرار می دهند.

وی وجود دو مرکز ارائه آمار را یک تئوری غلط دانست و اظهار داشت: اگر قرار باشد که دو مرجع برای ارائه آمار داشته باشیم پس باید برای گردش مالی کشور هم چند بانک مرکزی ایجاد کنیم که این امر تحقق ناپذیر است.

رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه در حال حاضر در کشور ما هر نهادی جداگانه آمار تولید می‌کند خاطرنشان کرد: این وضعیت سبب شده است تا مرکز آمار ایران به عنوان مرجع آماری شناخته نشود.

پارسا با اعلام اینکه نهادهای کشور سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ نیاز آماری دارند تصریح کرد: ۴۸ درصد از سرشماری کشور در سال ۹۵ به صورت اینترنتی توسط مردم انجام شد که این امر شایسته تقدیر است‌.

وی با بیان اینکه تمام قانون‌های آماری موجود در کشور باید تجمیع شده و در قالب یک بسته قانونی جامع ارائه شود خاطرنشان کرد: امیدواریم تا خرداد سال آینده این امر محقق شود.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه بخشنامه‌ای از سوی دولت به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده تا آمار مورد نیاز مرکز آمار را در اختیارش بگذارند افزود: این امر به دلیل محافظه‌کاری و مقاومت برخی مدیران با کندی پیش می‌رود.

پارسا با اعلام اینکه اگر بدبینانه نگاه کنیم برخی مدیران از بروز اشتباهات و تخلفات آماری خود می‌ترسند که آمار مورد نیاز را در اختیار مرکز آمار ایران قرار نمی‌دهند گفت: مرکز آمار اطلاعات شخصی مردم را در اختیار قضات دستگاه قضایی قرار نداده و نمی‌دهد.

وی وجود مدیران بروکرات و اقتدارگرا را مانع توسعه کشور دانست و تصریح کرد: برخی مدیران دنبال کاغذبازی هستند تا اگر روزی به سازمان بازرسی احضار شدند نجوای “انا مظلوم” بگیرند‌.

رئیس مرکز آمار ایران شبهه‌افکنی در آمارهای رسمی کشور را نوعی ظلم و ستم به جمهوری اسلامی و همچنین تخریب سرمایه اجتماعی کشور دانست و افزود: نرخ نقطه به نقطه تورم گیلان در مهرماه امسال ۳۰.۶ درصد است.

پارسا معدل تغییرات قیمت در ۲۴ ماه گذشته در گیلان را ۱۱.۶ درصد دانست و خاطرنشان کرد: برای بررسی عملکرد آماری دولت، باید آمار عملکرد آن در مدت یکسال را بررسی کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این جلسه با تاکید بر لزوم توجه به حوزه آمار اظهار داشت: ضرورت و اهمیت توجه به آمار قابل انکار نیست.

محمدعلی محمدی با بیان اینکه وجود آمار صحیح لازمه توسعه کشور است عنوان داشت: حوزه آمار از جمله حوزه‌هایی است که حتی در تمدن باستانی ایران سابقه دارد.

وی با بیان اینکه براساس مستندات کشف شده، مجموعه‌ای از افراد در دوران ایران باستان نیز وظیفه تهیه آمار را بر عهده داشتند گفت: برگزاری همایش روز آمار نشان از اهمیت بالای این مسئله دارد.

میزان تورم کشور به ۳۲.۸ درصد رسید

پارسا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق اطلاعات برآورد شده میزان تورم نقطه به نقطه کشور در ماه گذشته به عدد ۳۲.۸ درصد رسید که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش زیادی مواجه بوده است.

رئیس مرکز آمار ایران‌ عنوان کرد‌ افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه کش ر در مهر ماه امسال به عدد ۳۲.۸ درصد رسید که این نرخ بر همین اساس برای کالاهای خوراکی‌ ۴۷ درصد،‌ خشکبار ۷۵ درصد،‌ کالاهای بادوام ۷۵ درصد و در برخی از اقلام دیگر نیز این شاخص حتی به صددرصد رسید.

پارسا تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته مسئولان و تصمیم‌گیران برای برنامه‌ریزی و اخذ تصمیمات از آمارهای نقطه به نقطه استفاد چندانی نمی‌کنند یعنی برای پیشبرد اهداف استراتژیک به آمارهای باکیفیت با شاخص‌های سالانه تکیه بیشتری دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به عنوان یگانه راه حل توسعه پایدار کشور به آمارها و شاخص‌های آماری دقیقی نیاز است و محورهای آن نیز در مواردی نظیر مردمی بودن، عدالت محور بودن،‌ درون‌گرا بودن،‌ برون گرا بودن و اقتصاد دانش محور خلاصه می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران‌ بیان داشت: برای سنجش دقیق میزان رشد اقتصادی به ۱۴۲ شاخص مختلف نیازمندیم به طوری‌که بر اساس  ارزیابی همین مؤلفه‌ها شاخص پویایی کشورمان تا سال ۹۴ با نوسانات بسیار شدید و از سال ۸۷ تا سال ۹۴ با روند رو به کاهشی مواجه بوده است.

پارسا ابراز داشت: میزان رشد اقتصادی کشور در حوزه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با افزایش مطلوبی مواجه بود به طوری‌که براساس ارزیابی‌های کارشناسان مرکز آمار کشور عدد آن از ۴ دهم درصد به عدد ۱.۲۸ درصد افزایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: شاخص‌های لازم برای تعیین میزان کارکردهای علوم دانش بنیان در اقتصاد ملی ۹ مؤلفه هستند که براساس سنجش همین مؤلفه‌ها میزان تأثیرگذای علوم دانش بنیان در اقتصاد کشورمان از سال ۸۴ روند افزایشی و در سال ۹۱ به عدد ۲.۲ درصد رسید.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: میزان حرکت اقتصاد کشورمان در مسیر علوم دانش بنیان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با کاهشی نسبی به حدود ۱.۹ درصد رسید اما به توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده به طور میانگین این شاخص روندی رو به افزایش را در سال‌های اخیر طی کرده است.

نرخ بیکاری کشور بهار امسال به ۱۲.۱ درصد رسید

پارسا ظهر امروز در نشست خبری در دانشگاه گیلان اظهار داشت: انتقال ناقص بیانات مسئولان سبب خدشه‌دار شدن عمومی می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به تفاوت آمار موجود مرکز آمار و بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این دو مرکز، آمار خود را نه بر اساس سرشماری بلکه براساس نمونه‌گیری اعلام می‌کنند.

پارسا با اعلام اینکه نمونه‌گیری‌های انجام شده در راستای اعلام آمار براساس دستاوردهای علم آمار انجام می‌شود ابراز داشت: تفاوت در انتخاب نمونه‌ها دلیل اختلاف آمار بانک مرکزی و مرکز آمار است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی براساس نمونه‌های شهری آمار می‌دهد و مرکز آمار براساس نمونه‌های کشوری، تصریح کرد: همین امر سبب اعلام آمار متفاوت از سوی این دو مرکز شده است.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه اگر بانک مرکزی آماری تولید نکند کشور با مشکل مواجه نمی‌شود خاطرنشان کرد: بدبین بودن همیشگی برخی افراد یکی از دلایل عدم اعتماد مردم به آمار کشوری است.

پارسا با بیان اینکه آمار کشور براساس فرمول‌های جهانی محاسبه می‌شود اظهار داشت: تمام داده‌هایی که برای ارائه آمار کشور استخراج می‌شود با واقعیت زندگی مردم منطبق است.

وی میانگین قیمت تخم‌مرغ در گیلان را ۱۰ هزار تومان و رب گوجه فرنگی را ۱۸ هزار تومان دانست و خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که آمار ارائه شده توسط مرکز آمار کاملاً منطبق با شرایط روز جامعه است.

رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه این مرکز آمار واقعی زندگی مردم را ارائه می‌دهد ابراز داشت: اینکه تفسیر و تحلیل مردم از آمار ارائه شده توسط مرکز آمار چیست در اعتماد آن‌ها به آمارهای ارائه شده تاثیر دارد.

پارسا جلوگیری از تفسیر غلط آمار را یکی از وظایف مرکز آمار کشور دانست و عنوان داشت: کارکنان مرکز آمار در وهله نخست و سپس صدا و سیما و رسانه‌ها در عدم ترویج فرهنگ آماری و عدم تفسیر صحیح آمار در جامعه مقصر هستند‌.

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌ها تنها به دنبال پر کردن صفحات خود هستند خاطرنشان کرد: متوسط تورم نقطه‌ای استان گیلان در مهرماه امسال ۳۰.۶ درصد و در کشور ۳۲.۴ درصد است.

رئیس مرکز آمار ایران معدل افزایش قیمت در مدت ۲۴ ماه را تفسیر صحیح تورم دانست و تصریح کرد: دانشگاهیان باید در تفسیر صحیح آمار برای جامعه نقش داشته باشند.

پارسا با اعلام اینکه افزایش قیمت کالا در استان گیلان در ماه گذشته بسیار زیاد بود خاطرنشان کرد: تورم ماهانه استان گیلان در ماه مهر ۸ درصد است که این رقم بسیار بالا است.

وی با اعلام اینکه نرخ مشارکت مردم گیلان در سال گذشته ۴۲.۷ درصد بود و از میانگین کشوری حدود ۲.۵ درصد بیشتر بود خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان گیلان در سال گذشته ۱۰.۷ درصد و نرخ بیکاری در کشور ۱۲.۱ درصد بود‌.

پارسا نرخ مشارکت مردم گیلان در بهار امسال را حدود ۴۶ درصد دانست و تصریح کرد: نرخ بیکاری استان گیلان در فصل بهار امسال ۱۰ درصد و نرخ بیکاری کشور ۱۲.۱ درصد بود.

رئیس مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان در گیلان را ۲۹ درصد و در کشور ۲۵ درصد اعلام کرد و عنوان داشت: نرخ باروری و رشد جمعیت در استان گیلان بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.

پارسا با بیان اینکه سرشماری بعدی در سال ۱۴۰۵ انجام می‌شود خاطرنشان کرد: این سرشماری به صورت ثبتی-مبنا انجام می‌شود و در سال ۱۴۰۰ سرشماری اینترنتی انجام نمی‌شود‌.

وی با اشاره به خلاء‌های آماری موجود در کشور تصریح کرد: اگر بخواهیم آمار کشور به طور کامل تامین شود باید از نیروی انسانی ویژه و بودجه‌ای چند برابر استفاده کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران وجود مدیران بروکرات و محافظه‌کار را مانع توسعه حوزه آماری کشور دانست و خاطرنشان کرد: تصویب پیش‌نویس جدید قانون آمار بسیاری از مشکلات حوزه آماری کشور را رفع می‌کند.

Share