جهانگیری اعلام کرد:

تحریم‌های اعلام شده کمتر از پیش‌بینی‌های ما بود |برای یک دوره سختی را تحمل کنیم

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: تحریم‌های اعلام شده شب گذشته از سوی آمریکا، کمتر از پیش‌بینی‌های ایران بود؛ در حالیکه ما وظیفه داریم به نحوی رفتار کنیم که کمترین اثر بر اقتصاد را شاهد باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از صدا و سیما؛ اسحاق جهانگیری امروز در مراسم تکریم و معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت عبور از شرایط سخت فعلی را نیازمند عزم ملی همراه با انسجام و وحدت دانست و تاکید کرد: در شرایطی که آمریکا قصد فشار بر ایران از طریق اعمال تحریم های غیر اخلاقی و ظالمانه را دارد باید در اقتصاد به موفقیت برسیم و نشان دهیم که اقتصاد ما سرپاست.

وی افزود: امروز اداره موفق اقتصاد یک مسئولیت ملی بزرگ است که دولت به تنهایی نمی تواند آن را انجام دهد و نیاز به مشارکت همه مردم نخبگان جریانهای سیاسی و ایرانیان در سراسر دنیا دارد.

جهانگیری تصریح کرد: تحریم های جدید در حالی اتفاق می افتد که باید با دقت در این زمینه تصمیم‌گیری و عمل کنیم و با مردم صادقانه صحبت شود در حالی که نباید برای مردم ایجاد نگرانی کرد.

وی گفت: مردم باید مطمئن شوند که مسئولان صادقانه به فکر عبور از مشکلات هستند و از همه توان خود و کشور استفاده می‌کنند که در این صورت حتما همه مردم نیز کمک خواهند کرد و از فداکاری دریغ نمی‌کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها با تمام توان وارد موضوع تحریم ایران شده‌اند گفت: با این حال آمریکا در این حرکت در دنیا منزوی است و به جز رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور منطقه هیچ دولتی از این تحریم ها حمایت نمی کند.

وی افزود: در مناسبات با دنیا متحدان آمریکا علیه این یکجانبه گرایی آمریکا مقاومت می کنند و در واقع استقلال سیاسی و اقتصادی خود را نشان می دهند.

جهانگیری گفت: این تحریم های ظالمانه علیه ملت ،مردم، کودکان و زنان و فقرای ایران است زیرا در تحریم‌ها بیشتر از همه اقشار ضعیف آسیب می بینند.

وی افزود: آمریکایی‌ها ایجاد فضای نا اطمینانی در ایران را در دستور کار خود قرار داده‌اند و شبکه منطقه ای با پول برخی کشورهای منطقه برای این منظور ایجاد کرده‌اند که به نوشته برخی نشریات اروپایی حتی بخشی از مرگ خاشقچی در ارتباط با همین پول های سعودی به رسانه های خارجی بوده است.

جهانگیری گفت: تحریم‌هایی که شب گذشته آمریکا فهرست آن را منتشر کرد شامل بخش‌هایی از جمله هواپیمایی و کشتیرانی ایران است که همان شب گذشته با مسئولان این بخش ها تماس گرفتم و آنها می‌گفتند که تحریم‌های جدید از پیش‌بینی‌های ما کمتر بوده و یا همان مطابق پیش‌بینی‌های ما بوده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: وظیفه ما این است که طوری با تحریم‌ها مقابله کنیم تا کمترین اثر را بر اقتصاد داشته باشد.

وی تأکید کرد: صنعت کشور یکی از بخش‌هایی است که می‌تواند با عملکرد مناسب به آمریکایی‌ها بگوید که این شما بودید که شکست خوردید و این از عهده صنعتگرها برمی آید.

جهانگیری گفت: برای یک دوره باید سختی را تحمل کنیم و تولید را که مسئله اصلی است سرپا نگه داریم تا کارگران مشغول باشند و اشتغال حفظ شود و این مهمترین عامل شکست سیاست های آمریکا است.

وی افزود: ما می دانیم که بهترین راهکار برای واردات و صادرات این است که قید و بند اداری وجود نداشته باشد اما این را هم می‌دانیم که قیمت های بازار قیمت های واقعی نیست و می خواهند با فضای روانی کشور را بر هم بزنند.

جهانگیری، صادرات را پیشران اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: صادرکنندگان سربازان خط مقدم جبهه اقتصاد هستند.

وی گفت: باید از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده شود و نظام توزیع را با کمک اصناف به پیش ببریم تا از افزایش بی دلیل قیمت ها جلوگیری شود.

جهانگیری افزود: اتاق بازرگانی و اصناف باید خود را در کنار دولت بدانند و دولت به شدت به نظرات مشورتی آنها نیاز دارد.

Share