آمار بالای جراحی زیبایی در گیلان

“بِکـُش وخوشگلم کن” درد واگیردارِ این روزهای جامعه

آنطور که دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام می کند آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که ایران از نظر آمار متقاضیان جراحی بینی، در ردیف ۴ کشور اول دنیا و از لحاظ آمار متقاضیان جراحی پلاستیک ، در ردیف ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گیلان از نظر آمار جراحی های زیبایی، پنجمین استان کشور است.

با پیری و چین و چروک خداحافظی کنید ! زیبایی حق شماست ! با هزینه های پایین و در مدت کوتاه ، چهره ای متفاوت و جذاب تر داشته باشید.  تناسب اندام با پیکر تراشی، در کلینیک تخصصی زیبایی  ما ”
این جملات، تبلیغات آشنای کلینیک ها و جراحان زیبایی است که در فضای مجازی و گاهی در بروشورهایی در کوچه و خیابان دست به دست می شود.
تبلیغات وسوسه انگیزی که تا به حال خیلی ها را به زیر تیغ انواع جراحی زیبایی برده است.
مثل لیلای ۳۲ ساله که می گوید : تا به حال علاوه بر جراحی بینی، خود را به تیغ جراحی شکم، گونه و برداشتن پلک و غبغب سپرده است و قصد دارد تا چند ماه دیگر، این بار برای چشم گربه ای شدن، تن به جراحی بدهد.
اینجا در گیلان دیگر، بینی کشیده ، مشخصه گیل مردان و زنان نیست و بینی ها هر روز سر بالاتر می شوند.
تا چند سال پیش شاید بینی های سر بالا که بزرگترین تغییر چهره زنان قلمداد می شد این روزها جزو برنامه های اصلی مردان برای زیبا تر شدن باشد و تغییراتی از این دست که رضای ۴۴ ساله از آثار خوب آن می گوید.
رضا معتقد است بعد از کاشت مو هم اعتماد به نفسش بیشتر و هم پذیرش اطرافیان نسبت به او بهتر شده است.


آمار بالای جراحی زیبایی در ایران و گیلان استان پنجم

آنطور که دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام می کند آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که ایران از نظر آمار متقاضیان جراحی بینی، در  ردیف ۴  کشور اول دنیا و از لحاظ آمار متقاضیان جراحی پلاستیک ، در ردیف ۱۰ کشور اول دنیا قرار دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان البته می گوید : گیلان بعد از تهران ، اصفهان ، شیراز و تبریز، پنجمین استان کشور از نظر آمار جراحی های زیبایی است.
به گفته آقای دکتر نور صالحی اگرچه آمار دقیقی از تعداد کسانی که در گیلان جراحی زیبایی انجام می دهند در دست نیست اما با استناد به آمار جراحی های پزشکان متخصص زیبایی می توان گفت: سالانه حدود ۳ هزار نوع خدمات و جراحی زیبایی از جمله جراحی بینی، بوتاکس، کاشت گونه، لیفت پوست، کاشت مو و کوچک کردن شکم  در مراکز تخصصی و بیمارستان های گیلان انجام می شود.
وی البته می گوید: آمار جراحی ها و خدمات زیبایی در گیلان بسیار بیش از اینهاست چرا که آمار جراحی های زیبایی بینی ِمتخصصان گوش و حلق و بینی، جراحان فک و صورت و اموری چون تزریق ژل و لیزر درمانی که از سوی پزشکان عمومی انجام می شود، در آمارهای جراحی زیبایی نمی گنجد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به افزایش اقبال عمومی به جراحی های زیبایی در زنان و مردان اشاره کرد و گفت: اگرچه از درصد افزایش متقاضیان جراحی های زیبایی در گیلان نسبت به گذشته ، آمار دقیقی وجود ندارد اما شواهد حاکیست هر سال تعداد زیادی از مردان و بانوان گیلانی برای جراحی های زیبایی اقدام می کنند و این رویه حتی در میانسالان و افراد کم سن و سال هم دیده می شود؛ تمایلی که که گاهی وقت ها آنقدر شدید می شود که به چند جراحی زیبایی پی در پی و مداوم می انجامد.
آقای دکتر نورصالحی در خصوص تنوع و تغییر جراحی های زیبایی هم می گوید : تا ۱۰سال پیش ، انجام جراحی های بینی از سوی خانم های جوان، در صدر جراحی های زیبایی استان قرار داشت اما امروز عمل لیپوساکشن، زیبایی شکم و صورت، متقاضیان بیشتری دارد و سن و سال هم نمی شناسد.
وی با بیان اینکه نیمی از جراحی های زیبایی که در گیلان  انجام می شود غیرضروری است افزود : البته ۵۰ درصد از جراحی های زیبایی این استان  ضروری است و به علت آن انواع شکستگی و قطع اندام ها ، سوختگی و در مواقعی چاقی مفرط انجام می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تشریح پیامدهای جراحی های زیبایی می گوید: در بسیاری از جراحی های زیبایی که ضروری نیستند ؛ افرادی که خود را به تیغ جراحی می سپارند ، بعد از عمل از وضعیت خود کاملا راضی نیستند و به علت بر آورده نشدن انتظارات شان، سرخورده شده و تا مدت ها بعد از عمل از مشکلات روحی از جمله افسردگی و اضطراب رنج می برند.
آقای دکتر نور صالحی به مشکلات جسمی هم که برخی از جراحی های زیبایی بویژه جراحی های غیر ضروری با خود به دنبال دارد هم اشاره کرد و گفت : حدود  ۳۰ درصد از کسانی که عمل زیبایی انجام می دهند، بعد از جراحی دچار اختلالات تنفسی ، عفونت ، آمبولی ، سر گیجه های مزمن، افسردگی و اضطراب می شوند و ۳ تا ۵ درصد جراحی های زیبایی هم منجر به مرگ و میر می شود.

چتر بسته بیمه بر سر جراحی زیبایی
وی بابیان اینکه خدمات درمانی جراحی های زیبایی، زیر چتر هیچ بیمه ای قرار ندارد و بیمه فقط مشمول جراحی های بینی ضروری در پی تصادف یا ضربه می شود گفت : بیمه نبودن خدمات و هزینه بالای جراحی های زیبایی هم نتوانسته مانعی در مسیر گرایش افراد به جراحی های زیبایی ایجاد کند و با وجود اینکه هزینه هر جراحی زیبایی بطور میانگین بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان است، باز افراد زیادی تمایل به انجام آن دارند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به تفاوت نرخ هزینه جراحی های زیبایی مراکز دولتی و غیر دولتی هم اشاره کرد و گفت : جراحی زیبایی بینی در مراکز دولتی بطور میانگین ۳ میلیون تومان و در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی بیش از ۲ برابر این نرخ است.
آقای دکتر نورصالحی با بیان اینکه همه جراحی های زیبایی که نیاز به اتاق عمل و بیهوشی دارند ؛ توسط افراد متخصص و در محیط های درمانی مجاز انجام می شوند گفت: فقط برخی از خدمات درمانی زیبایی از جمله بوتاکس و لیزر درمانی ممکن است توسط افرادی که تخصصی در این باره ندارند، انجام شود و مشکلات جسمی و و روانی زیادی را برای افراد به ارمغان بیاورد .
وی با اشاره به اینکه ارائه خدمات زیبایی بصورت غیرمجاز و توسط افرادی که تخصصی دراین باره ندارند، به مشکلات جسمی و روانی جراحی های زیبایی دامن می زند گفت : بعد از جراحی های ارتوپدی و زنان، عمل های زیبایی، بیشترین شکایات را در نظام پزشکی گیلان به خود اختصاص داده است.

مراقب خدمات غیرمجاز زیبایی باشید!
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در سال های اخیر ، برخی از پزشکان عمومی در مطب های خود خدمات زیبایی از جمله لیزر درمانی و بوتاکس انجام می دهند گفت : برای مثال مواردی از سوختگی شدید بر اثر لیزر درمانی در مطب پزشکان عمومی و همچنین آسیب شدید پوست سر و کچلی به علت کاشت مو توسط افراد غیرمتخصص، به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گزارش شده است.
آقای دکتر نورصالحی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان با پزشکان عمومی و افراد غیر متخصصی که بدون گذراندن دوره های تخصصی و بصورت غیر مجاز، دست به چنین اقداماتی بزنند برخورد می کند گفت : در جریان بازرسی های دوره ای مان، به ۶۶ مطب پزشک عمومی که تخلفات پزشکی و درمانی داشتند، تذکر کتبی داده ایم که ۱۵ مطب، تخلفاتی در زمینه خدمات زیبایی مرتکب شده بودند.
وی با بیان اینکه این دست از متخلفان بر اساس قانون، سه ماه تا یک سال از امور پزشکی محروم می شوند افزود : علاوه بر  ممنوعیت کار ، جریمه نقدی و پلمپ واحد درمانی و مطب، ممکن است پروانه پزشکی این افراد هم بر اساس تخلفی که دارند، باطل شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان می گوید: امسال سه پزشک عمومی را که در این زمینه تخلفاتی داشتند ، به تعزیرات حکومتی و نظام پزشکی استان معرفی کرده ایم.
آقای دکتر نورصالحی افزود : اگرچه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی در بازرسی های دوره ای خود خدمات درمانی زیبایی در مراکز درمانی و مطب های پزشکی را زیر نظر دارد اما چشم دیگرش به گزارش ها و شکایت های مردمی است که از طریق سامانه ۱۹۰ و یا واحد نظارت و درمان این معاونت، اطلاع داده می شود.

درمان یا زیبایی مسئله این است ؟
دکتر فرزان رییس مرکز فوق تخصصی سوانح سوختگی ولایت رشت که یکی از جراحان زیبایی و فوق تخصص جراحی پلاستیک هم هست می گوید: بطور میانگین ماهانه ۱۰۰ جراحی زیبایی در این مرکز درمانی انجام می شود این درحالیست که تا ۲ سال پیش ماهانه ۵۰ جراحی زیبایی انجام می شد.
وی با بیان اینکه جراحی های ترمیمی زیبایی با هدف درمان، باید در اولویت کار یک متخصص زیبایی باشد گفت : اهمیت این موضوع تا حدی است که از ۶ جلد کتاب دوره تخصصی پزشکی زیبایی ، ۵ جلد مربوط به جراحی ترمیمی و درمان و فقط یک جلد در زمینه زیبایی است.
مدیر گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در مواردی چون شکاف کام یا سوختگی های شدید که اندام ها و بافت ها دچار انقباض و چسبندگی شدید می شوند ، حتما باید جراحی ترمیمی توسط متخصص زیبایی انجام شود گفت : در برخی موارد با وجود اینکه درخصوص غیر ضروری بودن جراحی زیبایی به متقاضیان تذکر می دهیم، باز تمایل به جذاب تر شدن به هر قیمتی دارند.

از چشم گربه ای تا گوش الاغی 
رییس مرکز فوق تخصصی سوانح سوختگی ولایت رشت به تاثیر مدگرایی و تبلیغات در افزایش درخواست های غیرمعقول و نامتعارف جراحی های زیبایی غیرضروری هم اشاره کرد و گفت : برخی ها متاثر از تبلیغات شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی به این دست جراحی ها روی آورده و برای متفاوت تر شدن، متقاضی ِانجام جراحی هایی زیبایی چون گوش الاغی و چشم گربه ای می شوند.
آقای دکتر فرزان با بیان اینکه متاسفانه بالا بودن نرخ انجام جراحی ها و خدمات زیبایی باعث شده بسیاری از پزشکان به این کار روی بیاورند و دست به انجام برخی از جراحی های زیبایی غیر ضروری بزنند گفت : برای مثال هزینه یک جراحی بینی در مراکز خصوصی ۶ میلیون تومان معادل حقوق یک استاد دانشگاه عضو هیات علمی است، دستمزدی که در برخی موارد وسوسه انگیز است.

چرا تیغ جراحی ؟!
آقای دکتر سلطانی استاد روانشناسی، اختلالات روانی چون کمبود اعتماد به نفس، داشتن تصویر منفی از بدن، تبلیغات ماهواره ای و فضای مجازی، مدگرایی، فشارهای اجتماعی و برخی از ناهنجاری های ژنتیکی را از مهم ترین عوامل گرایش افراد به جراحی زیبایی اعلام می کند و معتقد است کمال جویی و زیبایی طلبی در ذات همه انسان ها وجود دارد اما باید به تعادل برسد.
این استاد دانشگاه در تشریح این موضوع گفت : متاسفانه به هم خوردن این تعادل باعث شده دیدگاه “بکُش و زیبایم کن ” در اذهان عمومی جا بیفتد و کمال گرایی و زیبایی طلبی به شکل بیمارگونه ای ظهور یابد ؛ بطوری که شخص به یک یا چند جراحی برای زیباتر شدن بسنده نمی کند و وابستگی روانی و در واقع اعتیادش به زیباتر شدن بیشتر می شود.                               آقای دکتر سلطانی افزود: اگر در جامعه ای توانمندی های ذاتی افراد ارزش گذاری و ارزیابی شود، افراد به سمت شکوفاتر کردن و پرورش این توانمندی ها گرایش یافته و کمتر درگیر ظواهر برای جلب توجه و کمال جویی می شوند.
وی می گوید: به نظر می رسد در جامعه ما این جنبه رفتاری و تربیتی بویژه درخصوص جوان ها اعمال نمی شود و از این روست که جوان ها کمال جویی را در افزایش میل به زیبایی ِبیش از حد جستجو می کنند که آسیب اجتماعی به شمار می رود.
دکتر سلطانی معتقد است اگر نیروی جوان جامعه تمام هم و غم خود را فقط برای زیباتر شدن و تغییرات ظاهری معطوف کند و رویه اعتیاد به زیبایی با همین سرعت پیش رود، از جنبه های روانشناختی درونی چون خلاقیت، رشد استعدادهای ذاتی و دیگر مولفه های انگیزشی که لازمه رفتار ایده آل اجتماعی و در نهایت رشد و شکوفایی استعدادهای نیروی انسانی برای ساختن جامعه است، باز خواهد ماند.

این استاد دانشگاه و مشاور می گوید : نمونه بارز این رویه در دهه های اخیر در رفتار دانشجویان که باید ذهنشان را بیشتر بر کسب دانش و پژوهش متمرکز کنند،  مشهود است؛ بطوری که تعداد زیادی از آنان در پی تغییر الگوهای فرهنگی و برای پذیرش اجتماعی بهتر، بیشتر ذهن خود را به تغییر در ظاهر معطوف می کنند.
دکتر سلطانی با اشاره به این موضوع که شخصیت و بسیاری از رفتارهای انسان در دوران کودکی و نوجوانی شکل می گیرد به نقش تربیت در نهاد خانواده و آموزش و پرورش برای تغییر نگرش زیبایی طلبی مفرط اشاره کرد و گفت : فرهنگ سازی به تنهایی در تغییر رفتارهایی چون گرایش به جراحی های زیبایی اثر گذار نیست؛ چرا که رفتار افراد هر جامعه متناسب با نگاه و نحوه پذیرش اجتماعی تغییر می کند و می بایست با ارزش گذاری و ارزشمند شمردن توانمندی ها،  افراد را به سمت کمال جویی واقعی و رفتارهای هنجار اجتماعی تشویق کرد.
حال به نظر می رسد نسخه ای که روانشناسان و جامعه شناسان برای درمان اعتیاد به زیبایی می پیچند؛ نیاز به تغییر رویکرد رفتار جامعه دارد و همت مسئولان را برای پرورش استعداد های ذاتی و تغییر مولفه های پذیرش اجتماعی می طلبد.
البته مردم می گویند: باید خطوط و حدودی را هم برای دست اندر کاران حوزه درمان برای به تعادل رساندن آمار جراحی های زیبایی در نظر گرفت تا تقاضا در این باره کنترل شود.
اما مسئله این است که در کوچه پس کوچه ها و خیابان های شهر این روزها خیلی ها را شبیه به هم می بینی ، کسانی که برای شان نسخه زیبایی واحدی پیچیده شده و بینی ، گونه ها و لب های یکسانی دارند و انگار رویه زیباتر و شبیه به هم شدن همچنان ادامه دارد.
*نگارندگان : عباس قنبری و مریم امدادی 
Share