جمشید رسایی گزینه تصدی گری شهرداری رشت:

به صراحت می‌گویم مسئولیت را امانتی می‌دانم که به من سپرده شده است

با توجه به انتشار دو بخش از گفتگوی مهندس رسایی با تعدادی از کارشناسان امور شهری با هدف تشریح برنامه های ارائه شده ایشان در جلسه شورای اسلامی شهر رشت، ضمن استقبال از این رویه بخش سوم این گفتگو را منتشر می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با توجه به انتشار دو  بخش از گفتگوی مهندس رسایی با تعدادی از کارشناسان امور شهری با هدف تشریح برنامه های ارائه شده ایشان در جلسه شورای اسلامی شهر رشت، ضمن استقبال از این رویه بخش سوم این گفتگو را منتشر می کنیم و امیدواریم در آینده فرصت بیشتری جهت بررسی برنامه گزینه های شهرداری برای کارشناسان و رسانه ها فراهم گردد.

در ادامه سؤال مربوط به عدم تناسب درآمدها و هزینه ها در شهرداری بگوئید با موضوع هزینه های بالای شهرداری چه می کنید؟

فکر می کنم با شفافیت مالی امکان پایش پرداختها و هزینه ها فراهم  شود و از این طریق می توان تا حد ممکن از هزینه های اضافی پرهیز کرد اما یکی از اقداماتی که مدنظر بنده است چابک سازی سازمان شهرداری از طریق انتقال نیروها به پروژه های سرمایه گذاری بلندمدت است. این امر با توجه به توانایی های پرسنل، آشنایی آنها با مقررات و دستگاه های اجرایی استان می تواند موجب تسریع در اجرای پروژه ها شود. و در این خصوص تجربه های موفقی در شهرهای کشور و دستگاه های اجرایی وجود دارد.

سؤال : در مورد پروژه ها صحبت کردید آیا پروژه خاصی مدنظر شما است که قصد دارید آنرا شروع کنید؟

در خصوص پروژه های بزرگ شهر رشت به نظر من شروع پروژه جدیدی لازم نیست و حتی در مورد ۳۴ پروژه مهم شهرداری رشت که طی ماه های اخیر احکامی برای مدیران آنها صادر شده باید اولویت بندی انجام شود و با جذب منابع مالی امکان فعال کردن پروژه ها فراهم گردد لذا در حال حاضر پروژه جدیدی مدنظرم نیست اقدام دیگری که برای پیشبرد بهتر پروژه ها می تواند موثر باشد راه اندازی دفتر کنترل پروژه بمنظور گزارش گیری در مقاطع زمانی مناسب، بررسی وضعیت پیشرفت کارها، موانع احتمالی، اقدامات آتی و … است. تجربه بنده در پروژه آزادراه  قزوین _رشت که یک پروژه بزرگ  ملی بود اهمیت تشکیل چنین دفتری را برایم اثبات می کند و قطعاً در این ارتباط اقدام اساسی انجام خواهم داد.

سوال : اگر ممکن است در مورد روند بکارگیری نیروها و انتصاب مسئولین مختلف در سازمان شهرداری توضیح دهید که چگونه عمل خواهید کرد؟

 آنچه که در این مورد می توانم بگویم و در مسئولیتهای قبلی هم به آن عمل کرده ام رعایت اصل شایسته سالاری است به نظر من برای انجام وظایف هر مسئولیتی لازم است شخص مدنظر ویژگی هایی داشته باشد این خصوصیات و ویژگی ها را در قالب ملاک ها و معیارها باید تعریف و تعیین نمائیم و بهترین فرد را در سازمان وتشکیلات برای آن مسئولیت انتخاب نمائیم و قطعاً یکی از ملاکهایی که مدنظر بنده خواهد بود سابقه موفق در انجام مسئولیتها و وظایف قبلی فرد از جهات مختلف است. در این خصوص به صراحت می گویم که مسئولیت را امانتی می دانم که به من سپرده شد و لذا جهت رعایت اصل امانتداری باید از بهترین گزینه برای هر مسئولیت استفاده شود.

سوال : در صورت امکان بگوئید که برنامه ارائه شده شما در جلسه شورای اسلامی شهر در راستای چه هدفی تهیه شده؟

این نکته را بنده در جلسه ۳۰ مهر ماه شورای اسلامی شهر رشت اشاره کردم وشما سؤال خوبی مطرح کردید درحقیقت برای تهیه هر برنامه ای لازم است در ابتدا اهداف و چشم انداز مدنظر در اختیار تیم تهیه کننده برنامه قرار گیرد و در این خصوص بنده موضوع را  با برخی افراد و واحدهای شهرداری که می توانستند اطلاعاتی به من بدهند مطرح کردم ولی گفتند که چنین سندی  که به تصویب شورای اسلامی شهر یا مرجع دیگری رسیده باشد وجود ندارد لذا برنامه ارائه شده از  سوی بنده با هدف تغییر وضعیت برخی شاخصها و حل برخی مشکلات شهر تهیه شد و فکر می کنم از اولین اقداماتی که شهردار بعدی رشت باید انجام دهد تهیه سند چشم انداز برای شهراست تا آن را به شورای شهر ارائه کند و پس از تصویب شورا بعنوان مرجع و سند بالا دست جهت برنامه های آتی شهر رشت به عنوان مبنا  مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان اگر امکان دارد در مورد تیمی که جهت تدوین برنامه با شما همکاری کردند توضیح مختصری بدهید.

عزیزانی که در تدوین برنامه به من کمک کردند متشکل از اساتید دانشگاه ، متخصصان امور اقتصادی و کارشناسان مباحث شهری بودند که در زمان مناسب و در صورت صلاحدید و رضایت آنها اسامی آنان را اعلام می کنم و در اینجا از فرصت استفاده کرده و از تلاش و همراهی آنان تشکر دارم .  همینطور از عزیزانی که امکان بررسی کارشناسانه برنامه را فراهم کردند تشکر می کنم البته قرار است این پرسش و پاسخ در اختیار رسانه ها نیز قرار گیرد که لازم می دانم از رسانه هایی که نسبت به انتشار آن اقدام می کنند قدردانی نمایم.

در انتهای مباحثم مجدداً تاکید می کنم تا هنگامی که شاهد مشارکت فعال مردم در تصمیم سازی های شهر نباشیم.

نمی توانیم به حل مشکلات رشت امیدوار باشیم و اگر ما به کمک هم آینده رشت را نسازیم عوامل موثر که بصورت تهدید عمل می کنند آینده شهر خواهند ساخت.

Share