آوای سلامت

بهترین پیشنهادهای غذایی برای کاهش عوارض بیماری‌های خود ایمنی!

رژیم سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب و پروتئین می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل علائم بیماری های خود ایمنی موثر باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پیروی از برخی رژیم های غذایی مناسب، برای مبارزه با عوارض بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس یا ورم مفاصل پسوریاتیک، بسیار موثر به نظر می رسد.

در حقیقت، رژیم سرشار از میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب و پروتئین می تواند برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کنترل علائم بیماری های خود ایمنی موثر باشد.

زنجبیل: بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه یا خشک شده در روز می تواند به کنترل علائم آرتریت روماتوئید کمک کند. البته کسانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، باید مراقب باشند چون زنجبیل به خودی خود یک رقیق کننده طبیعی خون است و قبل از اضافه کردن آن به لیست خرید خود، با پزشک تان حتما مشورت کنید.

لوبیا: انواع لوبیا قرمز، چیتی، سیاه و سفید در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است و یک غذای ضد التهاب به شمار می رود. کسانی که دچار ورم مفاصل پسوریاتیک هستند، بهتر است انواع لوبیا را که یک منبع عالی از پروتئین نیز محسوب می شود، و نقش مهمی در ساخت سلول ایفا می کند، در رژیم غذایی خود داشته باشند.

ماست پروبیوتیک: پروبیوتیک ها باکتری های مفید هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثرند. مطالعات نشان داده که استفاده از محصولات پروبیوتیک منجر به کنترل علائم در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید شده است.

سبزیجات تیره رنگ: این سبزیجات شامل کلم، اسفناج، برگ چغندر، و …. باید به منوی روزانه این بیماران اضافه شود. این سبزیجات حاوی میزان زیادی ویتامین کا، ویتامین ث و … هستند که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثرند. آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات تیره رنگ به خنثی سازی رادیکالهای آزاد می پردازند و از آسیب سلولی جلوگیری می کنند.

روغن زیتون: دو یا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون برای افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است و خاصیت ضد التهابی دارد ضمن این که منبع خوبی از آنتی اکسیدانها محسوب می شود.

ماهی: ماهی های چرب بنا به اعلام بنیاد ملی آرتروز در آمریکا، باید در بیماران مبتلا به بیماری های خود ایمنی حداقل هفته ای سه بار مصرف شوند.

چای سبز: پلی فنول موجود در چای سبز خواص محافظتی برای پیشگیری از پیشرفت آرتروز دارد و ابتلا به نوعی رایج از آرتریت مرتبط با پیری را کند می کند.

Share