ادبیات مهمترین ثروت جامعه ایرانی است

بزرگداشت «شمس لنگرودی» در رشت برگزار شد+ تصاویر

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، بیان اینکه ادبیات مهمترین ثروت جامعه ایرانی است، یادآور شد: ادبیات معبری برای آموزش و پرورش انسان و فضیلت یافتن جامعه بوده و ایران به فرهیختگی و شاعرانگی در جهان مشهور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید هاشم موسوی در آیین نکوداشت محمد شمس لنگرودی، شاعر و ادب پژوه گیلانی که با حضور شعرا، ادبا، نویسندگان، فرهیختگان و اهالی فرهنگ و ادب استان در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد، جایگاه والای بزرگان و مفاخر فرهنگ و هنر در نزد مردم را نشانه خوبی دانست و اظهار کرد: هنر پناهگاه انسانیت است.

وی با بیان اینکه ما وام دار شاعران هستیم، افزود: شاعران به زندگی ما عظمت و معنا بخشیدند و خوش وقتی را برای ما به ارمغان آوردند لذا نباید جامعه خواندن را فراموش کند؛ البته نه اینکه همه شاعر و نویسنده شوند، اما خواندن مهم است و زندگی فردی و اجتماعی ما ارتقا پیدا می کند.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، محمد شمس لنگرودی را یک معلم و یک پژوهشگر توانا دانست و اضافه کرد: استاد شمس لنگرودی در خانواده ای فرزانه، فرهیخته، مومن و پارسا رشد یافته و ما مدیون ایشان هستیم.

موسوی، با بیان اینکه ادبیات مهمترین ثروت جامعه ایرانی است، یادآور شد: ادبیات معبری برای آموزش و پرورش انسان و فضیلت یافتن جامعه بوده و ایران به فرهیختگی و شاعرانگی در جهان مشهور است. در واقع وطن خاکی ما در معرض آفات قرار دارد، اما وطن معنوی ما به برکت ادبیات در امان است.

وی ادبیات را آفتابی زنده و پایدار در ایران دانست و متذکر شد: فرهیختگانی همچون شمس لنگرودی این وطن را تابناک تر کردند. استاد لنگرودی عاشق فرهنگ مردم گیلان است و این فرهنگ همواره برای ایشان الهام بخش بوده و لذا امروز نمی توانیم نسبت به تعهد شمس لنگرودی در آثارش به مولفه های زندگی گیلانی بی توجه باشیم.

مدرس دانشگاه، با اشاره به اثرگذاری مردم شناسی در حوزه فرهنگ و دانش، خاطرنشان کرد: مردم شناسی زیربنای علوم انسانی و راه نجات ایران است و کشور ما بدون مردم شناسی به جایی نخواهد رسید لذا فرصتی ایجاد شده تا رجوعی به آثار شمس لنگرودی داشته باشیم و از هنر در لحظات دشوار استفاده کنیم.

علیرضا رئیس دانایی، مدیرمسئول انتشارات نگاه، با اشاره به سابقه همکاری خود با استاد محمد شمس لنگرودی، خاطرنشان کرد: معنا و سادگی اشعار شمس لنگرودی مرا جذب خود کرد و علاقمند به انتشار آثارش شدم.

وی با بیان اینکه شمس لنگرودی ذاتا شاعر است، یادآور شد: در افکار، گفتار، منش و روش زندگی شمس نیز شاعرانگی موج می زند و فخرفروشی انسان های به شهرت رسیده را ندارد و پس از رسیدن به قله های ادبی خود را گم نکرده است.

مدیرمسئول انتشارات نگاه، شمس را یک پژوهشگر درجه یک دانست و خاطرنشان کرد: طنزگویی و طنزپردازی یکی دیگر از هنرهای شمس لنگرودی است و به زودی شعرهای عاشقانه خواهد سرود و افتخار می کنم ناشر آثارش باشم.

Share