پروفسور مانوسی در نشست «آینده اقتصاد ایران» در دانشگاه گیلان:

ایدئولوژی قابل احترام است اما در بازار بین‌المللی خریدار ندارد|لزوم افزایش روابط با جهان

پروفسور اکبر مانوسی در نشست « آینده اقتصاد ایران» در دانشگاه گیلان بر تولید ثروت به جای انباشت ثروت و خریداری ارز و طلا، جوانگرایی در سطوح بالای مدیریتی و پیش روی به سوی اقتصادهای جدید تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پروفسور اکبر مانوسی در نشستی که با حضور دانشجویان و علاقه مندان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد به بررسی آینده اقتصاد ایران و بیان راه حل ها برای خروج از وضعیت بحرانی حاضر اقتصاد ایران پرداخت.

تاثیر عدم مدیریت دولتی بر زندگی مردم

پروفسور اکبر مانوسی اظهار کرد: هنگامی که نقصان مدیریتی در سطح بالا وجود داشته باشد و تصمیم های عاقلانه گرفته نشود اثرات بدی بر زندگی مردم خواهد گذاشت. بین ثروت، درآمد و مصرف باید یک رابطه عقلانی وجود داشته باشد و ثروت فقط در دست عده ی محدود و بیشتر از درآمد نباشد و این رابطه دچار تشنج نگردد. باعث تاسف و شرم است که میلیون ها میلیون ها نفر از کشور ونزوئلا که کشور نفتی و ثروتمندی بود فرار می کنند و به کشورهای دیگر پناهنده می شوند؛ این اتفاق یعنی عدم مدیریت دولتی.

کسب ثروت از بازار آشفته اقتصادی

در ماه های اخیر ماجرای خریداری ارز و طلا سبب پیدایش منجلاب فساد پولی شده است. میخواهیم از بازارهای آشفته اقتصادی زندگی خود را سر و سامان ببخشیم اما این رفتارها سبب ایجاد ثروت نمی شود بلکه ثروت باید تولید گردد.

حمایت از تولید ملی و راه حل برون رفت از بحران اقتصادی

استاد کرسی MBAدر دانشگاه کارلتون اتاوا ادامه داد: ما باید دوستان خوبی در جامعه جهانی انتخاب کنیم و تعامل جهانی داشته باشیم. این درست نیست که بگوییم خودمان تعیین کردیم که چگونه زندگی کنیم بلکه جامعه باید تعیین کننده نوع زندگی ما باشد. بحران های اقتصادی راه حل دارند اما این راه حل ها باید با حمایت های سیاسی همراه شوند.

وی افزود: سیاست های پولی و مالی بی پشتوانه هستند و زمانی که پول ها در بازار ریخته می شوند باعث ایجاد تورم می شوند. همچنین عده ای که در اتاق بازرگانی تهران کالا ها را ارزان قیمت از چین و هند و مالزی وارد می کنند تولید ملی را متضرر خواهند کرد.

دانشجویان سفیران ایران / بهره گیری از نیروهای جوان خلاق در اقتصاد ایران

پروفسور اکبر مانوسی نقش دانشگاه را در تربیت نیروی انسانی بسیار مهم توصیف کرد. او ابراز کرد: دانشگاه های ایران سنتی عمل می کنند و هنوز در دنیای آموزش عالی جهانی قرار نگرفته اند. آموزش عالی نقش مهمی در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارد. باید درها را به روی ارتباط باز کنیم و دانشجوها در کنفرانس های بین المللی شرکت کنند تا مقدمه روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی آغاز شود.

نخبه ایرانی حاضر در پارلمان کانادا بر بهره گیری از جوانان خلاق در اقتصاد تاکید کرد. او در بخشی از سخنان خود به نخست وزیر ۴۲ ساله کانادا اشاره کرد که با مدرک لیسانس رهبر و مدیر محبوبی در مقایسه با ترامپ است.

او همچنین به حضور ۵۰ درصدی زنان در کابینه دولت کانادا اشاره کرد و گفت ابتدا خانم ها و بعد کودکان از درجه احترام بالاتری برخوردار هستند و نقش زنان توانمند در کابینه دولت ما کمرنگ است.

روی آوردن به اقتصاد های جدید و افزایش روابط اقتصادی با جهان

مانوسی در سخنان پایانی خود گفت: مهم نیست درآمد نفت ما چقدر است، آنچه مهم است تعداد افراد شاغل در این حوزه است که به بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر نمی رسد و در سوی دیگر حدود ۱۰ میلیون نفر از اقتصاد فرش ایرانی کسب درآمد دارند.

وی به اقتصاد صنعت توریسم اشاره کرد و توضیح داد که زیر بنای توریستی ایران نسبت به کشورهای همسایه قوی است اما از این صنعت استفاده نمی کنیم.

مانوسی اقتصاد را اینگونه تعریف کرد: ترکیب منابعی که در جامعه وجود دارد و با مدیریت و رهبری تولید اشتغال می کنند. او مشکلات پیش آمده ( تورم و بیکاری) را ناشی از بد خردی دانست و افزود: بیشتر سبب فرار سرمایه می شویم تا جلب سرمایه. اگر بخواهیم در نظام جهانی اقتصادی وارد شویم باید روابط اقتصادی را بالا ببریم. ایدئولوژی ها قابل احترام است اما در بازار بین المللی خریدار ندارند.

Share