در جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت مطرح شد:

ایجاد بازارچه غذا در رشت | واکنش اعضای شورا به نحوه برخورد با سه جوان نوازنده

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام خیابان غذا را مطرح و بیان کرد: پیشنهاد می کنم با رعایت موازین بهداشتی و توجه به سیما و منظر شهری نسبت به ایجاد بازارچه ای به نام غذا و با حضور گاری های دستی شکیل در رشت اقدام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزادر شصت و یکمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با ایجاد بازارچه غذا در یکی از خیابان های رشت موافقت شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست و خدمات شهری شورا با تبریک آغاز امامت مهدی موعود (عج) اظهار کرد: امیدوارم با عنایات الهی به زودی شاهد ظهور یگانه منجی عالم بشریت حضرت صاحب الزمان ( عج) و برقراری حکومت این امام عدالت گستر در تمامی جهان باشیم.
فاطمه شیرزاد با اشاره به اتفاقی که در شب شهادت امام حسن عسگری(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت به وقوع پیوست گفت: با بررسی هایی انجام شده متوجه شدیم که همکاران حوزه مدیریت شهری در این اتفاق دخیل نبودند.
وی با تاکید بر اینکه تمامی هنرمندان برای اجرای برنامه های خود در محیط های آزاد نیازمند دریافت مجوز هستند افزود: یقینا انجام چنین برنامه هایی در شبهای سوگواری قابل پذیرش نبوده اما هر برخوردی در چنین مواردی باید قانونی و با توجه به رافت اسلامی انجام شود.
شیرزاد به برگزاری تئاتر خیابانی در رشت اشاره کرد و گفت: برگزاری تئاتر خیابانی همواره مورد استقبال شهروندان و گردشگران بوده و امید است با تمهیدات انجام شده پس از این شاهد بروز مشکلات این چنینی در شهر رشت نباشیم.

انتقاد از عدم پرداخت حقوق و مزایای معوقه پاکبانان رشت

وی با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز در استانداری گیلان پیرامون احداث دستگاه زباله سوز سراوان بیان کرد: قرار بود ۲۵ درصد از سهم قرار داد احداث زباله سوز توسط دولت به حساب شرکت تی تی اس پرداخت شده تا عملیات اجرایی احداث زباله سوز آغاز شود و انتظار داریم این مهم در سال جاری محقق شود.

شیرزاد با تاکید بر اینکه مدیریت پسماند از اولویتهای شهرداری رشت است افزود: انتظار داریم اعتبارات مورد نیاز به منظور احداث دستگاه زباله سوز در رشت هر چه سر یعتر اختصاص پیدا کند و این دغدغه مهم و اساسی برطرف شود.
وی به سند راهبردی پسماند شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: جمع آوری پسماند خشک و تفکیک زباله از مبدا موضوع مهمی است که باید در سند راهبردی بیش از گذشته به آن توجه شده و افزایش ظرفیت کارخانه کودآلی نیز می تواند گام موثری در کاهش حجم زباله های رشت باشد.
شیرزاد با اشاره به راه اندازی تصفیه خانه شیرآبه سراوان بیان کرد: دستگاه کمپکتور مورد نیاز سازمان پسماند شهرداری رشت خریداری شده و برای ترخیص به منطقه آزاد انزلی تحویل داده شده است.
وی به خرید مخازن زباله ۶۶۰ لیتری برای رشت اشاره کرد و گفت: بسیاری از مخازن زباله در رشت شکسته شده و قابل تعمیر نیستند و باری اضافه به دوش پاکبانان تحمیل می کنند.
شیرزاد با تاکید به جمع آوری سگ های بلاصاحب از سطح شهر رشت تصریح کرد: این موضوع بارها در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا مطرح شده و انتظار داریم با عقیم سازی، واکسینه کردن و اقدامات پیشگیرانه از خطرات ناشی از حضور سگ های بلاصاحب در رشت جلوگیری شود.
وی با ابراز تاسف از فوت یکی از پاکبانان شهرداری در حین انجام خدمت به دلیل حادثه تصادف در رشت افزود: مخازن ۶۶۰ لیتری زباله فاقد علائم هشدار دهنده و شبرنگ هستند و این مسئله در بروز حوادث و به مخاطره انداختن ایمنی و سلامت پاکبانان تاثیر گذار است.
شیرزاد با تاکید بر اینکه شرکت های پیمانکاری در ارائه لباسهای فصلی منقوش به علایم هشدار دهنده بیشتر توجه کنند گفت: در حال حاضر دو عدد جاروی مکانیزه در ورودیهای رشت مشغول فعالیت بوده و این در حالی است که بیشترین حوادث تصادف برای پاکبانان شهرداری در ساعات اولیه صبح اتفاق افتاده است.
وی با انتقاد از عدم پرداخت حقوق و مزایای معوقه پاکبانان رشت افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه تاخیر در پرداخت حقوق کارگران برای آنان مشکلات زیادی فراهم می کند.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه سلامت پاکبانان برای ما بسیار حائز اهمیت است اظهار کرد: کارگاه های آموزش ایمنی برای آشنایی بیشتر پاکبانان شهرداری رشت با چنین موضوعاتی باید همچون گذشته به طور مداوم برگزار شود.

ایجاد بازارچه غذا در رشت

وی به برگزاری استار تاپ حوزه سلامت در گیلان برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: این اقدام با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد و یک اتفاق بزرگ در حوزه کار آفرینی بوده که بیش از ۶۰ طرح و ایده در آن ارائه و از پنج طرح برگزیده تقدیر شد.
شیرزاد با بیان اینکه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز آمادگی همکاری و حضور در حوزه استارتاپ محیط شهری را دارد تصریح کرد: تمایل داریم اولین استار تاپ در حوزه مدیریت شهری را در رشت برگزار کنیم.
وی به ادغام قرار داد نیروهای پاکبانی و سد معبر طی چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است.
شیرزاد با تاکید بر فرهنگ غنی مردم رشت افزود: باید به سیما و منظر شهری توجه داشته باشیم و موضوع طرح ساماندهی گاری های دستفروشی در رشت یکی از مباحثی است که در این حوزه تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه غذاهای محلی رشت در پیاده روها عرضه شود گفت: این مهم مورد تقاضای شهروندان و گردشگران بوده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام خیابان غذا را مطرح و بیان کرد: پیشنهاد می کنم با رعایت موازین بهداشتی و توجه به سیما و منظر شهری نسبت به ایجاد بازارچه ای به نام غذا و با حضور گاری های دستی شکیل در رشت اقدام شود.

 چهره خشنی از دین  به نمایش نگذاریم

عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر تابع شرایطی است اظهار کرد: برگزاری ساز و آواز در شب شهادت امام حسن عسگری(ع) قابل پذیرش نبوده اما نحوه برخورد با هنرمندان در آن شب صحیح نبود.
بهراد ذاکری با بیان اینکه برای فعالیت های این چنینی در فضای باز باید مجوز های لازم صادر شود افزود: در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه برخی از افراد از این راه امرار معاش می کنند.
وی با تاکید بر اینکه باید از هر دو طرف این مساله دلجویی شود گفت: به جای اینکه چهره خشنی از دین را به نمایش بگذاریم باید به سمت و سویی حرکت کنیم که این مساله نیز ختم به خیر شده و موجبات سواستفاده برخی از فرصت طلبان از این موضوع فراهم نشود.
ذاکری با اشاره به حفظ بهداشت و سلامت پاکبانان افزود: پاکبانان زحمتکش در ساعات فعالیت اکثرا فاقد دستکش و چکمه هستند و این مساله باید مورد توجه شرکت های پیمانکاری طرف قرار داد قرار بگیرد.
وی به اجرای سیاست های تنبیهی به منظور توجه بیشتر پاکبانان و شرکت های پیمانکاری به حفظ سلامت و ایمنی اشاره کرد و گفت: اگر پاکبانان از دستکش و لوازم ایمنی استفاده نکنند باید با اتخاذ سیاست های تنبیهی آنان را موظف به حفظ مقررات ایمنی بنمائیم.
ذاکری با انتقاد از تاخیر در واریز حقوق پاکبانان شهرداری رشت افزود: وقتی شهرداری رشت حقوق و مزایای پاکبانان را به حساب شرکت های پیمانکاری واریز می کند پیمانکاران موظفند در اسرع وقت نسبت به پرداخت حقوق کارگران اقدام کرده اما گاهی شاهد تاخیر چند روزه در این باره هستیم.
وی با تاکید به انجام واکسیناسیون هپاتیت برای پاکبانان شهرداری رشت تصریح کرد: انجام آزمایشات به منظور اطمینان از سلامت پاکبانان و کارگران فضای سبز شهرداری رشت باید همواره مورد توجه باشد و با برگزاری کارگاه های ایمنی و سلامت از مخاطراتی که ممکن است سلامت آنان را مورد تهدید قرار دهد آگاه کنیم.
ذاکری با بیان اینکه برگزاری استار تاپ در دنیای امروز نقش مهمی ایفا می کند گفت: باید از این مهم در مدیریت شهری نیز استفاده شود.

انتقاد از پرداخت پاداش های هنگفت به برخی از مدیران شهرداری رشت

به گزارش دیارمیرزا عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز با اشاره به اینکه نحوه پرداخت حقوق و مزایای کارگران شهرداری رشت نیازمند نظارت بیشتری است اظهار کرد: لباسی که در اختیار پاکبانان قرار می گیرد بسیار نامناسب بوده و جنس آنان پوست پیازی است.
محمد حسن علیپور با انتقاد از پرداخت پاداش های هنگفت به برخی از مدیران شهرداری رشت افزود: حقوق کارگران شهرداری رشت با تاخیر پرداخت شده و زندگی را به سختی سپری می کنند.
وی به طرح ساماندهی گاری های دستی در رشت اشاره کرد و گفت: این کار در رشت به سامان نمی رسد.

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی رشت نیز با اشاره به اینکه از هر گونه اقدامی که توانمندیهای فرزندان این مرزو بوم را افزایش دهد حمایت می کنیم اظهار کرد: اعضای شورا از مقوله استارتاپ در مدیریت شهری استقبال می کنند.
محمد حسن عاقل منش با اشاره به طرح ساماندهی گاری های دستی در رشت افزود: ساماندهی گاری های دستی در شهر می تواند آورده های مهمی برای شهر داشته باشد.
وی با بیان اینکه اجرای هر پروژه ای نیازمند مطالعات است گفت: پس از انجام مطالعات باید پروژه اجرایی شود.

برخورد با نوازندگان خیابانی توسط عوامل شهرداری رشت رخ نداد

معاون خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به اتفاقی که در شب شهادت امام حسن عسگری (ع) در پیاده راه فرهنگی رشت به وقوع پیوست اظهار کرد: نیروهای شهرداری رشت در این اتفاق دخیل نبودند.
علی مقصودی به احداث زباله سوز سراوان رشت اشاره کرد و گفت: در جلسه صبح امروز که در استانداری گیلان پیرامون احداث دستگاه زباله سوز درسراوان برگزار شد مدیران مربوطه نسبت به واریز هر چه سریعتر مبلغ اولیه قرار داد به حساب شرکت تی تی اس تاکید کردند.
وی با بیان اینکه زمین اختصاص یافته به منظور احداث دستگاه زباله سوز دچار معارضاتی شده است افزود: رفع این مشکل توسط واحد حقوقی شهرداری رشت در دست بررسی است.
مقصودی به قرار داد یکسان نیروهای رفت و روب و سد معبر شهرداری رشت اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر شرح خدمات و قرار داد نیروهای سد معبر و رفت و روب شهرداری رشت در یک مقوله دیده شده و معتقدم باید اصلاح شود.
وی با بیان اینکه نیروهای سد معبر در مناطق به صورت ۲۴ ساعته فعالیت ندارند تصریح کرد: از نیروهای سد معبر همانند نیروهای پاکبان استفاده نشده و قصد داریم با استقرار اکیپی در نواحی شهرداری رشت به صورت شبانه روزی آمادگی رفع مشکلات را در نقاط مختلف شهر فراهم کنیم.
مقصودی با تاکید بر اینکه مبحث نظارت در شهرداری رشت باید افزایش پیدا کند افزود: نیروهای رفت و روب بر اساس قانون باید حدود یک میلیون و نهصد هزار تومان دریافت کنند اما در حال حاضر دریافتی آنان کمتر از یک میلیون و دویست هزار تومان در طول یک ماه است.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اشاره به طرح ساماندهی گاری های دستی در رشت بیان کرد: در حال حاضر ۳۹۰ غرفه از بازارچه های شهرداری رشت خالی بوده و می توانیم از فضای موجود برای اجرای این طرح استفاده کنیم.

اسناد خزانه تبدیل به پول نشد

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه با تسلیت در گذشت مرحوم رجبعلی شیرزاد پدر فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت اظهار کرد: تا زمانی که ۲۵ درصد مبلغ قرار داد به شرکت تی تی اس پرداخت نشود عملیات احداث دستگاه زباله سوز سراوان آغاز نمی شود.
علیرضا حاجی پور با بیان اینکه اسناد خزانه که از سوی دولت برای پرداخت حق السهم دولتی پیرامون دستگاه زباله سوز در اختیار شهرداری رشت قرار گرفته باید به پول تبدیل شود افزود: قرار است ذیحساب شهرداری رشت ، مدیران دارایی، سازمان بازرسی و غیره به این مهم ورود کرده و در حال حاضر هفت میلیارد تومان اسناد خزانه در اختیار پسماند شهرداری رشت قرار گرفته که تا کنون تبدیل به پول نشده است.
وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز به صورت اسناد خزانه به زودی به شهرداری رشت اختصاص پیدا می کند گفت: متاسفانه برای تبدیل این اسناد به پول مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به زودی برطرف شود.

اجرای طرح ساماندهی گاری های دستی

رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت نیز در جلسه امروز با اشاره به اجرای طرح ساماندهی گاری های دستی اظهار کرد: این طرح در شهریور ماه سال جاری ارائه شد و دستفروشی پدیده ای است که در بسیاری از جوامع دیده می شود.
مریم گل احضار با بیان اینکه برای اجرای این طرح باید دستگاه های دیگر از جمله اداره بهداشت و غیره نیز با شهرداری رشت همکاری کنند افزود: اخیرا یکی از سرمایه گذاران در این باره اعلام آمادگی کرده و این طرح باید از جنبه های فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، گردشگری و… مورد بررسی قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه در طرح اولیه توسط پیمانکار گاری های یکسان و مجهز به امکاناتی از جمله یخچال و غیره تعریف شده است گفت: قرار است این کار در ابتدا به صورت پایلوت و در منطقه مشخصی از شهر اجرایی شود.

در این جلسه با تفکیک قرار داد نیروهای رفت و روب و سد معبر شهرداری رشت موافقت شد.

Share