در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان فومن مطرح شد:

اولین عنوان مجرمانه در استان گیلان، توهین و ایراد ضرب و جرح است

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به همکاری با مسئولان فضایی در راستای کاهش وقوع جرم اظهار کرد: از عمده جرائم این شهرستان که احصاء و ثبت شده سرقت است که در این زمینه گاهی به صورت سازمان یافته به صورت سرقت سیم های برق اتفاق می افتد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم شهرستان فومن با حضور محمود قاسم نژاد فرماندار شهرستان فومن، احمد آقایی معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل گیلان، دادستان شهرستان فومن و رئیس دادگستری شهرستان در محل سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد.

فرماندار شهرستان فومن در این نشست با اشاره به اینکه همواره پیشگیری بهتر از درمان است، افزود: با افزایش آگاهی بخشی به مردم و همچنین تغییر در نگرش اجتماعی مربوط به جرایم می توانیم شاهد کاهش جرم باشیم.

محمود قاسم نژاد در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم توانمند سازی افراد در معرض وقوع جرم تأکید کرد و گفت: گاهی مسایل اقتصادی،‌ معیشتی و فقر سبب بروز جرم می شود که در این حوزه سازمان های حمایتی و حتی سازمان های مردم نهاد می توانند نقش مهمی ایفاء کنند.

وی با بیان این که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته شاهد مشارکت اجتماعی سمن ‌ها هستیم اظهار کرد: در کنار استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد باید از افراد سرشناس نیز در حوزه های فرهنگی، ورزشی و اقتصادی و افراد ذی نفوذ استفاده کرد.

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به همکاری با مسئولان فضایی در راستای کاهش وقوع جرم اظهار کرد: از عمده جرائم این شهرستان که احصاء و ثبت شده سرقت است که در این زمینه گاهی به صورت سازمان یافته به صورت سرقت سیم های برق اتفاق می افتد.

وی در حوزه منابع طبیعی و انفال، به سکونت مردم در اراضی متعلق به منابع طبیعی که موجب چالش می شود اشاره کرد و افزود: پرونده هایی در این خصوص در محاکم قضائی تشکیل شده است. فرماندار شهرستان فومن همچنین درباره حوزه گردشگری و جرائم مربوط به آن مطالبی را ارائه کرد.

ضرب و جرح در کنار توهین بیشترین فراوانی جرم در فومن را دارد

جمشید مهرپیما رییس دادگستری شهرستان فومن در این جلسه با بیان این که ضرب و جرح در کنار توهین بیش ترین فراوانی جرم در شهرستان فومن را تشکیل می دهد، یادآور شد: پیشگیری تنها وظیفه قوه قضاییه نیست و سایر نهادها نیز در این زمینه مسئول هستند.

وی با اشاره به هزینه‌ های بالای جرم برای دولت گفت: بی ‌تفاوتی برخی روسای ادارات نسبت به جرایم کارمندان زیردست خودشان آسیب زا است و رشوه‌ خواری و اختلاس یک کارمند سبب زیر سؤال رفتن کل مجموعه می ‌شود.

مهرپیما، فقر، بیکاری و مشکلات اقتصادی را از دلایل ریشه ای وقوع جرایم دانست و گفت: اگر دولت می‌خواهد در امر پیشگیری کمک رسانی کند باید در تقویت اقتصاد خانوار گام بردارد.

وی با اشاره به حدیث امیر المومنین علیه السلام مبنی بر این که «آن چه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران نیز نپسند»، اظهار کرد: اگر به همین حدیث عمل کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

رییس دادگستری شهرستان فومن حفظ امنیت را مهم تر از ایجاد آن دانست و گفت: فرهنگ بخشش، عذرخواهی و پذیرش اشتباه را در خودمان تقویت کنیم زیرا سبب کاهش جرم می شود.

بوروکراسی اداری و عدم احترام به ارباب رجوع سبب افزایش خشونت می شود

حجت‌الاسلام ایران عقیده دادستان شهرستان فومن در این نشست با بیان این که ادارات باید از ظرفیت قانونی خود برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کنند، افزود: در برخی موارد قانون همه چیز را مشخص کرده و نیازی به ورود دستگاه قضایی نیست.

وی خواستار برگزاری کلاس های توجیهی توسط دهیاری ها، بخشداری ‌ها و شوراها برای عموم مردم شد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۱۷ فقره جرم خشن (توهین و ضرب و جرح) در فومن رخ داده است.

دادستان شهرستان فومن با تأکید بر این که وقوع این جرایم در شهرستان یعنی این که مردم از آرامش روانی لازم برخوردار نیستند، گفت: بوروکراسی اداری و عدم احترام به ارباب رجوع سبب افزایش خشونت می شود.

وی از دستور خود به فرمانده انتظامی شهرستان برای برخورد با سگ گردانی و عدم رعایت حجاب در خودرو خبر داد و افزود: گردشگری علاوه بر افزایش گردشگری سبب بروز آسیب های اجتماعی نیز می شود.

ایران عقیده به وقوع سیل اخیر در شهرستان اشاره کرد و گفت: در نشست فصلی دادستان های استان از روند اجرای کار در فومن دفاع کردم و با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کار مثبتی در شهرستان رخ داده و در آینده شاهد وقوع سیل نخواهیم بود.

 اولین عنوان مجرمانه استان، توهین و ایراد ضرب و جرح است

احمد آقایی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در این نشست ریشه جرایم را بی اخلاقی دانست و گفت: آموزش و تربیت مهم ترین مسأله است.
وی خانواده، مدرسه، مسجد و دانشگاه را نهادهای مقدسی خواند و گفت: در آموزش و پرورش تربیت مقدم بر تعلیم است.

آقایی بزرگ ترین دشمن را فضای مجازی دانست و گفت: آسیب های فضای مجازی و خطرات آن برای دانش آموزان بازگو شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان با انتقاد از نحوه پوشش در کشور و وضعیت فعلی دانشگاه های ایران گفت: در برخی از کشورهای خارجی ازدواج استاد با دانشجو جرم است زیرا دانشگاه نهاد مقدسی است و استاد پدر معنوی دانشجو محسوب می گردد و رعایت پوشش و آرایش در دانشگاه حائز اهمیت است و باید محترم شمرده شود.

وی بی ‌توجهی کارمند به ارباب رجوع و عدم تمکین از دستورات مافوق را سبب سرگردانی مردم و افزایش خشونت عنوان کرد و گفت: اولین عنوان مجرمانه استان، توهین و ایراد ضرب و جرح است که در سال ۹۶ بیش از ۲۶ هزار پرونده در این زمینه تشکیل شد.

آقایی با بیان این که در سال ۹۶ در شهرستان فومن ۱۲۹۳ فقره پرونده مربوط به توهین، ۹۵۳ فقره ضرب و جرح، ۸۰۵ فقره سرقت و در مجموع بیش از ۱۰ هزار پرونده تشکیل شده است، اظهار کرد: در سرقت شاهد کاهش ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته بوده ایم.

همچنین در این جلسه فرمانده نیروی انتظامی شهرستان فومن، شهردار ماسوله و رؤسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهداری و حمل و نقل جاده ای، مناطبع طبیعی و آبخیزداری و امور آب نقطه نظرات خود را ارائه کردند.

Share