نوبخت: باید تحلیل هزینه و فایده صورت گیرد

انتقال آب خزر به کویر، بدون مطالعات دقیق ممکن نیست

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به کویر، بدون انجام مطالعات، تحقیقات دقیق و بررسی های کارشناسی امکان پذیر نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت روز جمعه در حاشیه بازدید از روند اجرای پروژه راه آهن رشت – قزوین در گفت وگو  با ایرنا اظهار کرد: دولت همواره خود را مقید به انجام کارهای کارشناسی، علمی و تحقیقاتی می داند.
وی افزود: در طرح هایی از این دست؛ همیشه قبل از مطرح شدن نتایج کارشناسی و علمی، جنبه های احساسی، منطقه ای و ملاحظات اجتماعی آن عنوان شده و این در حالیست که در برخی از موارد هم نسبت به واقعیت ها چشم پوشی می شود.
نوبخت با بیان اینکه دولت باید ابتدا کار مطالعاتی و تحقیقاتی خود را به انجام برساند، تاکید کرد: طرح های اینچنینی در صورتی انجام می شود که پس از تحقیقات و مطالعات، مشخص شود تحقق آن، آسیب های زیست محیطی در پی ندارد.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: قرار نیست برای ساختن یک منطقه و انجام کاری، در بخش های دیگر تخریبی صورت پذیرد و به همین دلیل بررسی فواید و مضرات این طرح توسط کارشناسان در دست انجام است و پس از اتمام تحقیقات، می توان در خصوص آن اظهار نظر رسمی کرد.
نوبخت یادآور شد: باید ابتدا مشخص شود که انجام این طرح آفات و آسیب های زیست محیطی را به دنبال نداشته و علاوه بر آن برای انتقال آب به کویر باید ابتدا زیرساخت های عمرانی آن نیز که بسیار هزینه بر است، فراهم شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: از سوی دیگر باید تحلیل هزینه و فایده صورت گیرد تا مشخص شود بر اساس هزینه ای که انجام می شود، چه میزان فایده خواهد داشت و در اساس آیا هزینه انجام شده جبران فایده را به دنبال دارد؟
نوبخت خاطر نشان کرد: قانون ، هرگز اجازه نمی دهد که با تخریب محیط زیست یک منطقه، پروژه عمرانی در منطقه ای دیگر به انجام برسد.

Share