بی‌برنامگی‌های ما به خودمان بازگشته است!

انتقاد شدید از بی‌برنامگی در حوزه ساماندهی رودخانه‌ها

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در جلسه ی ستاد مدیریت بحران شهرستان ماسال با اشاره به دلایل تخریب بند انحرافی دوله ملال، گفت: بی برنامگی های ما به خودمان بازگشته است!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در جلسه ویژه تخریب آب بند ماسال گفت: زمینه های تخریب دیواره رودخانه خالکایی از گذشته وجود داشته اما آب بندی که برای تامین آب کشاورزی این منطقه احداث شده، نباید تخریب شود؛ زیرا جز سرمایه های این مملکت است.

اکبری مقدم با انتقاد از نحوه اظهار نظر برخی مسئولان در رسانه گفت: حدود ۵۰۰ متر مکعب بتون، بدون فولاد درآب بند ریخته شده و امروز در رسانه ها این موضوع به عنوان تخریب سد یاد شده است!

وی افزود: این اظهار نظرهای غیر فنی سبب می شود در تمام دنیا در خصوص دانش فنی مهندسی ایران که در دنیا مطرح هست، بگویند که دانش آنها در این سطح است؛ حالا انگیزه هایشان بماند!

این مقام مسئول در ادامه گفت: بنده برای این آب و خواب احترام قائل هستم، زیرا از درون روستا آمدم و با آن زندگی کرده ام.

وی افزود: زحماتی که در دستگاهای مختلف صورت میگیرد را نمی خواهم نادیده بگیرم؛ اما نمی توانم امروز بگویم برداشت ناصحیح مصالح گناهش بر گردن مردم است ؛ بلکه پیمانکارهای طرح های عمرانی ما این آسیب را رسانده اند؛ روستا هم این برداشت را کرده، اما در چه حدی؟ آیا یک روستایی این مصالح را برداشته و فروخته است؟ به چه کسی فروخته؟ به کجا فروخته!؟

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان گفت: این برداشتها عمدتا در حوزه هایی که ما به آنها مجوز داده ایم و نظارت نکردیم اتفاق افتاده است؛ بنابراین این موضوع بر می گردد به عملکرد دستگاه های اجرایی و عملکرد خودمان؛ نه اینکه بگوییم یک متولی خاص مقصر است!

وی افزود: ممکن است شرکت آب منطقه ای مجوز برداشت ۳۰ سانت را به پیمانکار داده باشد اما پیمانکار ۲ متر برداشت کرده باشد! باید پرسید آیا آب منطقه ای می تواند دائما بر این برداشت نظارت کند!؟ ما نیامدیم فرهنگ سازی کنیم و در مقابل خود تخریبی هم می کنیم!خواهشمندم اگر قرار است با رسانه ای صحبت کنیم، با دانش فنی، این کار را انجام دهیم و اگر دانش فنی آن را نداریم از اهل فن بخواهیم صحبت کنند و به درستی بگوییم برای چه این اتفاق اقتاده تا موجب سو استفاده های برون مرزی نشود.

ما در کشوری زندگی می کنیم که تقریبا هر ماه این اتفاق در حال وقوع هست؛ در امریکا هم می بینیم با آن همه توان و ادعا چه اتفاقی می افتد!؟ اما باید این موضوع را بپذیرم که ما هر چیزی که ساخته ام، نگه داری از آن را فراموش کرده ایم.

اکبری مقدم ادامه داد: اگر هر کدام از ما هم بخواهیم به جای مدیران شهرستان باشیم با چنین موضوعاتی دست و پنجه نرم خواهیم کرد؛ بنا بر این یک ریشه فرهنگی و یک ریشه بی برنامگی در حوزه نگهداری وجود دارد.

باید دستگاه های اجرایی با هم بشینیم و و همفکری کنیم؛ این همفکری کی اتفاق می افتد نمی دانم؛ اما واقعیت مطلب این است که باید یک برنامه مدون در بحث نگهداری از ابنیه های فنی در حوزه های آسیب پذیر داشته باشیم و اساس فکر ما هم این باشد که برای هزینه ی ۷۰۰ میلیون تومانی ۷۰ میلیون تومان در اختیار داریم!

معاون عمرانی استاندار در پایان گفت: بی برنامگی های ما، امروز به خودمان برگشته، ما به عرصه های رودخانه ها ورود کرده ایم؛ هم در بحث برداشت ورود کرده و هم به حریم رودخانه ها تجاوز کردیم.

علاوه بر اینها هم در مسیر و حریم رودخانه ها ساخت و ساز صورت گرفته؛ خب؛ رودخانه امروز مسیر خودش را می خواهد. این اتفاق متاسفانه همین الان هم وجود دارد! برخی موارد وجود دارد که ممکن است با سفارشاتی تخفیفاتی را به این تجاوزها بدهیم. بیایم از فردا بگوییم هر چه تا به امروز انجام شده به کنار، اما واقعا بیایم و در ادامه اجازه چنین کاری به خود ندهیم.

Share