۱۰۰ درس خارج فقه پویا به انقلاب و مردم بدهکارید

انتقاد دوباره رحیم‌پور ازغدی به حوزه: چرا باید از انتقادات ناراحت شود؟

رحیم‌پورازغدی معتقد است مغزهای متفکر جامعه یعنی دانشگاهیان و حوزویان در حل چالش‌های اجتماعی کم‌کاری می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، نشست تخصصی و مراسم رونمایی از هفت جلد کتاب با موضوع «جنگ جهانی جمعیت» عصر دیروز در سالن سوره حوزه هنری با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی، حسن عباسی رئیس اندیشکده یقین،‌ علی اکبر محزون رئیس کمیته جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از نخبگان فرهنگی کشور برگزار شد.

رحیم‌پور ازغدی در این نشست با انتقاد از عملکرد نهادهای حکومتی در رفع معضلات جامعه گفت: در خیلی از مسائل حساس کشور اِعمال حاکمیت نمی‌شود؛ در حالی که لازمه هر حاکمیتی مدیریت بحران است. متأسفانه در خیلی از مسائل کشور اِعمال حاکمیت نمی‌شود. در حالی که سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر انقلاب و نهادهای انقلابی و فرهنگی ابلاغ می‌شود اما نهادهای مربوطه به‌صورت بایسته این سیاست‌ها را پیگیری نمی‌کنند؛ یکی از آن‌ها موضوع افزایش جمعیت است. گزاره‌هایی که کشورهای اروپایی برای تشویق مردم جهت افزایش جمعیت در نظر می‌گیرند، نسبت به ما قابل مقایسه نیست. اخیراً کشور ایتالیا برای خانواده‌ای که صاحب فرزند سوم شود، زمین کشاورزی اعطا می‌کند.

وی در انتقاد از عملکرد حوزه و دانشگاه در حل چالش‌های اجتماعی گفت: ما یک وقت در فیضیه قم گفتیم “کنار طهارت و نجاست، تعدادی درس خارج فقه درباره جمعیت و اقتصاد و… بگذارید.” یک‌باره ناراحت شدند که “چرا به ما توهین می‌کنید؟”، در حالی که خدا و پیامبر(ص) این گزاره‌ها را در قرآن و روایات فرمودند. “چرا بی‌تفاوت هستیم؟” وقتی حوزه از عرصه‌ها غایب است، وقتی پنج تا درس خارج فقه در حوزه رسانه، فضای مجازی، سینما، جمعیت و … ندارد، چرا باید از انتقادات ناراحت شود؟ آن مقداری هم که کار شده بنده مطلعم سطحش متوسط است. این خلأ را باید چه‌کسی پر کند؟ در چنین شرایطی غربی‌ها برای شما سیاست‌های جمعیتی می‌نویسند، یعنی این همه شهید دادیم و دشمن را خارج کردیم، اما با کم‌کاری حوزه و دانشگاه تفکرات و اسناد دشمن را باید جزو سیاست‌های نظام کنیم.

رحیم‌پور ازغدی افزود: از حوزه علمیه باید مطالبه کرد “شما صد تا درس خارج فقه پویا به انقلاب و امت بدهکارید”. دانشگاه ما از حوزه علمیه مسئول‌تر است. ۷۰ درصد دانشگاه‌های ما با موضوع علوم انسانی است. کدام مسأله انسانی کشور را درست تحقیق و حل کردند؟ مسائلی مثل ازدواج، طلاق، جمعیت، اعتیاد، اختلاس و ناکارآمدی ادارات، آلودگی، محیط زیست، مشکلات ترافیک و… از جمله مسائل مهم کشور است. پایان‌نامه‌ می‌نویسند، کتاب چاپ می‌کنند، مدرک می‌گیرند، مدرک می‌دهند، بعد که می‌گوییم “اینها چه‌ربطی به مشکلات جامعه دارد؟”، می‌گویند “دانشگاه و حوزه فراتر از جامعه عمل می‌کنند”؛ یعنی عملاً با جامعه کاری ندارند؛ خب، این‌ها غلط است.

وی ادامه داد: بنابراین مغزهای متفکر جامعه یعنی دانشگاهیان و حوزویان کم‌کاری می‌کنند. من در کتاب یا مقاله‌ای فقهی ندیدم تمام آیات جمعیت استخراج شده باشد و تبیین مناسبی ارائه شود. مشکل خودمان را قرار است حل کنیم یا مشکل انقلاب و ملت را؟

در ادامه این مراسم از هفت جلد کتاب «جنگ جهانی جمعیت» اثر صالح قاسمی، پژوهشگر مسائل جمعیت رونمایی شد. کتاب‌های «کندو»، «پایان پویایی»، «قتل‌عام خاموش»، «باید برگردیم»، «نسخۀ بدلی» و «من قاتل نیستم» و کتاب «یک نان‌آور بیشتر» تازه‌ترین اثر این مجموعه، همگی به‌همت نشر خیزش نو منتشر شده‌اند. این کتاب‌ها حاصل پژوهش‌های قاسمی دربارۀ تهدیدات جمعیتی و آمار و ارقام درخصوص بحران جمعیت ایران، سیاست‌های جمعیتی ایران و کشورهای دیگر، طرح‌های نظام سلطه برای مهار جمعیت جهان و… است.

در انتهای این مراسم از فعالان رسانه‌ای حوزه خانواده به‌ویژه جمعیت‌شناسی و نیز از برخی خانواده‌های شهدا تقدیر به‌عمل آمد.

Share