با حضور معاون وزیر علوم و جمعی از مسئولان

افتتاح سرای دانشجویی و مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه گیلان

مجتبی صدیقی در مراسم افتتاح خوابگاه جدید دانشجویی دخترانه دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه‌هایی است که آبروی آموزش عالی کشور به حساب می آیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، مهندس ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور، نمایندگان مجلس، مدیران دانشگاهی و استانی و اعضای شورای اسلامی شهر رشت، خوابگاه (سرای دانشجویی) جدید دختران دانشجوی دانشگاه گیلان به متراژ ۲۷۰۰ متر مربع با ظرفیت ۳۰۰ دانشجوی دختر و مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و ساختمان اداره تربیت بدنی و فعالیت­ های فوق برنامه دانشگاه به متراژ ۶۴۷ متر مربع طی مراسم های جداگانه ای افتتاح شد.

دکتر مجتبی صدیقی در مراسم افتتاح خوابگاه جدید دانشجویی دخترانه دانشگاه گیلان گفت: دانشگاه گیلان یکی از دانشگاه‌هایی است که آبروی آموزش عالی کشور به حساب می آیند. وی با بیان اینکه در عرصه خوابگاهی در سطح دانشگاه‌ها دچار کمبود ظرفیت و مشکل فرسودگی هستیم، گفت: اسکان بیش از ظرفیت خوابگاه‌ها یکی دیگر از مشکلات خوابگاهی کشور است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در کنار ساخت خوابگاه‌های جدید به دنبال ارتقا خوابگاه های قبلی هستیم، از وجود هزار و ۵۰ باب ساختمان خوابگاهی در کشور خبر داد.

دکتر صدیقی در خصوص رتبه‌بندی خوابگاه‌های دانشجویی کشور گفت: در برنامه وزارت علوم خوابگاه‌های رتبه ۵ جمع‌آوری و بهسازی خوابگاه‌های رتبه ۴ نیز رو به اتمام است. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا ۲ سال آینده تمام خوابگاه‌های کشور به رتبه یک و دو ارتقا یابند. معاون وزیر علوم در ادامه با اشاره به افتتاح مرکز بین المللی زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در دانشگاه گیلان خاطرنشان کرد: حرکت دانشگاه گیلان در جذب دانشجویان غیرایرانی اقدامی مهم و موثر است.

صدیقی با بیان اینکه جذب دانشجویان کشورهای همسایه یکی از برنامه‌های وزارت علوم است، گفت: امسال تعداد قابل توجهی از مدرسین کشور افغانستان برای گذراندن تحصیل در ایران پذیرش شده‌اند.

دکتر احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم ضمن خیر مقدم به معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و  رئیس صندوق رفاه دانشجویان کشور، از کلیه دست اندرکاران و حامیان ایجاد بنای خوابگاهی دانشگاه گیلان تشکر کرد. دکتر رضی در ادامه و با اشاره به تغییر نسبت جنسیتی دانشجویان و افزایش دانشجویان دختر، کمبود خوابگاه دانشجویان دختر را یکی از دغدغه های اصلی مدیران دانشگاه دانست که با افتتاح این مجتمع تا حدود زیادی از این دغدغه کاسته شده است.
دکتر رضی در ادامه و با اشاره به زمان محدود و حجم کار بسیار زیاد برای بهره برداری از این مجتمع، این اقدامات را به عنوان نمونه ای از تلاش جهادی دانست و با توجه به تجربه کسب شده، خواستار حمایت وزارت علوم برای آغاز عملیات اجرایی ساختمان دوم این مجتمع شد.
شایان ذکر است در پایان مهندس ناصر حمیدزاده مدیر امور فنی و نظارت بر طرح های عمرانی دانشگاه گیلان نیز به تشریح روند نوسازی، مقاوم سازی و تجهیز این مجتمع خوابگاهی پرداخت و از همه دست اندرکاران و حامیان راه اندازی این مجتمع تشکر کرد.

افتتاح مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

طی مراسمی امروز با حضور دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، دانشگاهیان و جمعی از دانشجویان غیر ایرانی”مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه گیلان” افتتاح و فعالیت رسمی خود را جهت جذب و آموزش متقاضیان یادگیری زبان فارسی آغاز کرد.
این مرکز در بلوک یک ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی با فضای آموزشی در دو طبقه با زیربنای ۱۲۲۴ متر مربع واقع شده است. طبقه همکف دارای ۴ کلاس درس هرکدام به متراژ  ۱۰۰ متر و طبقه اول دارای پنج آزمایشگاه فعال و یک آزمایشگاه در حال تکمیل با متراژ ۵۱۰ متر مربع و اتاق مهمانان ویژه با متراژ ۴۴ متر است.
در این مرکز، دوره های آموزشی زبان فارسی برای طیف وسیعی از علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی و نیز افرادی که بنا به ضرورت نیاز به یادگیری زبان فارسی دارند و با قصد ارتقاء دانش خود را در قالب برنامه های دانشگاهی دارند، طراحی شده است. تعدادی از این دوره ها عبارتند از:
۱٫ دوره های آموزش دانشگاهی زبان فارسی؛ برای افرادی طراحی شده است که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ایران را دارند و در سه سطح پایه، میانی و پیشرفته در سه ترم دو تا سه ماهه ارائه خواهد شد. دوره تخصصی هر رشته نیز همزمان با دوره پیشرفته به صورت تکدرس با استفاده از اساتید آن رشته برگزار خواهد شد.
۲٫ دوره های آزاد آموزش زبان فارسی؛ برای کسانی طراحی شده است که به هر دلیل نیاز به یادگیری زبان فارسی دارند. این دوره در سه سطح پایه، میانی و پیشرفته در سه ترم دو تا سه ماهه برگزار خواهد شد.
۳٫ دوره های آموزشی زبان و ادبیات فارسی؛ این دوره برای دانشجویان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های خارج از کشور طراحی شده است. طول دوره با توجه زمانی که دانشجویان مهمان دانشگاه گیلان هستند ممکن است از دو هفته تا یک نیمسال تحصیلی متغیر باشد. برنامه درسی این دانشجویان توسط گروه زبان و ادبیات فارسی تعیین می شود. با توجه به نیاز زبانی دانشجویان، درس هایی نیز از حوزه آموزش زبان فارسی در برنامه آنها وجود خواهد داشت.
۴٫ دوره های گیلان شناسی؛ مخاطبان این برنامه ایرانیان علاقمند و توریست های فرهنگی خارجی هستند که می خواهند با فرهنگ گیلان از نزدیک آشنا شوند. افراد در کنار بازدید از مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری، مسائلی را در باره زبان فارسی و زبان های رایج در استان گیلان به طور فشرده می آموزند.
۵٫ دوره تربیت مدرس زبان فارسی. این دوره برای تربیت مدرسان زبان فارسی و ایجاد مهارت های حرفه ای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان طراحی شده است. طول هردوره یک نیمسال خواهد و دانشجو مدرسان دروس زیر را خواهند خواند:
دستور زبان فارسی،صرف زبان فارسی، نظام آوایی زبان فارسی، اصول تدریس ادبیات، اصول و نظریه های آموزش زبان دوم،روش تدریس مهارت های زبانی (شنیدن، خواندن، صحبت کردن، نوشتن)،نظریه های ارزشیابی و آزمون سازی و کاربرد آنها در زبان فارسی،تجزیه و تحلیل گفتمان و کاربرد شناسی زبان فارسی و کارآموزی (تدریس عملی) که در پایان دوره، پس از کسب نمرات لازم و قبولی در آزمون های نهایی، گواهینامه شرکت در دوره و کارت صلاحیت تدریس صادر می شود.
۶٫ دوره های دانش افزایی استادان زبان و ادبیات فارسی کشورهای خارجی. این دوره برای ارتقاء دانش علمی استادان و مدرسان زبان و ادبیات فارسی کشورهای دیگر طراحی شده است. محتوای دوره و نیز طول دوره براساس نیاز و زمان حضور این افراد تعیین خواهد شد.
علاوه بر آموزش حضوری زبان آموزان و علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی، از برنامه های آینده این مرکز استفاده از سیستم های مجازی و طراحی برنامه های آموزش مجازی و از راه دور زبان فارسی برای افرادی است که به هر دلیل نمی توانند در برنامه های حضوری شرکت کنند.
مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه گیلان؛ جذب زبان آموزان زبان فارسی از کشورهای دیگر و ایجاد استانداردهای لازم علمی برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از طریق پژوهش های انجام گرفته سایر مراکز برجسته دانشگاهی و استادان مرکز را به عنوان هدف های مهم خود دنبال می کند. به این منظور با ایجاد فرصت های مطالعاتی و جذب علاقمندان به پژوهش در دوره پسادکترا، در این مرکز پژوهش نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

Share