جعفرزاده: تعداد فرمانداران و معاونان استاندار زن افزایش یابد

استاندار باید دونده باشد | جوان بودن بر تجربه ارجحیت دارد

نماینده رشت گفت: دولت نسبت به شعاری که بر سر استانداران غیربومی داده بود پایبند نبوده چرا که در دور قبل شاهد آن بودیم که برخی از استانداران بومی بودند و این موضوع نشان می‌دهد که دولت خیلی به این موضوع پایبند نیست».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا پس از خداحافظی۱۴ استاندار از وزارت کشور این بار مرحله معرفی استانداران به هیات دولت و انتخاب آنان از سوی دولت آغاز شد. در جلسه روز گذشته هیأت دولت محمدجواد فدایی، سیدسعید شاهرخی، فتح‌ا… حقیقی و احمد موهبتی به عنوان استاندار به ترتیب برای چهار استان کرمان، همدان، زنجان و سیستان و بلوچستان معرفی شدند. برخلاف تصمیمی که دولت برای انتخاب استانداران از لحاظ غیر بومی بودنشان داشت، اما شاهد این موضوع هستیم که استانداران همدان و سیستان و بلوچستان بومی هستند. هر ۴ استاندار انتخاب شده از سوی هیات دولت گرایش اصلاح‌طلبانه دارند و باید منتظر ماند که دولت در انتخاب ۱۰ استاندار دیگر دست به چه انتخاب‌هایی خواهد زد. البته نام حمید چیتچیان به عنوان استاندار آذربایجان شرقی از سوی مجمع نمایندگان این استان مطرح شده است که از مدیران بازنشسته هستند. همچنین یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان یزد هم اشاره کرده است که این مجمع در وهله اول بر انتخاب استاندار بومی تاکید دارد، اما در صورتی که انتخاب دولت استاندار غیر بومی باشد گزینه‌شان مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر آموزش و پروش است. همچنین یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی هم مطرح کرده است که علوی معاون عمرانی استاندار نیروی خوبی است و در استان کار کرده؛ همچنین آیینه‌دار مدیرکل صداوسیما، عبدا…‌زاده معاون پارلمانی صداوسیما و جانباز مدیرعامل آبفای کشور گزینه‌های آشنا به استان هستند که می‌توانند مسئولیت این سمت را به عهده بگیرند.

معیارهای یک استاندار
قاعدتا برای انتخاب استانداران دولت با چالش‌های بسیاری رو‌به‌رو خواهد شد چرا که گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلف، برای معرفی گزینه‌های مورد نظر خود دست به رایزنی خواهند زد. این در حالی است که در برخی استان‌ها، مشکلات و چالش‌هایی جدی وجود دارد که باید استانداران با توجه به آن چالش‌ها انتخاب شوند. استانداران نماینده دولت و نظام در استان‌های کشور هستند. بنابراین باید با تمام طیف‌ها در تعامل باشند تا استان خود را به سمت پیشرفت سوق دهند. در این میان بسیاری معتقدند که برای انتخاب استانداران باید از افراد مجرب و بومی استفاده شود، چرا که وقت زیادی از دولت کنونی باقی نمانده و استانداران جای خطا نخواهند داشت. اما در مقابل این نظریه بسیاری معتقدند که باید از استانداران جوان استفاده شود، چرا که فرد جوان با روحیه جوان می‌تواند به درستی به کارها بپردازد اما فردی که کهولت سن دارد هرچند که تجربه داشته باشد، توان دوندگی برای حل مشکلات استان را نخواهد داشت. با توجه به شعارها و وعده‌های حسن روحانی بسیاری معتقدند استاندار باید همسو با دولت باشد نه اینکه با فشار جریان‌های مخالف دولت انتخاب شود. اگر استاندار همسو با دولت نباشد نمی‌تواند برنامه‌های دولت را پیاده کند و فقط با توجه به خواسته‌های گرایش خود فعالیت خواهد کرد. مردم با اتکا به جریان اصلاحات به دولت یازدهم و دوازدهم رأی داده‌اند و انتظار دارند که این دولت با توجه به رأی آنان مدیران خود را انتخاب کند.

جوان بودن بر تجربه ارجحیت دارد
نماینده رشت در گفت‌وگو با «آرمان» درباره معیارهایی که یک استاندار باید داشته باشد، گفت: فردی که به عنوان استاندار انتخاب می‌شود باید سه تا چهار سال در این جایگاه باقی بماند و نباید زودتر از آن تغییر کند چرا که ارائه و اجرایی شدن برنامه‌های یک استاندار زمان می‌برد و نباید مسئولان چند میلیون نفر هر سال تغییر کنند.»

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی ادامه داد: «با توجه به فضایی که در جامعه وجود دارد نیاز است تا استاندار یا مدیرمسئولی که تعاملش با مردم خوب است انتخاب شود. به آن معنا که او از جنس مردم باشد تا مشکلات مردم را درک کند. اعتقاد ندارم که یک استاندار از لحاظ تمکن اقتصادی باید فقیر باشد اما آنقدر هم نباید عالی باشد که فقر را احساس نکند. متاسفانه این مشکلی است که برخی از مسئولان ارشد کشور ما را دارد وجود دارد که بعضا نمی‌توانند فقر و فرد فقیر را درک کنند و طبیعتا در حل مشکلات سرعت عمل لازمه را نخواهند داشت.»

او همچنین با اشاره به اینکه استاندار باید پایبند به ارزش‌های انقلاب باشد، تصریح کرد: برخی معتقدند روشنفکری به آن معناست که ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را پشت پا بگذارند. استاندار نباید تندروی کرده و تصمیم‌های افراطی بگیرد».

این نماینده مجلس افزود: «استانداران باید از جنس مردم باشند و در زمان مسئولیت در میان مردم حضور پیدا کنند چرا که از این نوع جنس استانداران کم وجود دارند».

جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره بومی یا غیربومی بودن استانداران اظهار کرد: «هر کدام از این ویژگی‌ها یکسری مزیت‌ها دارند که باید با توجه به ویژگی‌های خاص استان، استاندار انتخاب شود. در برخی استان‌ها یک فرد غیربومی نمی‌تواند در آن جا سکنا گزیند همچنین بالعکس».

نماینده رشت ادامه داد: دولت نسبت به شعاری که بر سر استانداران غیربومی داده بود پایبند نبوده چرا که در دور قبل شاهد آن بودیم که برخی از استانداران بومی بودند و این موضوع نشان می‌دهد که دولت خیلی به این موضوع پایبند نیست».

جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه یک استاندار جوان در توسعه استان بسیار تاثیرگذار است، گفت: «جوان بودن استاندار را به تجربه او بیشتر ترجیح می‌دهم. درست است که مدیر ارشد استان باید دارای تجربه بالایی باشد اما وقتی نتواند از این تجربه به‌خاطر کهولت استفاده کند، فایده‌ای نخواهد داشت. استاندار باید دونده باشد بنابراین جوان بودن استاندار بر تجربه‌اش ارجحیت دارد.»

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در پاسخ به این سوال که چرا آقای روحانی برمبنای شعار خود از استانداران زن استفاده نمی‌کند، گفت: «تحقق این شعار مقداری زود است چرا که خانم‌ها هنوز برای این جایگاه آماده‌سازی نشدند. خانم‌ها باید در دوره چهار ساله گذشته در سمت‌های فرمانداری و معاون استاندار قرار می‌گرفتند تا بتوانند ارتقا یابند».

او در واکنش به اینکه زنان فرماندار در دولت وجود دارند اما استاندار نشده‌اند، تصریح کرد: «بله اما فرمانداران قسمت‌های کوچکی از استان هستند. کاش سریع‌تر تعداد فرمانداران و معاونان استاندار زن افزایش یابد تا در گام بعدی هر کدام که عملکرد مثبتی ارائه کرده بودند بتوانند یک پله ارتقا یابند».

او ادامه داد: «هنوز مسئولان برای انتخاب مدیران کل استانی به مردان توجه می‌کنند. خیلی از کشورهای عربی در این موضوعات از ما سبقت گرفته‌اند و ما هنوز در حال استخاره هستیم که از زنان در سمت‌های مدیریتی استفاده کنیم یا خیر».

Share