معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان

آب منطقه ای گیلان به ساماندهی رودخانه‌ها بی‌توجه بوده| احداث پل روستای کلفت در اولویت قرار گیرد

محمود قاسم نژاد، فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه در این شهرستان برای کاهش مشکلات منتظر اعتبارات و منابع دولتی نماندیم، اظهار کرد: به دلیل شرایط ویژه منطقه پس از بروز سیل اگر میخواستیم منتظر اعتبارات بمانیم، نارضایتی مردمی گریبان‌گیر دولت می‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با همراهی مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری و معاون مدیریت بحران استان گیلان در نشست بررسی مشکلات مناطق آسیب دیده از سیل فومن حضور یافت و همچنین از پروژه‌های عمرانی این شهرستان بازدید کرد.

برای کاهش مشکلات منتظر اعتبارات و منابع دولتی نماندیم

محمود قاسم نژاد در این جلسه با بیان اینکه سیل اخیر در بخش ابنیه، راه و پل ۶۰ میلیارد تومان به شهرستان فومن خسارت وارد کرده است، گفت: شاهد تخریب پلهای قدیمی، آبشستگی دیواره رودخانه، آسیب به واحد‌های مسکونی و تجاری بوده ایم.

فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه در این شهرستان برای کاهش مشکلات منتظر اعتبارات و منابع دولتی نماندیم، اظهار کرد: به دلیل شرایط ویژه منطقه پس از بروز سیل اگر میخواستیم منتظر اعتبارات بمانیم، نارضایتی مردمی گریبان‌گیر دولت می‌شد.

وی افزود: به همین دلیل با همراهی اعضای شورای تامین ضمن بازدید از مناطق آسیب دیده به مراتب آن جلسه شورای حفاظت از انفال برگزار شد که ماحصل آن صورتجلسه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و چگونگی و نحوه تهاتر مصالح مازاد رودخانه پس از انجام پروژه توسط بخش خصوصی بود.

گلایه از عملکرد آب منطقه‌ای گیلان

قاسم نژاد با گلایه از عملکرد آب منطقه ای گیلان در پی عدم ارسال امکانات و تجهیزات به شهرستان فومن گفت: با اینکه بیشترین میزان آسیبی در حوزه مسوولیت این سازمان بوده اما متاسفانه این سازمان همراهی لازم را نداشته است و حتی مدیرکل آب منطقه‌ای گیلان در شهرستان حضور پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه حداقل ایمن سازی لازم جهت تردد صورت گرفته است، یادآور شد: باتوجه به اینکه فومن دومین شهرستان در میزان خسارت وارده است نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

فرماندار شهرستان فومن بر لزوم ساماندهی رودخانه‌ها تاکید کرد و افزود: در صورتی که اقدامات لازم صورت نگیرد در آینده شاهد خسارت بیشتری خواهیم بود که ممکن راه ارتباطی این شهرستان با شهرستانهای همجوار را نیز قطع کند.

قاسم نژاد با بیان اینکه از امکانات سپاه، راهداری و تعاونی دهیاران نیز بهره گرفته شده است، تصریح کرد: علاوه بر اعتبارات مالی نیازمند ماشین آلات راهسازی نظیر لودر، بیل مکانیکی و بولدوزر هستیم.

مردم روستای کلفت پس از تخریب پل با مشکلات بزرگی رو به رو شده اند

فرماندار شهرستان فومن با اشاره به تخریب پل روستای کلفت و مشکلات به وجود آمده برای مردم این روستا گفت: در ابتدا قرار بود این پل مرمت و بازسازی شود که با سیل اخیر فومن به طور کامل تخریب شد و هم اکنون مردم این منطقه با مشکلات بزرگی رو به رو شده اند.

قاسم نژاد از معاون عمرانی استانداری گیلان درخواست کرد که باتوجه به مسائل اجتماعی به وجود آمده و اعتراض مردم، احداث این پل در اولویت کار قرار گیرد.

ایران از جمله کشورهای حادثه خیز جهان است | در طول سال همواره بحران داریم

علی اوسط اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در این نشست با قدردانی از عملکرد فرماندار شهرستان فومن و اعضای ستاد مدیریت بحران گفت: با توجه به اینکه در دوران سختی در حال مدیریت هستیم، مدیران شهرستان نیز باید تفکر مدیریتی لازم در هنگام بحران را داشته باشند و از حداقل امکانات حداکثر استفاده را ببرند.

وی با تاکید بر اینکه می بایست بر اساس داشته ها فکر کرد و تصمیم گرفت، یادآور شد: کشور ایران از جمله کشورهای حادثه خیز جهان است و در طول سال همواره بحران داریم.

اوسط اکبری مقدم با تاکید بر اینکه اقدامات اولیه جهت رفع مشکلات می بایست صورت کیرد، افزود: آنچه که اهمیت دارد اقدامات ثانویه است.

عمده دلیل خسارت وارده به دلیل بی‌توجهی به ساماندهی رودخانه‌ها و حوزه آبخیزداری بوده است

وی با بیان اینکه عمده دلیل خسارت وارده به دلیل بی‌توجهی به ساماندهی رودخانه‌ها و حوزه آبخیزداری بوده است، گفت: طی چهار دهه اخیر در حوزه ساماندهی رودخانه‌ها هیچگونه اقدامات علمی و مهندسی صورت نگرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه آب منطقه‌ای باید بصورت ویژه در ساماندهی رودخانه‌ها ورود کند، یادآور شد: طی طرحی که تدوین شده و به استاندار نیز ارایه میشود این سازمان می بایست در یک بازه زمانی مشخص و با قید فوریت نسبت به ساماندهی رودخانه‌ها اقدام کند.

بیشترین خسارت به شهرستان‌های تالش، فومن و املش وارد آمده است

وی با اشاره به منابع مالی محدود اختصاص یافته گفت: بیشترین خسارت به شهرستان‌های تالش، فومن و املش وارد آمده است.

اوسط اکبری مقدم با قدردانی از عملکرد راهداری، توزیع برق، گاز، آبفار در سیل اخیر گفت: علی رغم تلاش آب منطقه‌ای و ارسال تجهیزات به تالش اما متاسفانه این سازمان به وظیفه اصلی خود یعنی ساماندهی رودخانه‌ها بی توجه بوده است و اگر اقدامات لازم صورت می‌گرفت شاهد این میزان خسارات نمی بودیم.

در حوزه آب منطقه‌ای یازده میلیارد تومان خسارت وارد شد

گفتنی است در این نشست مصطفی صادقی مدیر منابع آب فومن از تخریب سی سردهنه در پی وقوع سیل خبر داد و گفت: در حوزه آب منطقه‌ای یازده میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

عفتی مدیر بنیاد مسکن فومن نیز از آسیب به چهل واحد مسکونی در بافت روستایی خبر دادند و گفت: بیست پل و آب رو نیز آسیب دیده که مجموعا ۶/۵ میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

شادپور مدیر برق فومن نیز با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه میزان خسارات وارده در حوزه برق کاهش داشته است، اظهار کرد: بیشترین خسارت در روستاهای خسروآباد، گوراب پس و حیدرآلات بوده است.

وی با اشاره به خسارت یک میلیارد تومانی وارده گفت: با استفاده از کابل‌های خودنگهدار شبکه برق وصل شده است.

نیازمند سنگهای وزنی و لاشه هستیم

نیما شفقی رییس اداره راهداری فومن با اشاره به خسارت ۲۱ میلیارد تومانی وارده اظهار کرد: برای رادیه و برید پلهای آسیب دیده نیازمند سنگهای وزنی و لاشه به میزان سی هزار مترمکعب هستیم در غیر این صورت در سیلاب بعدی شاهد تخریب پلهای موجود به دلیل انباشت مصالح خواهیم بود.

هنرپاک رئیس اداره آبفار فومن با بیان اینکه سیل خسارت زیادی به تاسیسات آب روستایی شهرستان فومن وارد کرده افزود: خط انتقال آب مجتمع قلعه رودخان به طور موقت وارد مدار شده است.

وی افزود: در سیدسرا نیز سیل سبب تغیر مسیر رودخانه شده و حلقه چاه آب و ایستگاه پمپاز زیر آب رفته است که به دلیل خطر آلودگی استفاده از آب این چاه متوقف شده است.

گفتنی است در پایان از زمین ورزشی و پل روستای لولمان،ز پل تخریب شده روستای سیدسرا ، و پروژه سد لاستیکی باغبانان بازدید به عمل آمد.

Share