پنج دلیل برای فاصله گرفتن از آب‌های ویتامینه!

آب ویتامینه، همانطور که نامش اشاره مى کند، آبى است که به وسیله ویتامین ها و موادطبیعى غنى شده و ادعاها بر این است که حاوى رنگ ها و طعم دهنده هاى طبیعى است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نوشیدنی های تحت آب ویتامینه چند سالی است که تحت عنوان محصولات سالم به بازار عرضه می شوند و طرفداران زیادی را هم به سوی خود کشانده اند.

این نوشیدنی ها که اغلب با مقادیر زیادی شکر همراه هستند و در صورت مصرف بیش از حد دمی توانند آسیب های جدی برای سلامت داشته باشند.

آب ویتامینه، همانطور که نامش اشاره مى کند، آبى است که به وسیله ویتامین ها و موادطبیعى غنى شده و ادعاها بر این است که حاوى رنگ ها و طعم دهنده هاى طبیعى است:

آب ویتامینه به اندازه کوکا کولا فروکتوز دارد: یک بطرى آب ویتامینه، حاوى حدود ١٢٠ کالرى و ٣٢ گرم شکر است. در واقع یک بطرى آب ویتامینه (در آمریکا) ممکن است به همان اندازه یک بطرى کوکا کولاى معمولى حاوى فروکتوز باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که، فروکتوز اصلی ترین ترکیب مضر ناشی از افزودن قند است، نه گلوکز.

آب های ویتامینه شدیدا چاق کننده هستند: در طول زمان کالری هایی که از نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر می ‌آیند، می تواند منجر به افزایش وزن شده و خطر چاقی و بیماری های مرتبط را افزایش دهد. مصرف نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر، مهمترین عامل خطر چاقی در سرتاسر جهان است.

آب های ویتامینه خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می دهند: تقریبا تمام کارشناسان بهداشتی با این موافقند که افزودن شکر، نقش کلیدی در همه گیری چاقی و بیماری های مزمن دارد. از همین رو، توصیه می‌ شود که دریافت افزودنی شکر را پایین ‌تر از ١٠ درصد کل کالری‌ ها نگه داریم. افزودن شکر می تواند ارتباط قوی با دیابت نوع ٢، پوسیدگی دندان، بیماری های قلبی، سندرم متابولیک و حتی سرطان داشته باشد. این مسئله به طور عمده متوجه فروکتوز می‌‎شود که فقط می‌تواند در مقدار قابل توجه در کبد متابولیزه شود. مصرف اضافی فروکتوز، ممکن است منجر به میزان بالای کلسترول و تری ‌گلیسیرید در خون، افزایش فشار خون، افزایش مقاومت به انسولین، پرشدن دور اندام‌ ها با چربی و افزایش خطر بیماری ‌های کبد چرب شود. البته فروکتوز دریافت‌شده از میوه‌ها، مشمول این قانون نمی‌ شود.

آب ویتامینه مواد مغذی ضروری ندارد: تمام انواع آب ویتامینه، حاوى ویتامین‌ هاى گروه ب و ویتامین سی هستند. همچنین برخى انواع آنها حاوى میزان جزئى ویتامین آ و ای و مواد طبیعى پتاسیم، منیزیم، منگنز، روى و کروم هم هستند. ویتامین هاى ب و سی ویتامین هاى محلول در آب هستند، که تقریبا هرگز رژیم غذایى معمول فرد، فاقد آن ‌ها نیست. مصرف مقادیر اضافى از این ویتامین ‌ها، هیچ ‌گونه مزیتی برای سلامتی ندارد. آن‌ها ذخیره نمى‌ شوند، اما به سادگى از طریق ادرار از بدن دفع مى‌ گردند.

میزان اضافى مواد مغذى در فرم مکمل، مى تواند مضر باشد: وقتى پای مواد مغذى به میان می ‌آید، بیشتر همیشه بهتر نیست. ویتامین‌ ها، مواد طبیعى و آنتى اکسیدان‌ها، به عنوان بخشى از یک رژیم غذایى سالم و واقعى مبتنى بر رژیم غذایى، کاملا ضرورى هستند. آن ‌ها ممکن است سلامتى را بهبود بخشند و به جلوگیرى از طیفى از بیمارى‌ ها مانند بیمارى هاى قلبى و سرطان، کمک کنند. اما، مصرف مکمل‌ هاى ویتامین و آنتى اکسیدان، با همان مزایاى سلامتى ارتباطى ندارد. مصرف مکمل هاى برخى آنتى اکسیدان ها و ویتامین ها مثل ویتامین هاى آ و ای در واقع با افزایش خطر مرگ زودرس در برخى مطالعات همراه است.

 

Share