برداشت ۱۱۰ هزار تن برگ سبز چای

پیش بینی صادرات ۸ هزار تنی چای در سال جاری

رئیس سازمان چای ایران گفت: پرداخت به موقع هزینه‌ی چای خریداری شده از سوی کارخانجات و رغبت مشتریان بین المللی به خرید چای ایرانی باعث افزایش اشتیاق چایکاران برای تولید بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چای به عنوان یکی از محصولات استراتژیک کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر صد‌ها روستا در شهر‌های صومعه سرا، فومن، شفت، رشت، لاهیجان، آستانه اشرفیه، سیاهکل، لنگرود، رودسر و املش و در استان گیلان و درشهر‌های رامسر و تنکابن تا حوالی چالوس در استان مازندران به کشت چای مشغول هستند.

با شروع فصل پاییز چایکاران شمال کشور در دو استان گیلان و مازندران سومین مرحله از چین برگ سبز چای را از باغات چای آغاز می‌کنند.
در همین راستا حبیب جهان ساز در خصوص میزان کشت چای در سال جاری بیان کرد: تا کنون حدود ۱۱۰ هزار تن برگ سبزچای از چایکاران خریداری شده، ضمن این که برداشت این محصول تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت، این در صورتی است که در سال گذشته در مجموع ۱۰۸ هزارتن برگ سبزچای از چایکاران خریداری شده بود.
وی در مورد عوامل افزایش میزان تولیدات در سال جاری اظهار کرد: افزایش تولید چای به عواملی همچون آب و هوای مناسب بستگی دارد به طوریکه بارش باران در چند هفته‌ی اخیر تاثیر به سزایی در این امر داشته است.
رئیس سازمان چای ایران یکی دیگر از عوامل رشد تولید چای را پرداخت به موقع طلب کشاورزان دانست وگفت: پرداخت به موقع هزینه‌ی چای خریداری شده از سوی کارخانجات و رغبت مشتریان بین المللی به خرید چای ایرانی باعث افزایش اشتیاق چایکاران به تولید بیشتر شده است.
جهانساز با اشاره به اینکه از ۱۱۰ هزار تن برگ سبز برداشت شده، حدود ۲۵ هزار تن چای خشک استحصال شده عنوان کرد: مطابق سال‌های گذشته حدود ۸ هزار تن از این میزان به کشور‌های خواستار چای ایرانی صادرات خواهد شد.
وی در انتها خاطر نشان کرد: بنابر اقدام‌های صورت گرفته، هم اکنون صادر کنندگان در زمینه صادرات چای با مشکل عمده‌ای روبرو نیستند و امیدواریم این امر بتواند حد قابل توجهی به ارز آوری در کشور کمک کند.
Share