رضا رسولی:

هنوز برای شهردار شدن کاندیدا نشده‌ام | می‌توانم در این برهه زمانی کمک کنم

رسولی که نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های تصدی بر شهرداری رشت مطرح‌ شده است، در خصوص تعداد گزینه‌های شهرداری رشت، گفت: واقعیت ماجرا این است که تا به این لحظه هنوز هیچ لیستی مطرح نشده و بنده نیز کاندیداتوری خود را برای شهرداری رشت اعلام نکرده‌ام.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از رشت۲۰، رضا رسولی در خصوص طی روند تحصیلی خود و رشته تحصیلی‌اش، گفت: بنده دوره کارشناسی را در دانشگاه گیلان و رشته عمران طی کردم و دوره ارشد را در دانشگاه علم و صنعت در رشته ترافیک گذراندم و برای دوره دکتری ابتدا در دانشگاه امام محمدباقر که در واقع بدون آزمون بود در رشته مدیریت استراتژیک آغاز کردم که البته این حوزه چندان با روحیات و علاقه بنده همراه نبود. پس‌ از آن تصمیم گرفتم که در دانشگاه عدالت که به‌طور تخصصی یک دانشگاه در حوزه حقوقی است و به‌تازگی رشته شهرسازی را به مجموعه خود اضافه کرده بود و این رشته را که بیشتر مورد علاقه‌ام بود، تحصیلاتم را ادامه دهم و اکنون در مرحله رساله هستم.

وی ادامه داد: حیات آدمی‌ بنا به تغییر است. کسی نمی‌تواند ادعا کند که دو روزش شبیه به هم است. اگر تغییر و پیشرفتی است، باید این شهامت را داشته باشیم که از خودمان شروع کنیم. تحصیل در رشته شهرسازی باعث شد که نگاه بنده در حوزه شهری تغییرات زیادی داشته باشد. شاید بتوانم ادعا کنم نگاه رضا رسولی امروز نسبت به رضا رسولی سال ۹۲ متفاوت است.

رسولی اضافه کرد: اگر تا پیش‌ ازاین اعتقاد داشتم که پروژه‌های عمرانی می‌بایست پیوست فرهنگی داشته باشد، امروز معتقدم که پروژه‌های فرهنگی نیز می‌بایست پیوست عمرانی داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت که نامش به‌ عنوان یکی از گزینه‌های تصدی بر شهرداری رشت مطرح‌شده است، در خصوص تعداد گزینه‌های شهرداری رشت، گفت: واقعیت ماجرا این است که تا به این لحظه هنوز هیچ لیستی مطرح نشده و بنده نیز کاندیداتوری خود را برای شهرداری رشت اعلام نکرده‌ام.

وی افزود: واقعیت ماجرا این است که تنها یک رایزنی با همکاران صورت گرفته است و شاید تا روزی که به جمع‌بندی بخواهیم برسیم، تصمیم دیگری گرفته شود. بنده از جمله افرادی هستم که معتقدم به‌عنوان عضو شورا با توجه به رأی و اعتماد مردم در جایگاه خودم حضور داشته باشم و حداقل می‌توانم ادعا کنم که در طول چهار سال گذشته عاشقانه کار و تلاش کرده‌ام.

رسولی در خصوص عملکرد یک‌ساله کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت نیز گفت: به‌طور معمول دو جلسه هفتگی برای کمیسیسون عمران برگزار می‌شود و در این کمیسیون در خدمت کارگروهی ۷۰ نفره از بهترین‌های دانشگاهی هستیم. با توجه به شرایط خاص شهر در حوزه مباحث مالی، تنگناهایی به وجود آمده است که کارهایمان نمود کاملی ندارد. در خصوص اتفاقات شهرداری رشت در گذشته می‌بایست بگویم که باید این شهامت را داشته باشیم که به‌اندازه سهم مان از مردم عذرخواهی کنیم.

وی افزود: در کمیسیون عمران و توسعه شهری دو حوزه مهم عمرانی و شهرسازی داریم که از نظر عموم مردم مورد بحث و توجه است. همچنین دو معاونت شهری زیرمجموعه تحت نظر کمیسیون عمران و توسعه شهری هستند. اولین گام در این کمیسیون تشکیل کارگروه مشورتی بود با توجه به گزارش کمی مطرح‌شده در موضوعات مختلف و خاص همانند محدوده حرایم، طرح تفصیلی و… تحولاتی ایجاد شده است که روند گذشته موجود در شهر رشت را تغییر داده است.

عضو شورای شهر رشت در خصوص اینکه به چه دلیل در بحث انتخاب شهردار ورود کرده است، گفت: دلیل اینکه به موضوع انتخاب شهردار ورود کرده‌ام این است که احساس کردم نسبت به شاخص‌هایی که در سال ۹۲ برای بحث انتخاب شهردار، تعریف‌شده بود و نسبت به گزینه‌هایی که برای شهرداری مطرح‌شده بود، می‌توانم در این برهه زمانی کمک کنم. به‌هرحال به نظر بنده می‌توان تعامل با شورای شهر را افزایش داد و فاصله بین سیاست‌گذاری و اجرا به حداقل برسد.

وی ادامه داد: طبیعتاً آسان‌تر بود که به‌عنوان عضو شورا ۴ سال در مدیریت شهری حضور داشته باشم؛ اما باید قبول کنیم که موقعیت سختی داریم. شرایط مالی شهر چندان مناسب و فراهم نیست. در این شرایط بحرانی نیاز به فردی داریم که به دور از حاشیه به کار بپردازیم.

رسولی در خصوص اتفاقات گذشته در شهرداری رشت در ادوار مختلف شهرداران، اظهار کرد: هر نیروی اجرایی که به آن فضا داده شود ممکن است خطا داشته باشد. این مجلس شورای اسلامی است که در سطح ملی دولت را کنترل می‌کند و این موضوع در فضای مدیریت شهری نیز باید وجود داشته باشد. این نقاط ضعف در شورا رفع شده است و بنا بر این گذاشته شد که وقتی منابع ایجاد شد، فضای هزینه کرد ایجاد شود.

عضو شورای شهر رشت ادامه داد: تا به امروز ۱۲ درصد بودجه کل و ۲۴ درصد از بودجه ۶ ماهه محقق شده است. باید به این نکته اشاره کرد که اگر بدهی ۶۰۰-۷۰۰ میلیارد بدهی کنترل نمی‌شد می‌توانست به هزار میلیارد تومان نیز برسد.

وی در خصوص نسیه‌کاری در شهرداری و ادعای شهردار اسبق رشت در خصوص انجام پروژه‌های عمرانی با دلار ۳۶۰۰ تومانی و عدم امکان انجام آن با توجه به افزایش نرخ متریال اولیه پروژه‌های عمرانی، گفت: یکی از شاخص‌های اجتماعی موضوع رشوه است که استان گیلان متأسفانه به‌عنوان اولین در کشور اعلام‌شده است. وضعیت موجود شهر ما نشان‌دهنده این است که اشتباهاتی داشته‌ایم که نه قابل نفی است و نه قابل دفاع! شاید برخی از عملکردهای ما دارای نقاط مثبت باشد اما این وظیفه ما بوده است.

رسولی افزود: شاید ما در چند سال قبل دو مدیر متفاوت را تجربه کرده‌ایم. ثابت‌قدم با به‌عنوان یک مدیر عملیاتی بود و نصرتی با توجه به انباشت هزینه‌ها با همفکری شورای شهر به‌عنوان مدیری ستادی بود. نگاه ستادی و استراتژیک به مدیریت شهری در شهری همچون قزوین مناسب بود اما شهر رشت امروز نیاز به استراتژی دارد نه مدیر ستادی صرف یا مدیر عملیاتی صرف. رشت امروز به‌مانند کسی است که به نوک پایش می‌نگرد و قدم‌های کوچک بر می‌دارد و معلوم نیست به کجا می‌رسد. اگر فکر کنیم مدیری با کلنگ و بیل به رشت بیاید قابل‌قبول نیست. اعتماد زمانی ایجاد می‌شود که شهروند رشتی به‌عنوان یک شهروند آگاه به نقطه مناسبی برسیم. امروز مهم‌ترین موضوع نگاه استراتژیک مدیر به شهر داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر رشت ادامه داد: با آسفالت ریختن نمی‌توان کار انجام داد. در بسیاری از نقاط شهر علیرغم آسفالتی که صورت گرفته است، اما پس از مدتی با موج همراه شده است و این نشان از عدم وجود زیرسازی در سطح شهر رشت است.

عضو شورا اضافه کرد: شهروندان می‌توانند با شهرداری گفتگو کنند. شهروند زمانی که از خانه خود بیرون می‌آید می‌تواند چاله یا مشکلی که در خیابان می‌بیند با استفاده از یک اپلیکیشن آن را برای سامانه ارسال کند و در مقابل پیام‌های اجتماعی و فرهنگی همچون استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شهروند داده شود. کسی که در یک شهر زندگی می‌کند باید خود را متعلق به همان شهر بداند. دیدن فوتبال در پیاده راه نیز می‌تواند به این موضوع کمک کند.

وی در خصوص بررسی موضوع زمین‌های رها شده در سطح شهر رشت در دو جلسه کمیسیون عمران، گفت: ماده ۱۱۰ امروز برای رشت یکی از پرکاربردترین مواد برای شهر است؛ اما در هر فضایی یکی از کارهایی که باید انجام بدهیم باید جلوگیری از حفره‌هایی عبور از قانون است. شهرداری با مواردی مشکل دارد که یکی از آنها موارد منظر شهری و بهداشتی است و شهرداری می‌بایست مانع آن شود.

رسولی در پایان تصریح کرد: در بین چندین موردی که شهرداری پیشنهاد می‌دهد، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بعدها دچار مشکل شود. این موارد قانونی می‌تواند تنظیف زمین‌های به حال خود رها شده باشد و می‌تواند میزان این اتفاقات صفر باشد اما امکانش صفر نیست.

Share