حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری:

نماینده باید برای حرف خود هزینه بدهد|کاری می‌کنیم که این بار، طرح شفافیت آرا رأی بیاورد

فوریت طرح شفافیت آرا که توسط برخی نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مجلس در روزهای گذشته تدوین شده بود، پس از کش و قوس های فراوان نتوانست رأی لازم را از مجلس کسب کند، در نتیجه از لیست طرح های فوریتی خارج شد و قرار است، به صورت عادی مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فوریت طرح شفافیت آرا که توسط برخی نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مجلس در روزهای گذشته تدوین شده بود، پس از کش و قوس های فراوان، نتوانست رأی لازم را از مجلس بگیرد و در نتیجه از لیست طرح های فوریتی خارج شد و قرار است، عادی مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

تابناک نوشت: اما گویا با توجه به اوضاع موجود در کشور، موضوع شفافیت در مجلس برای نمایندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که بلافاصله پس از رد شدن این طرح از سوی نمایندگان، طرح دیگری با امضای بیش از ۱۹۰ نماینده تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد که حتی کامل تر و گسترده تر از طرح قبلی است.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی کشور، شفاف نبودن فعالیت‌ها و رأی نمایندگان مردم در خانه ملت است، گفت: امروز مردم نمی‌دانند نماینده‌ها در مجلس هستند یا نیستند و اگر نیستند آیا به مرخصی رفته‌اند یا مأموریت؟! امروز مردم نمی‌دانند نماینده مجلس در رأی گیری شرکت می‌کند یا نه و اگر شرکت می‌کند، رأیش مثبت است یا منفی؟!

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید رفتار و رأی نماینده‌های مجلس زیر ذره بین مردم باشد تا مردم از آنها به درستی مطالبه گری کنند، تصریح کرد: گاهی افراد گریم کرده رأی می‌دهند؛ یعنی می‌گویند من به فلان طرح یا لایحه رأی داده‌ام، ولی در اصل رأی نمی‌دهند.

ذوالنوری در خصوص این موضوع اظهار داشت: طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و بسیار جامع است؛ بنابراین، اگر بتواند در مجلس رأی اکثریت را به دست بیاورد، بسیاری از مسائلی که امروز برای مردم سؤال است، کاملا روشن خواهد شد.

این نماینده در پاسخ به این که در هفته های گذشته، طرح مشابهی از سوی نمایندگان مطرح شد اما نتوانست رأی لازم را به دست بیاورد؛ با وجود این چه نیازی به این طرح جدید بود، گفت: این طرح با طرح های قبلی تفاوت بسیاری دارد، آن طرحی که نمایندگان به آن رأی ندادند، تنها مربوط به رأی گیری می شد و فقط مخالف، موافق و ممتنع را مشخص می کرد.

وی در توضیح طرح جدید شفافیت عملکرد نمایندگان در مجلس افزود: طرح کنونی فراتر از قبلی است و تمام عملکرد نماینده در مجلس را شفاف نشان می دهد که شامل حضور و غیاب، مرخصی، غیبت، حضور در صحن، شرکت کردن یا نکردن در انتخابات و تنها یک بخش آن شامل آرای نماینده در صحن که مربوط به موافق، مخالف یا ممتنع می شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که تضمینی وجود ندارد که این طرح نیز به سرنوشت طرح قبلی دچار نشود و ممکن است نمایندگان به این طرح نیز رأی ندهند، گفت: کاری کردیم که دیگر این طرح به سرنوشت طرح قبلی دچار نشود، البته الان نمی خواهم روش کار را بیان کنم، چون ممکن است اگر روش لو برود برخی فکر دیگری برای دور زدن آن بکنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: انشاءالله کاری می کنیم که کسی در جلسه رأی گیری درباره این طرح خلاف شفافیت رأی ندهد. می خواهیم به گونه ای رفتار کنیم که کسی نتواند سر مردم کلاه بگذارد، چون الان خیلی ها به دلیل آنکه دوربین ها در مجلس هستند با یک دست، عدد چهار را نشان می دهند و فریاد می زنند چهار؛ اما با دست دیگر عدد دو را روی دستگاه فشار می دهند و مخالف رأی می دهند.

وی در پاسخ به این که برخی نماینده ها حاضر به هزینه دادن نیستند و بنا به برخی ملاحظات، نمی خواهند رأی علنی در صحن بدهند. فکر می کنید با این وضعیت نماینده حاضر به رأی دادن به این طرح خواهد بود، گفت: نماینده باید برای حرف خود هزینه بدهد.
اگر من نماینده به دنبال منافع ملی هستم، باید بپذیرم شاید عملکرد من، باعث ناراحتی دولت از من شود و یا مواضعی که می گیرم، مغایر نظرات شورای نگهبان باشد، و یا حتی ممکن است قوه قضاییه از دست نماینده ناراضی شود، ولی به هر حال نماینده باید شجاعت و آمادگی لازم داشته باشد.

وی ادامه داد: در زمان سؤال از رئیس جمهور برخی نماینده ها از جمله اصلاح طلب ها می گفتند اگر رأی گیری شفاف بود ما جرأت نمی کردیم به سؤال رأی منفی بدهیم. این به نظر من اشتباه است و آدم باید برای عملکرد خود، حجت شرعی داشته باشد و پای حرفش بایستد. اگر بنا باشد ما برای رأی دور بعد یا هر چیز دیگری تقیه کنیم، ممکن است منافع ملی کشور به خطر بیفتد و این خود ممکن است در آینده برای مردم و کشور دردسرساز باشد؛ بنابراین، به نظر من، نماینده ای که شجاعت لازم برای رأی دادن یا ندادن را ندارد، بهتر است وارد مجلس نشود.

Share