معاون آموزش ابتدایی خبر داد:

مشق شب تنها در مدارس ۱۶ تا ۲۵ نفره حذف شده است

معاون آموزش ابتدایی گفت: تصمیم گرفتیم در کلاس ۱۶ تا ۲۵ نفر این کار را انجام دهیم زیرا کلاس کمتر از ۱۶ ممکن است چندپایه باشد و درکلاس با تراکم بالای ۲۵ امکان ارزیابی دقیق وجود نداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «مدرسه زندگی» روی آنتن شبکه آموزش‌ رفت درباره شاخص های این مردسه گفت: اگر ما نگاه قالبی داشته و تنوع و تکثر افراد را به رسمیت نشناسیم از مدرسه زندگی فاصله گرفته ایم. خانواده ها باید بپذیرند فرزندشان یک موجود بی همتاست و قرار نیست شبیه دیگران بشود. اگر این باور ایجاد شود در می یابند قرار نیست فرزندشان را در مسیری که خودشان می‌خواهند هدایت کنند و به علایق او بی توجه باشند.

حکیم زاده با بیان اینکه خانواده ها باید کمک کنند تا استعدادهای خاص کودکان شناسایی شود گفت: در این صورت انتظارات آنها از کودکشان انتظارات بحقی خواهد بود.

وی ادامه داد: در مدرسه که اولین کانون اجتماعی بعد از خانواده است، پذیرش گرم و صمیمانه و احترام گذاشتن و برچسب نزدن به دانش آموز باید مورد توجه باشد. استفاده از واژه هایی چون تنبل، ناتوان و… می‌تواند بسیار آسیب زا باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی و نحوه تعامل اولیای مدرسه با دانش آموز نیز از دیگر شاخصه های مدرسه زندگی هستند گفت: اگر قرار باشد دانش آموزان صرفا مطالبی را تمرین و تکرار کنند که ارتباطی با بیرون نداشته باشد و زندگی را به انها یاد ندهد مدرسه زندگی نخواهیم داشت، هرچند همه نمرات آنها عالی باشد.

وی افزود: عادت کردیم تکالیف روتین به دانش آموزان بدهیم بدون آنکه توجه کنیم نقشی در تعمیق یادگیری دارند و آیا آموخته هایشان تناسبی با بیرون پیدا می‌کند یا خیر؟

حکیم‌ زاده با اشاره به طرح تکالیف مهارت محور به جای مشق شب بیان کرد: امسال در مدارس حائز شرایط و دارای تراکم مطلوب، قرار شد به جای آنکه دانش آموزان بعد از مدرسه سرمشق و تکلیف تمرین کنند، بروند و مهارت های زندگی را تمرین کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از یک سال قبل روی این موضوع کار کردیم که البته در دنیا جدید نیست گفت: ۱۱۶ پژوهش درباره تاثیر تکلیف در یادگیری انجام شده و نشان می‌دهد مشق شب به ‌شکل سنتی و در قالب رونویسی باعث دلزدگی دانش آموز می‌شود.

وی ادامه داد: امسال با ابلاغ وزیر ممنوعیت کتب کمک درسی و برگزاری هرگونه آزمون تحصیلی در مدارس ابتدایی اعلام شد. اگر جایی از والدین خواسته می‌شود کتبی را تهیه کنند و یا با موسسه ای قرارداد ببندند غیرقانونی و تخلف است و از سوی آموزش و پرورش پیگیری می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه مدارس خاص برای حذف مشق شب انتخاب شده اند، گفت: خیر، بررسی هایی برای شروع کار داشتیم و تصمیم گرفتیم در کلاس ۱۶ تا ۲۵ نفر این کار را انجام دهیم زیرا کلاس کمتر از ۱۶ ممکن است چندپایه باشد و درکلاس با تراکم بالای ۲۵ امکان ارزیابی دقیق وجود نداشت. با انجام آزمایشی و دریافت بازخوردها می توانیم آن را بسط و توسعه دهیم.

وی ادامه داد: امسال ۲۸ درصد کلاس های درس مشمول طرح می‌شوند، البته اگر معلمانی از کلاس های بالای ۲۵نفر،داوطلب باشند و توانمندی را داشته باشند که ارزیابی کنند ما استقبال می کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث تمام وقتی معلمان ابتدایی را در قالب طرحی پیش بینی کردیم که افزایش حقوق آنها هم مدنظر است و آنها ساعات بیشتری را صرف می‌کنند، اظهار کرد: این یک بسته است که از حذف پیک نوروزی شروع شده است، در ادامه کتب کمک درسی ممنوع شد و سپس به حذف مشق شب رسید. هدف اینها در نهایت این است که مدرسه فعلی را به سمت مدرسه زندگی ببرد.

وی افزود: چرایی تبلیغ کتب کمک درسی را باید از صداوسیما سوال کرد. ما بارها اعلام کردیم اینها ضدتربیتی اند. حتی برای دوره پیش دبستانی هم تبلیغ چنین محتواهایی را شاهد بودیم. ما سیاست گذاری و رویکردها را اصلاح می کنیم و قوانینی وضع می‌کنیم که مدارس به سمت تربیت مورد تاکید در سند تحول بروند.

حکیم زاده ادامه داد: اما یک سوی مشکل خانواده ها هستند و تصور می‌کنند اگر از کودکی ذهن بچه ها را با انواع و اقسام کلاس ها پر کنند موفقیت وی تضمین شده در حالی که اینگونه نیست. با انجمن های اولیا و مربیا در جهت آموزش والدین برنامه هایی داریم و اگر برنامه هایی برای آگاهی والدین در رسانه ملی نیز داشته باشیم بار زیادی از دوش مدارس برداشته می‌شود.

وی ادامه داد: امروز دیگر متن و کتاب درسی را خیلی به عنوان منبع اصلی یادگیری به رسمیت نمیشناسیم چه برسد به اینکه بگوییم کتاب جامع پیش دبستانی و تبلیغ کنیم که با اصول تربیتی و یادگیری منطبق نیست.

حکیم زاده با بیان اینکه شاید مهمتر از فضای فیزیکی مدارس، تعامل انسانی در مدرسه باشد گفت: برای آنکه دانش آموزان ما حس خوبی داشته باشند باید با تکریم با آنها برخورد شود و این را همه معلمان می‌توانند انجام دهند کمااینکه تا کنون هم اینگونه بوده است و امید است این مسیر با قوت ادامه یابد.

Share