فرماندار شهرستان رشت

مدیریت بحران باید قبل از وقوع بحران باشد | روستاییان نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند

فرماندار شهرستان رشت گفت: روستاییان سهم و نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند بنابراین باید روند خدمات رسانی به روستا و روستاییان بسیار مناسب باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، میرشمس مومنی‌زاده امروز در جلسه با دهیاران نمونه که به مناسبت گرامیداشت روز روستا در فرمانداری رشت برگزار شد، با اشاره به نقش و اهمیت روستا، اظهار کرد: تعاملاتی که بین بخشداران و دهیاران و روسای ادارات وجود دارد، رضایت بخش است که می‌تواند سرمایه‌ای برای خدمت بهتر به مردم باشد.

فرماندار شهرستان رشت با بیان اینکه نیمی از جمعیت شهرستان‌ در روستاها ساکن هستند، از این رو روستا از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: قطعا در عملکرد و خدمات کاستی‌ها و ضعف‌هایی است که ضمن عذرخواهی از مردم در جهت رفع نقایص بیشتر تلاش می‌کنیم.

وی گفت: عمده مواد غذایی کشور از روستاها تامین می‌شود، روستاییان سهم و نقش مهمی در اقتصاد ملی دارند بنابراین باید روند خدمات رسانی به روستا و روستاییان بسیار مناسب باشد.

مومنی‌زاده با بیان اینکه دهیاران به عنوان بازوان اجرایی نماینده ما در روستاها هستند، تصریح کرد: انتظار داریم طرح‌ها و پروژه‌های اساسی، زیربنایی، عمرانی و… در حوزه روستاها و دهستان‌ها را با حساسیت نظارت کنند و روند اجرای پروژه‌ها را گزارش کنند. موانع موجود را به بخشداران و فرمانداری منعکس کنند تا خدمات عمرانی که از اساسی‌ترین خدمات ما به روستاهاست به نحو احسن انجام گیرد.

فرماندار رشت تصریح کرد: در بارش‌های اخیر با اینکه کمترین میزان بارش را داشتیم اما بنا به ضرورت تمام دستگاه‌ها آماده باش بودند که از همه بزرگواران تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی بابیان اینکه کشاورزی مهمترین رکن اقتصاد شهرستان است، گفت: در فصول کشاورزی همواره با کمبود آب مواجه می‌شویم لذا اگر می‌خواهیم در فصول کشاورزی با مشکل کم آبی مواجه نشویم باید اکنون به فکر ذخیره منابع آب کشاورزی باشیم.

مومنی‌زاده تاکید کرد: باید نواقص مربوط به کشاورزی نظیر چاه‌های آب، ایستگاه‌های پمپاژ آب و… از اکنون برطرف شود تا با شروع کشاورزی، کشاورزان با مشکل جدی روبه رو نشوند.

فرماندار رشت خاطرنشان کرد: در تابستان مردم به دلیل ضعف برق دچار مشکلاتی شدند، همچنین در زمستان هم به دلیل بارش برف و ساختار ضعیف برخی شبکه‌های توزیع مردم با مشکل قطعی مواجه می‌شوند که الان فصل مناسبی برای هرس کردن است، همچنین باید اقدامات لازم لاینینگ و لایروبی رودخانه‌ها و انهار انجام گیرد تا با چالش روبه رو نشویم.

وی افزود: مدیریت بحران باید قبل از وقوع بحران باشد تا از وقوع حوادث احتمالی کاسته یا پیشگیری شود.

مومنی‌زاده با بیان اینکه نیازمندی‌ها در روستاها فراوان و منابع هم محدود است، گفت: مردم به دهیان و بخشداران مراجعه می‌کنند و برای پروژه‌های عمرانی در خواست اعتبار دارند که طبیعتا تامین همه اعتبارات مقدور نیست که باید از منابع ملی بهره مند شویم در این راستا کمیته‌ای تشکیل دادیم.

فرماندار شهرستان رشت گفت: باید برای توسعه شهرستان و روستا از مشارکت مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی بهره مند شویم، کارآفرینان نمونه هم سرمایه گذار هستند که در راستای اشتغالزایی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم با بیکاری مقابله کنیم و به اشتغالزایی رونق ببخشیم باید از همین کارآفرینان حمایت کنیم. هرکسی حتی دو فرصت شغلی ایجاد کند به منزله انجام جهاد اقتصادی است که بزرگترین خدمت و افتخار را دارد. از هیچ اقدامی جهت پشتیبانی و حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران دریغ نمی‌کنیم.

مومنی‌زاده بیان کرد: استان و شهرستان ما از ظرفیت‌های گردشگری بالایی برخوردار است که هرچقدر در این راستا فعالیت کنیم، ضرر نخواهیم کرد.

Share