اعتراض برخی نمایندگان به نحوه بررسی یک لایحه

ماجرای تشنج امروز مجلس چه بود؟

اصلاح لایحه مبارزه با قاچاق ارز و کالا آنچنان حاشیه ساز شد که فضای مجلس برای دقایقی متشنج شد و این بار موضوع وارد دانستن یک اخطار بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از خبرانلاین، صدای فریاد حاجی دلیگانی هر لحظه بیشتر می‌شد و وقتی خودش را به سکوی هیات رئیسه رساند همقطارانش هم او را همراهی کردند تا جایی که صدای فریاد پژمانفر از صدای نماینده شاهین شهر بلندتر شد. فضا آنقدر متشنج شد که برای دقایقی صحن از روال معمول خود خارج شد.

 ماجرا چه بود؟ 

امروز قرار بود بهارستان نشینان به بررسی ادامه اصلاحیه لایحه مبارزه با قاچاق و ارز بپردازند که علی لاریجانی اعلام کرد:ایرادی که در مورد این لایحه وجود دارد و در جلسه دیروز سران قوا هم مطرح شد این است که این لایحه ماهیت قضایی دارد و از نظر قانونی باید ابتدا قوه قضاییه این لایحه را به دولت می‌داد اما دولت بدون این که نظر قوه قضاییه را بگیرد لایحه را به مجلس داده است.اگر ما این لایحه را در مجلس تصویب کنیم شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

با این صحبت لاریجانی ارجاع به کمیسیون این لایحه را به رای گذاشت که با مخالفت نمایندگان رو به رو شد.

دقایقی بعد از این جدال علی مطهری بر صندلی ریاست تکیه زد، جهانبخش محبی نیا نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در اخطاری اظهار داشت: برای اینکه مجلس کار عبث انجام ندهد و وقتش را صرف لایحه ای کند که قرار است در شورای نگهبان رد شود بهتر است همین الان این کار را انجام دهیم.

مطهری این اخطار را وارد دانست و از نمایندگان خواست تا در رای گیری حاضر شوند. این تصمیم انچنان اصولگرایان مجلس را برآشفت که حاجی دلیگانی، پژمانفر، دلخوش و … در جایگاه ناطقان حاضر شدند و فریاد زدند که این رای گیری خلاف قانون است. علی مطهری با آرامش کامل با بیان اینکه این به رای گذاشتن اخطار است و آنچه صبح اتفاق افتاده بود یک رای استمزاجی بوده است بار دیگر از نمایندگان خواست تا رای گیری شرکت کنند. نهایتا رای گیری انجام شد و نمایندگان با از دستور خارج شدن این لایحه موافقت کرد.

وقتی نتیجه رای گیری به خروج از لایحه منتج شد صدای فریاد نماینده شاهین شهر که کتاب آئین نامه را به دست گرفته بود بلند شد که می‌خواست  میکروفنش را روشن کنند تا اخطارش را مطرح کند. اما از آنجایی که نوبت نطق ناطقان بود اخطار ماند برای بعد از نطق که این موضوع عصبانیت حاجی دلیگانی را بیشتر کرد و با فریادهای پی در پی به مطهری اعتراض می کرد که هیات رئیسه خلاف کرده است. این اعتراض حاجی دلیگانی با همراهی پژمانفر ، سلیمی، احد آزادی‌خواه و ذالنور و … مواجه شد. از سوی دیگر محبی‌نیا خود را به آنها رساند تا آنها را متقاعد کند اما گویا خیال بازگرداندن آرامش به مجلس را نداشتند و هرچه مطهری با آرامش به نمایندگان تذکر می داد انها توجهی به این تذکر نداشتند. نهایتا محمدعلی وکیلی، عبدالکریم حسین زاده، قربانی و تعدادی از نمایندگان به میدان آمدند و سعی در ارام کردن فضا داشتند. وکیلی در میان فریادهای حاجی دلیگانی گفت اخطارت را بعد از نطق مطرح کن.

هرچند برای دقایقی فضای مجلس متشنج شد نهایتا از تجمع مقابل هیات رئیسه کاسته شد. در همین حین مسعود پزشکیان نیز به صحن بازگشت و طبق آئین نامه او ریاست مجلس را به عهده گرفت.

Share