دستگاه‌های نظارتی در خواب

قیمت رب دلبخواهی شد | حذف برچسب قیمت از روی برخی قوطی‌های رب!

عدم درج قیمت نهایی روی هر قوطی رب گوجه‌فرنگی توسط واحدهای تولیدی در کنار نبود نظارت از سوی دستگاه‌های متولی موجب شده قیمت این محصولات در واحدهای فروش تا حدود ۲۰ و در سایت‌های فروش تا ۲۵ هزار تومان پیش‌ رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اخیرا پس از افزایش قیمت و کاهش عرضه گوجه‌فرنگی برای کارخانه‌های تولیدی شاهد افزایش یکباره قیمت رب گوجه‌فرنگی بودیم؛ به نحوی که طی هفته‌ گذشته هر قوطی از این محصول با رقمی معادل ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان نیز عرضه شد.

به گفته دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، مقوله گرانی هر قوطی رب گوجه‌فرنگی به مسائل عدیده‌ای از جمله افزایش نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان تا ۸۰۰۰ تومان برای واحدهای تولیدکننده و نیز افزایش قیمت هر کیلو رب گوجه‌فرنگی تا ۲۰۰۰ تومان مرتبط بود.

اما در هفته‌ جاری بخش تولید و بازار عرضه رب گوجه‌فرنگی شرایط جدیدی را تجربه می‌کند؛ به گونه‌ای که قیمت‌ها چه در واحدهای فروش و چه در فضای مجازی سقف ۲۰ هزار تومانی را رد کرده است.

در کارخانه‌ها و واحدهای فروش چه می‌گذرد؟

یکی از مسائلی که در حال‌ حاضر قیمت رب گوجه‌فرنگی را دچار چالش کرده، عدم درج قیمت توسط تولیدکنندگان است. آنها محصول خود را  به صورت کلامی و با قیمت توافقی  به واحدهای فروش عرضه می‌کنند و هر یک از واحدهای فروش نیز محصول را با قیمت تشخیصی خود و تا سقف مشخصی به مشتریان می‌فروشند!

امروز (یکشنبه) برخی خرده‌فروشی‌ها هر قوطی رب گوجه فرنگی را به قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان عرضه می‌کردند و این‌ در حالی است که قیمتی روی بسته‌بندی این محصولات درج نشده بود.

به گفته یکی از فروشندگان، تولیدکننده مربوطه، هر قوطی رب گوجه‌فرنگی را با قیمتی معادل ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به او فروخته بود و این واحد فروش نیز قیمت نهایی را برای مشتری معادل ۲۰ هزار تومان تعیین کرده است.

به طور حتم یکی از مسائلی که به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و بی‌سامانی بازار رب گوجه‌فرنگی دامن می‌زند، عدم درج قیمت نهایی محصول توسط واحدهای تولیدی روی قوطی‌های بسته بندی است و به طور حتم برخی از تولیدکنندگان در ماجرای افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی بی‌تقصیر نیستند.

در تصاویر زیر، عدم درج قیمت نهایی محصول توسط برخی تولیدکنندگان روی قوطی‌های بسته‌بندی رب گوجه‌فرنگی قابل مشاهده است.

و اما قیمت‌های عجیب و غریب در خریدهای مجازی!

اما مساله عجیب‌تر قیمت‌های بالای هر قوطی رب گوجه‌فرنگی در سایت‌های فروش است؛ به گونه‌ای که شاهد فروش برخی محصولات رب گوجه‌فرنگی با برندهای مختلف با رقمی معادل ۲۲ هزار و ۵۰۰ و ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان نیز هستیم. جالب‌تر این که آن‌ها قیمت اصلی این محصولات را معادل بیش از ۲۵ و ۲۷ هزار تومان تعیین کرده‌اند که با اعمال تخفیف‌های مربوطه، قیمت نهایی بیش از ۲۲ و ۲۴ هزار تومان اعلام شده است.

در زیر، تصاویر مربوط به فروش هر قوطی گوجه فرنگی در یکی از سایت‌های فروش به قیمتی بیش از ۲۲ و ۲۴ هزار تومان قابل مشاهده است.

 دستگاه‌های نظارتی در خواب

علی‌رغم ارائه گزارش از سوی سندیکای صنایع کنسرو ایران به واحدهای نظارتی از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر تخلف برخی تولیدکنندگان به دلیل عدم درج قیمت روی قوطی های بسته‌بندی رب گوجه‌فرنگی، اما برخوردی از سوی دستگاه های نظارتی با این واحدها نشده است.

علاوه بر این، سایت‌های فروش بدون هیچ گونه نظارتی کار خود را دنبال می‌کنند و رب گوجه‌فرنگی را با قیمت‌های عجیب و غریب می‌فروشند.

Share