راه دل، سفر عشق از آستارا تا کربلا

روایت حضور زوار خارجی اربعین حسینی در نقطه صفر مرزی بندر آستارا+ گزارش تصویری

پایانه مرزی بندر آستارا در غرب گیلان، از اوایل هفته گذشته میزبان کاروان های زائر خارجی اربعین حسینی است. زمان رفت و برگشت این کاروان ها ۱۵ روز است و تاکنون نزدیک به شش هزار و پانصد زائر خارجی از مرز آستارا وارد کشورمان شده و عازم کربلای حسینی هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آرش جوهری: مسلمانان آسیای میانه و قفقاز شمالی و جنوبی مرز آستارای ایران را برای رفتن به کربلا انتخاب کرده اند و شوق رفتن و دیدن قبر شش گوشه ی ارباب بی کفن گام ها را در این مسیر پر شتاب تر می کند.

پایانه مرزی بندر آستارا در غرب گیلان، از اوایل هفته گذشته میزبان کاروان های زائر خارجی اربعین حسینی است. زمان رفت و برگشت این کاروان ها ۱۵ روز است و تاکنون نزدیک به شش هزار و پانصد زائر خارجی از مرز آستارا وارد کشورمان شده و عازم کربلای حسینی هستند.

اینجا همه غریبه اند اما آشنا، پیر و جوان، ایرانی و غیر ایرانی، روس، آذری، گرجی و داغستانی معنایی ندارد، همگی با عشق دیدار کسی پا در این مسیر می‌گذارند که غمش تا عمق دل را می سوزاند و عشق او عقل را شیدا می کند. اینجا مرز آستارا است، همراه با زائرانی که از گوشه و کنار قفقاز و آسیای میانه برای ابراز عشق و علاقه به این راه پا گذاشته اند.

در صحبتم با رئوف حسین اف مدیر کاروان زیارتی نور از کشور جمهوری آذربایجان و شهر باکو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران را به عنوان کشوری دوست و برادر می‌شناسیم و به ملت و دولت این کشور همسایه حرمت ویژه‌ای قائلیم، گفت: ما مسلمانان ایران و آذربایجان دو دولت مستقل داریم با یک‌ ملت واحد و با صلح و احترام با یکدیگر در دو سوی مرز زندگی می‌کنیم.
حسین اف از خدمات ارائه شده توسط دولت و ملت ایران در مرز زمینی آستارا برای زائران خارجی اربعین حسینی تقدیر می کند و می گوید: از مهمان نوازی مردم و مسئولان شهرستان مرزی آستارای ایران سپاسگزاریم.
دیگر دوست آذریم رشاد کریم اف مدیر کاروان زیارتی الحسین گنجه هدف از سفر به کربلای معلی در اربعین حسینی را بلند کردن پرچم عزت و افتخار مسلمین جهان و لبیک به حرکت امام حسین(ع) و یاران باوفایش که به خاطر سربلندی و زنده نگه داشتن دین اسلام شهید شدند، عنوان می کند و ادامه می دهد: اسلام دین آزادگی است و مسلمان جمهوری آذربایجان دسته دسته به عشق امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس با طی مسیری طولانی به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنند و سختی راه برایشان مهم نیست.
رشاد از موکب های برقرار شده در محل پایانه مرزی آستارا و آستان امام‌زادگان ابراهیم و قاسم ( ع) آستارا توسط مردم و مسئولان قدردانی می‌کند و رو به من می‌گوید: ما زائران اربعین حسینی همه ساله با این حرکت خودجوش و معنوی ایرانی ها مواجه می‌شویم و از همسایگی با کشور بزرگ و مسلمان ایران بسیار خوشحالیم.

همراه می شویم پای صحبت قربانف فلودینی، عاشق امام حسین و اهل جمهوری آذربایجان است و پیاده روی اربعین را حرکتی جهانی برای معرفی اباعبدالله می‌داند…
سخنانش با اشتیاق آنها را سرپا نگه داشته است، می گوید: از چه بگویم از پاهای گرفته یا تاول زده؟ معمولا وقتی پیاده روی سنگین انجام می دهیم پاهایمان می گیرد و توقف می کنیم اما اینجا سختی بیشتر شوق بیشتر را به همراه دارد، اینجا همه اشتیاق رفتن دارند.

به قول الشن خزر شاعر حسینی جمهوری آذربایجان :

گرجام بلاده گنه وار باده خدایا *** گوندر من عطشانه خمار قویما خمارى

دنیا سو اولا من سوسوزى سالماز عطشدن *** قور تارسا عطشدن منى وصلوندى قوتارى

رو به دوستش می کند و می گوید تو هم حرف بزن و به من می‌گوید که دوستش در جمهوری آذربایجان مداح اهل بیت است.


نامش سید عظیم مجمد لی است، جوانی که عاشق اهل بیت بوده و برای اولین بار عازم کربلاست، وقتی اسم قبر شش گوشه امام حسین می آید بغض می کند و می گوید همه تان را دعا می کنم، ایرانی ها بسیار مهمان نواز هستند و از بدو ورود به خاک کشورتان همه به زوار محبت می کنند.


جوان آذری زبانی به ما نزدیک می شود و با اشتیاق به سخنانمان گوش میدهد و گویی او هم می‌خواهد هم کلام شود …
اول کمی با شک نگاهم میکنم و وقتی کارت خبرنگاریم را نشانش می دهم با ذوق صحبت را شروع می کند: خودش را گزیف شاهین معرفی می کند ساکن گرجستان است، می گویم چگونه این همه راه را آمدی؟
می گوید: با پای دلم آمدم! همانطور که می‌بینی اینجا هتل پنج ستاره ای منتظر ما نیست، رختخواب راحت و ماشین فوق العاده ای هم نداریم پس تنها یک عشق وافعی و درک واقعه عاشورا این چنین می تواند مسلمانان عالم را روانه قبر شش گوشه اش کند، زندگیم فدای حسینی که در راه عقیده اش همه چیز را فدا کرد…و باید از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد که اینچنین از مسلمانان استقبال کرده و بدانید که ما یک ملت در قالب دو کشور هستیم
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مسلمانان متحدی هستند که هیچ کسی نمی تواند بینشان قرار گیرد.


چشم به غرفه های محصولات فرهنگی می اندازم. جوانان مشتاق آذری پیشانی بند های یا حسین خریده و برای هم می بندند. اینجا شوق کربلا فریاد می زند، باید باشی و ببینی که شور حسینی در نقطه صفر مرزی چه غوغایی به پا کرده است…با فرید مرمرشاهی قروشنده این لوازم صحبت می کنم. از ارائه خدمات روزانه به بیش از ۳۰۰ زایر خارجی اربعین حسینی گفته و ادامه می دهد: مسلمانان کشورهای جمهوری آذربایجان، داغستان، گرجستان و روسیه روزانه با خرید پرچم، تسبیح، انگشتر و اقلام مذهبی دیگر روانه کربلا می شوند و غرفه های پایانه مرزی با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه آستارا سعی در تبلیغ فرهنگ حسینی و ایجاد این شور در میان زائران ورودی به کشور اسلامی مان داریم.

در گوشه دیگری از پایانه مرزی موکب احسان چای، توسط جوانان مسجد محمد رسول الله آستارا مشاهده می شود.
یاسر لیاقت از جوانان این مسجد ارائه خدمات به زوار را از روی عشق به اباعبدلله دانسته و می‌گوید: روزانه بیش از ۵هزار لیوان یکبار مصرف، ۴ کیلو چای و بیش از ۲۰ کیلو قند در این موکب مصرف شده و با احسان چای از زوار خارجی اربعین پذیرایی می کنیم و به یاد لبان تشنه شهید کربلا ۲۴ ساعته به زوار اربعین خدمت رسانی می کنیم.

به یاسر خدا قوت گفته و چشمم به شخص کت شلواری می افتد که چمدان پیرمرد زائر آذری را حمل می کند. رییس اداره اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان است… اینجا همه نوکر حسین هستند و مسئول نداریم…
جمشید مهدوی با اشاره به آمار کنونی ورود زوار خارجی می گوید: تاکنون قریب به ۶۵۰۰ نفر زائر اربعین جسینی از کشور های منطقه قفقاز همچون جمهوری آذربایجان، روسیه، جمهوری داغستان و گرجستان وارد موکب پایانه مرزی شده و ضمن پذیرایی و استقبال از این عزیزان، زائران اربعین حسینی از خدمات تهیه شده در غرفه های پایانه مرزی استفاده می کنند و با راهنمایی مسولین موکب بسمت موکب امام زادگان قاسم و ابراهیم شهرستان برای استراحت و اسکان موقت راهی می شوند.
مسول کمیته استقبال و فرهنگی ستاد اربعین حسینی آستارا با ذکر برگزاری برنامه های متنوع برای زوار می گوید: برای زوار مداحی، عزاداری، روضه خوانی، ارائه محصولات فرهنگی و پاسخ به سوالات و شبهات شرعی در خیمه موکب مستقر در پایانه و امام زادگان توسط اساتید حوزه علمیه ولی عصر و مبلغین اعزامی پیش بینی شده است.
مهدوی ادامه می دهد: دیدن زوار خارجی عاشق ولایت فقیه و رهبری بسیار جذاب بوده و اکثرا به ما مراجعه کرده و عکس آقا و امام (ره) را در خواست می‌کنند و رهبر معظم انقلاب را هدایت گر جهان اسلام دانسته و ابراز خوشحالی می کنند که مسیر عبورشان کشور اسلامی ایران است و از میزبانی مردم آستارا و استان گیلان بسیار تشکر می کنند.

نگاهش می کنم البته با حسرت!
چهار سال است که می خواهم راهی شوم ولی هر بار بدلیلی نمی شود…نوشتن یاد داشت و گزارش از حرمی که دلم برایش حقیقتا پر می زند چقدر سخت است…حسین(ع) حماسه تو همه عظمت بود  امام صدای تو از تاریخ به گوش می‌رسد حرامیان فراموش شده‌اند، شمر، خولی، عمر بن سعد کجایند؟
در کجای تاریخ ایستاده‌اند؟
تنها تو قامت برافراشته‌ای بزرگ،
ای تشنه به قتلگاه افتاده،
ای امام راستین…
در خود فرو می‌روم و ذوالجناح همچنان می‌دود…
اسب بی‌تاریخ، اسب دونده عاشورایی است…
امروز چه اسب‌هایی بر من می‌دوند و من حیرانم و حیرانم و حیران و این پایان گزارشی است که در من ادامه پیدا می‌کند برای ابد.
خدایا دستانم به سویت…
تورا به آبروی زینب
به بی قراری رقیه
به غیرت عباس
به حرمت موی سفید ارباب
هردستی به سویت بلند شد خالی برنگردان.
التماس دعا

Share