شهردار بندر انزلی در نشست ستاد ساماندهی سواحل:

در طول ۹ کیلومتر از نوار ساحلی تحت مدیریت شهرداری، هیچ آمار غریقی نداشتیم

پورقربان با بیان اینکه در طول ۹ کیلومتر از نوار ساحلی تحت مدیریت شهرداری، هیچ آمار غریقی در سال جاری نداشته ایم، تصریح کرد: زمانی که طرح سالمسازی را تحویل گرفتیم اقداماتی را با توجه به تجربیاتی گذشته در آن منطقه انجام دادیم که وضعیت آن نسبت به قبل کاملا متفاوت شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شهردار بندر انزلی در جلسه ستاد ساماندهی سواحل که در محل فرمانداری انزلی برگزار شد به شرح عملکرد شهرداری در حوزه سواحل در چند ماه گذشته پرداخت و اظهار کرد: محدوده‌ی شهری انزلی ۱۲۰ هزار نفر جمعیت دارد که در ایام تابستان به واسطه پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری که شهر انزلی وجود دارد جمعیت شهر به سه برابر جمعیت موجود می رسد این مهم باعث می شود مسئولیت ما در رابطه با ساحل و کل شهر انزلی چند برابر شود، بنابراین برنامه ریزی هایی را که بر مبنای ۱۲۰ هزار نفر در بحث های خدمات شهری و خدمات رسانی به شهروندان تنظیم نموده ایم، در این فصل نیاز به تغییرات دارد و عملا باید ۳ برابر سایر فصول فعالیت داشته باشیم. در ۱۰ ماه گذشته حدود دو میلیارد تومان هزینه برای طرح سالمسازی دریا و بهسازی سواحل صرف شده است.

حسن پورقربان با بیان اینکه در طول ۹ کیلومتر از نوار ساحلی تحت مدیریت شهرداری، هیچ آمار غریقی در سال جاری نداشته ایم، تصریح کرد: زمانی که طرح سالمسازی را تحویل گرفتیم اقداماتی را با توجه به تجربیاتی گذشته خصوصا در بحث طرح سالمسازی؛ در آن منطقه انجام دادیم که وضعیت آن نسبت به قبل کاملا متفاوت شده است. برنامه ریزی و نگاه شهرداری و شورای شهر به طرح سالمسازی فقط مختص تابستان نیست بلکه به صورت چهار فصل برای این فضا برنامه ریزی و این نگاه را در اجرا ثابت کردیم. در طرح سالمسازی کلبه های چوبی و آلاچیق هایی که بالغ بر ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شده است نصب نمودیم و محوطه سازی را بالغ بر ۴۰۰۰ متر مربع برای جشنواره های مختلف مانند جشنواره لاله های تالابی انجام دادیم.

وی افزود: تعداد زیادی سوئیت علاوه بر سوئیت های موجود در طرح سالمسازی، احداث کردیم و طوری جانمایی کردیم که از نظر اجرایی مشکلی برای مجاورین ایجاد نکند. پارکینگ طرح نیز در یک محدوده کاملا امن بازسازی و توسعه یافت. همچنین چند نقطه را در ضلع شرقی طرح به عنوان مکان های ورزشی رو باز پیش بینی کردیم و زیرسازی محلی برای اسکان مسافران و مهمانان را در دست اجرا داریم.

شهردار بندرانزلی با اشاره به پروژه ساخت هتل چندمنظوره در طرح سالمسازی دریا، خاطرنشان کرد: در حال احداث پروژه هتل چند منظوره‌ای هستیم که مراحل اجرایی آن چندین سال طول کشیده بود و هم اکنون در مراحل پایانی ساخت آن هستیم و حداکثر تا سه ماه آینده این هتل به بهره برداری خواهد رسید. شهرداری بندرانزلی برای فضای سبز طرح سالمسازی نیز برنامه ریزی های دقیقی داشته است تا با درختکاری و نصب سطل زباله در سرتاسر مسیر به روند بهبود کیفیت این منطقه را سرعت بخشد.

پورقربان با بیان اینکه برنامه‌های دقیقی برای اجرای امور فرهنگی در طرح سالمسازی دریا داریم، متذکر شد: نمایشگاه فرهنگی و صنایع دستی را در این مکان برگزار کردیم که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت برای برگزاری جشنواره های بومی محلی در چهارفصل سال محلی را در محدوده طرح سالمسازی پاسداران برنامه ریزی و طراحی کرده ایم.

وی در خصوص نظافت ساحل در محدوده طرح سالمسازی، تصریح کرد: در سطح ساحل علاوه بر گروهی که در خدمات شهری کمک می کردند گروه خاصی را در رابطه با نظافت ساحل ایجاد کردیم و علاوه بر آن یک دستگاه جاروی ساحل روب را برای اولین بار در استان بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومن هزینه، خریداری کردیم. دکه ها و آلاچیق هایی را که ظاهر نامناسبی به ساحل داده بود را نیز با همکاری دریابانی و نیروی انتظامی توانستیم ساماندهی کنیم.

شهردار بندرانزلی ضمن تشکر از فرماندار شهرستان، معاون سیاسی فرمانداری به جهت همکاری های لازم با شهرداری در خصوص عملیات بهسازی طرح دریا، اظهار کرد: از اعضای محترم شورای شهر به ویژه ریاست این شورا نیز نهایت قدردانی و تشکر را دارم که با باز گذاشتن دست ما در هزینه های طرح سالمسازی کمک شایانی به پیشرفت این محوطه داشتند. خوشبختانه در بحث قرار داد ها با پیمانکاران تعدادی از قرار دادها تکمیل شد، نصف دستمزدها را پرداخت کردیم و برنامه ریزی برای پرداخت کامل را داریم. ما شرایط را کاملا درک می کنیم اما اگر بودجه ای تخصیص داده شود ما این طرح را تکمیل تر می کنیم.

وی با اشاره به پایلوت معرفی شدن طرح سالمسازی انزلی از سوی استاندار گیلان، ادامه داد: در جلساتی که در استانداری حضور داشتیم استاندار محترم سه شهر انزلی، آستارا و چمخاله را به عنوان پایلوت طرح های سالمسازی معرفی کرده بودند و قرار بود بودجه ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان از محل گردشگری به این مکان تخصیص یابد و لازم بود مجوزی را از محیط زیست می گرفتیم تا این طرح اجرا شود علی رغم پی گیری های زیادی که داشتیم نتوانستیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا نماییم.

محیط زیست معتقد بود طرح سالمسازی پاسداران به خاطر سرریز فاضلاب ها از لحاظ بهداشتی مشکل دارد این در حالی است که ما این مسیر را عوض کرده بودیم و هیچ گونه فاضلابی در آن ناحیه به سمت دریا نداشتیم اما در نهایت این موضوع باعث شد که این طرح در آنجا اجرا نشود و ۴ میلیارد اعتبار از دست ما خارج شود.

شهردار بندر انزلی در خصوص آزاد سازی حریم سواحل، گفت: با حضور فرماندار، نماینده شهرستان و اعضای شورای اسلامی طرحی را پیشنهاد دادیم که بر اساس آن حریم ۶۰ متر را کاملا آزادسازی کنیم در ادامه نیز مسیر را کاملا نقشه برداری کردیم و چندین جلسه در دفتر استانداری داشتیم تا بتوانیم پس از حریم ۶۰ متر پیاده راه ۶ متری با اراتفاعی مشخص، ایجاد نماییم تا هیچ فردی تواند به حریم دریا تجاوز نماید و ما نیز ساخت و سازها را ئر یک مسیر مشخصی ساماندهی از حالت بی برنامگی خارج کنیم.

حسن پورقربان در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری بندرانزلی تنها یک طرح سالمسازی در منطقه انزلی و خیابان پاسداران دارد و متاسفانه در منطقه غازیان طرحی در اختیار شهرداری قرار نگرفته است. ملکی را در پشت زمین شهید اسحاقی شناسایی کردیم اگر این ملک به شهرداری واگذار شود ما این آمادگی را داریم که یک طرح سالمسازی را در ناحیه غازیان نیز راه اندازی کنیم.

Share