در دیدار امام جمعه رشت با اعضای شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی عنوان شد

توانمندی گیلان در تولید غذای ۷۰ میلیون نفر | گیلان می‌تواند خود را از رهگذر گردشگری اداره کند

آیت‌الله فلاحتی، کاغذبازی اداری را از جمله معضلات کشور عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از امور با هماهنگی دستگاه‌ها می‌تواند برطرف شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با اعضای شورای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان اظهار کرد: هنوز روش‌های کشت در بیشتر مناطق شمال کشور به صورت سنتی انجام می‌شود.
وی، ارتقای تولید و فرآوری محصولات کشاورزی را نیازمند اجرای روش‌های جدید علمی عنوان کرد و افزود: استفاده اصولی از آب و نهاده‌های کشاورزی در ارتقای کمی و کیفی تولیدات تاثیرگذار است.
امام جمعه رشت با بیان اینکه استفاده بی‌رویه از سم و کود بسیاری از زیرساخت‌های اراضی کشاورزی گیلان را به‌هم ریخته است، تصریح کرد: هنوز بین تکنولوژی، بینش کارشناسان و کشاورزان کشمکش وجود دارد.
آیت‌الله فلاحتی، خواستار استفاده بهینه از آب برای مصارف کشاورزی شد و بیان کرد: آب سد سفیدرود حاصل جمع‌آوری پنج استان کشور است و استفاده از آن در فصل کشاورزی باید مدیریت شود.
وی بر به‌روزرسانی اطلاعات کشاورزان در عرصه تولید تأکید کرد و گفت: استفاده از روش‌های پیشرفته به منظور کاهش مصرف آب در کشاورزی باید مد نظر کشاورزان باشد.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه آموزش استفاده ازسم و کود توسط کشاورزان باید از اولویت برنامه‌‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی باشد، خاطرنشان کرد: استفاده بی‌رویه از کود و سم خسارت‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند.
آیت‌الله فلاحتی، کاغذبازی اداری را از جمله معضلات کشور عنوان کرد و یادآور شد: بسیاری از امور با هماهنگی دستگاه‌ها می‌تواند برطرف شود.
وی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان و نیروهای توانمندی در گیلان وجود دارد، اظهار کرد: شناسایی و معرفی نیروهای توانمند دارای فهم مدیریت سیاسی و اجتماعی با نگاه افق‌های بلند یکی از اهداف ما در استان است.
امام جمعه رشت، حذف زدوبندها را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و بیان کرد: راه‌اندازی دولت الکترونیک به معنای کم کردن مراجعه مردم به اداره‌ها است.
آیت‌الله فلاحتی با تأکید بر توجه به بخش کشاورزی استان، متذکر شد: گیلان می‌تواند خود را از رهگذر گردشگری اداره کند و در کنار آن با توجه به قابلیت‌های ساحل، دشت و جنگل در استان می‌توان فضای تولید را فعال کرد.
وی، پسماند را از معضلات استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان ذکر کرد و افزود: پسماند در بعضی از کشورهای پیشرفته ابزاری برای تولید ثروت محسوب می‌شود اما زباله محیط زیست ما را بسیار آلوده کرده است.
نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اختصاص اعتبارات اندک برای احیای تالاب انزلی، خاطرنشان کرد: آب آلوده از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت وارد تالاب انزلی می‌شود و این موضوع نیازمند توجه ویژه مسؤولان است.
آیت‌الله فلاحتی به اختصاص اعتبارات برای احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در سال‌های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: به دلیل بی‌توجهی، اعتبارات مذکور اختصاص پیدا نکرده است.

توانمندی گیلان در تولید غذای ۷۰ میلیون نفر

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان نیز در دیدار مذکور گفت: مساحت گیلان ۹ دهم درصد از مساحت ایران را تشکیل می‌دهد و دومین استان کوچک کشور است.
محمد کازرونی منفرد، گیلان را دومین استان پر جمعیت کشور پس از تهران با تراکم جمعیتی ۱۸۰ نفر در هر کیلومتر مربع اعلام کرد و افزود: سالانه حدود ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی طبق آخرین آمار در کشور تولید می‌شود و ۳.۶ میلیون تن آن اختصاص به گیلان دارد.
وی با اشاره به عضویت ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر کارشناسان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و منابع طبیعی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، بیان کرد: طبق پیش‌بینی صاحب‌نظران، گیلان قابلیت تولید غذای ۷۰ میلیون نفر را دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، محیط زیست این استان را شکننده توصیف کرد و متذکر شد: استفاده از کود و سم در اراضی کشاورزی باید طبق برنامه ارائه شده توسط کارشناسان مربوطه انجام شود.

Share