نماینده ولی فقیه در گیلان:

استاندار در تصمیم‌گیری‌های کلان از ظرفیت دانشگاهیان گیلان استفاده کند

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه گاهی مواقع به لحاظ عوامل سیاسی، فکری و … افرادی در اطراف بعضی از مسؤولان قرار دارند که تصمیم‌گیری را بلد نیستند گفت: استاندار و تمام مسؤولان استان از ظرفیت دانشگاهیان گیلان استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت‌الله رسول فلاحتی امروز در دیدار با رؤسای دانشگاه‌ها و مسؤولان نهادهای نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های گیلان اظهار کرد: از ۷ هزار سال گذشته ایران به‌ویژه گیلان مهد دانش و تمدن بود.

وی به تحولات فکری در آسیای میانه از سال ۱۹۱۷ اشاره کرد و افزود: گیلان مهد ورود فرهنگی‌های مختلف شد اما مردم این منطقه در عرصه دین استقامت کردند.

امام جمعه رشت، مردم گیلان را ولایتمدار خواند و بیان کرد: از هزار سال گذشته عالمان دین مانند سلار دیلمی در گیلان حضور داشتند و این استان مرکز دانش بود و اکنون نیز اینگونه است.

آیت‌الله فلاحتی با انتقاد از بی‌توجهی به نیروهای توانمند گیلانی در عرصه‌های کلان مدیریتی کشور، تصریح کرد: توانمندی بسیاری از گیلانی‌ها در حد تصدی وزارت است.

وی به نبود صنعت گسترده در گیلان اشاره کرد و گفت: به بهانه اینکه گیلان در شرایط جلگه‌ای قرار گرفته، بسیاری از صنایع در استان مستقر نشده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان، خواستار مطالبه‌گری نخبگان و اندیشه‌ورزان گیلانی در عرصه‌های مختلف شد و اظهار کرد: بی‌توجهی به گیلان توجیه علمی و عرفی ندارد.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه اسلام نگاه ارزشمندی به دانش و عالمان دارد، خاطرنشان کرد: در اسلام توجه به دانش تأکید بسیار شده اما این امر برای بسیاری از مردم مغفول مانده است.

وی به عرصه‌های علمی در جامعه ایرانی پس از اسلام اشاره کرد و یادآور شد: دانش با دو هدف علمی کردن جامعه و تمدن‌سازی علمی در جامعه ایرانی آمده است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه دانش در سایه اسلام می‌تواند ارزشمند شود، تصریح کرد: دانشی که در اختیار قدرت‌های سلطه‌گر باشد برای کشتار انسان‌های بی‌گناه استفاده می‌شود.

آیت‌الله فلاحتی در ادامه به شهادت مردم بی‌گناه در حادثه تروریستی اهواز اشاره کرد و افزود: شهادت مردم در حادثه تروریستی مذکور توجیه عقلایی ندارد و عقلای بشر آن را نمی‌پذیرند.

وی با تأکید براینکه دانشگاه‌های ما باید درصدد تمدن‌سازی باشند، متذکر شد: دانشجویان در تمام عرصه‌ها باید از کرامت انسانی برخوردار باشند.

نماینده ولی فقیه در گیلان به در اختیار گرفتن دانش توسط قدرت‌های سلطه‌گر اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نمی‌خواهد علم در اختیار قدرت‌های سلطه‌گر باشد و این بزرگ‌ترین هدف ما است.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به آغاز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، بیان کرد: جوانان امانت مردم نزد مسؤولان هستند و اگر امروز رسالت خود را به خوبی انجام دهیم در آینده از ما به نیکویی یاد می‌کنند.

وی، مدرک‌گرایی را از معضلات جامعه دانست و تصریح کرد: بسیاری از رشته‌های دانشگاهی تنها در فارغ‌التحصیلان توقع ایجاد می‌کند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه جامعه نیاز به دانش و اخلاق دارد، خاطرنشان کرد: اگر اخلاق در رأس دانش نباشد این دانش ویرانگر می‌شود بنابراین جامعه دینی باید دانش را آمیخته با دین کند و این امر نیازمند تلاش جهادی است.

آیت‌الله فلاحتی اضافه کرد: اگر روحیه جهادی نداشته باشیم نمی‌توانیم دانشجوی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

وی ادامه داد: اگر دانشجو سیاست را نفهمد با مشکل مواجه می‌شود اما دانشجو نباید سیاست‌زده و سیاست‌باز شود و در این زمینه اخلاق فهم سیاسی به دانشجو می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در گیلان، توجه دانشگاه‌ها به پارک‌های علم و فناوری را ارزشمند توصیف کرد و یادآور شد: به بخش‌های دانش‌بنیان باید توجه ویژه شود.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه به استاندار محترم و تمام مسوولان استانی بیان کردم در اکثر تصمیم‌گیری‌های کلان به دانشگاهیان، رؤسای دانشگاه‌ها و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها توجه داشته باشند، تصریح کرد: دانشگاهیان در عرصه‌های زیست‌محیطی، جنگل، دریا، ساحل، زمین، رودخانه‌ها و آب صاحب‌نظر هستند.

وی، خواستار حضور استاندار در جلسه با رؤسای دانشگاه‌های گیلان شد و بیان کرد: بعضی از مسؤولان استانی به‌ویژه استاندار که مجری برنامه‌های دولت است باید در جلسه با دانشگاهیان حضور پیدا کنند و مطالبات اندیشمندان گیلان را بشنوند.

امام جمعه رشت با تأکید بر مطالبه‌گری صاحب‌نظران و اندیشمندان گیلان، متذکر شد: اسائه ادب به تمام مسؤولان نمی‌کنم اما گاهی مواقع به لحاظ عوامل سیاسی، فکری و … افرادی در اطراف بعضی از مسؤولان قرار دارند که تصمیم‌گیری را بلد نیستند و نمی‌دانند برای پروژه‌ها چگونه تصمیم‌گیری کنند.

در آخر آیت‌الله فلاحتی اضافه کرد: اما فرهیختگان می‌فهمند و اگر نظر خود را بیان کنند در کار و اندیشه مسؤولان به طور قطع تغییر ایجاد می‌شود.

Share