تجمع و اعتصاب کامیون‌داران در اعتراض به گرانی لاستیک و لوازم یدکی

ثانی خانی تاکید کرد: مشکلات متعدد کامیون داران و نیز دلالی در بخش بار و فعالیت واسطه‌ها موجب شده است که بالغ بر ۸۰ درصد کامیون داران ساوجی امروز دست از کار بکشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جمعی از کامیون‌داران و رانندگان وسایط نقلیه سنگین در اعتراض به گرانی لاستیک، لوازم یدکی و عدم افزایش واقعی کرایه بار و نیز برخی مشکلات صنفی دیگر برای چندمین بار متوالی از پشت فرمان وسایط نقلیه خود پائین آمده و در مقابل شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه تجمع کردند.

در چند سال اخیر تجمعات مکرر رانندگان کامیون در اعتراض به مشکلاتی نظیر عدم افزایش کرایه‌ها، مشکلات بیمه‌ای، پرداخت مبالغی مازاد بر کمیسیون به شرکت‌های حمل‌ونقل و رانت‌خواری بین صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقل و حمل بار شهرستان توسط رانندگان غیربومی صورت گرفته است.

اما آنچه موجب تجمع اعتراض آمیز مجدد رانندگان شده است، عدم اجرای واقعی مصوبه افزایش ۲۵ درصدی قیمت بار از سوی برخی شرکت‌ها و صاحبان کالاست. از دیگر سوی افزایش فراوان قیمت لاستیک و لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز کامیون‌ها عامل دیگری است که در کنار عدم افزایش واقعی قیمت بار موجب بروز اعتراضات گسترده‌ای از سوی کامیون داران ساوجی شد که تعداد آنان به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد.

در همین رابطه مدیرعامل انجمن کارفرمایان شرکت‌های حمل‌ونقل شهرستان ساوه اصلی‌ترین دلیل تجمع کامیون‌داران را گرانی لاستیک و لوازم یدکی وسایط نقلیه سنگین و نیز سختی کار، بیمه تامین اجتماعی و حوادث، و حقوق بازنشستگی دانست و گفت: رشد تورم و افزایش قیمت این اقلام، شرایط کار کردن برای رانندگان را سخت و طاقت فرسا کرده است.

ناصر ثانی‌خانی تصریح کرد: رانندگان وسایط نقلیه سنگین در دو جبهه می‌جنگند یکی تامین معیشت روزمره زندگی خود و خانواده و دیگری نگهداری از کامیون و وسیله نقلیه سنگین خود که متاسفانه قیمت لاستیک، لوازم یدکی و روغن که مایحتاج روزانه رانندگان است به قدری افزایش داشته که برای رانندگان قابل تحمل نیست.

وی افزایش چند برابری قیمت لاستیک و لوازم یدکی و نیز پرداخت اقساط ماهیانه به کمپانی‌های تولید کننده کامیون را موجب بروز مشکلات جدی برای رانندگان دانست و افزود: درآمد پایین و افزایش هزینه هیچ توجیه اقتصادی برای ادامه کار توسط رانندگان باقی نمی‌گذارد.

ثانی خانی تصریح کرد: نیازی به اعتصاب وجود ندارد چرا که اصلا قدرت کار کردن از رانندگان سلب شده و آنها توان کار کردن و حمل بار با این اوضاع را ندارند. به نظر بنده نباید گفت اعتصاب شده است بلکه باید گفت توان ادامه فعالیت از رانندگان گرفته شده است.

وی بیان کرد: برخی لاستیک‌هایی که الان در بازار عرضه می‌شود تاریخ ۲۰۱۷ بر روی آن زده شده است و در زمان تولید این لاستیک دلار کمتر از چهار هزار تومان بود در حالی که هم اکنون این لاستیک با دلار ۱۵ هزار تومانی به رانندگان فروخته می‌شود و نظارتی هم وجود ندارد.

وی در ادامه به مشکل دیگری که رانندگان ساوجی همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اشاره کرد و گفت: نسبت به قطع دست واسطه‌ها و دلالان که خواسته رانندگان در اعتصاب گذشته بود نیز متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

ثانی خانی تاکید کرد: مشکلات متعدد کامیون داران و نیز دلالی در بخش بار و فعالیت واسطه‌ها موجب شده است که بالغ بر ۸۰ درصد کامیون داران ساوجی امروز دست از کار بکشند.

وی تصریح کرد: با گذشت چهار ماه از آخرین اعتراض و تجمع رانندگان و مالکان حمل و نقل جاده‌ای در خصوص مشکلات و معضلات و مطالبات خود متاسفانه تاکنون نه تنها مشکلات رفع نشده بلکه امروزه با کمبود و گرانی بیش از حد و غیرقابل قبول لاستیک، لوازم یدکی، روغن و … روبرو شده ایم که تاب و توان رانندگان و مالکان را برای ارائه خدمات به مردم گرفته است و توقف کار این ناوگان از اراده رانندگان و مالکان خارج شده است.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان ساوه نیز گفت: مشکلات و مطالبات رانندگان بررسی شده و در حال پیگیری است.

ابراهیم راهداری تصریح کرد: رسیدگی به مشکل گرانی لاستیک، لوازم یدکی و قطعات از جمله مطالبات رانندگان است که پیگیر حل مشکلات و خواسته‌های آنان هستیم.

Share