برخی از بخش‌‌نامه‌های ما یک هفته بیشتر اعتبار ندارد | در گیلان ۸ انبار اختصاصی زیر کلید گمرک داریم

ابوالقاسم یوسفی‌نژاد، ناظر گمرکات گیلان اظهار داشت: متاسفانه ما مثل یک پیله سردرگم شده‌ایم برخی از بخش‌‌نامه‌های ما یک هفته بیشتر اعتبار ندارد و یکی از مشکلات ما تکثر قوانین و مقررات است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ناظر گمرکات گیلان در گفتگویی با گیلان امروز به موضوعاتی همچون شرایط واردات و صادرات کالا از گیلان، ظرفیت‌های اقتصادی استان و از سویی موانع موجود پیش‌روی فعالان اقتصادی پرداخت.

حضور ابوالقاسم یوسفی‌نژاد که سابقه مدیریت در گمرکات استان‌های خراسان جنوبی، گلستان و مازندران را دارد در ستاد نظارت گمرکات گیلان به‌عنوان یکی از گمرک های پویا و فعال کشور موجب امیدواری شد و تجربه ارزشمند او در گمرکات ایران قطعا می‌تواند آینده گمرکات استان را با تحول جدی روبه‌رو کند. این گفت و شنود را در زیر می‌خوانید.

– آقای یوسفی‌نژاد امروز شما نوک پیکان دریافت بخش‌نامه‌های متعدد دولتی هستید چون ورود و خروج کالا از هر برهه زمانی دیگر به لحاظ شرایط حاکم بر تشدیدشدن تحریم‌ها دارای حساسیت است و این حساسیت البته اقتصاد ایران را با چالش‌هایی نیز روبه‌رو کرده است؟

متاسفانه ما مثل یک پیله سردرگم شده‌ایم برخی از بخش‌‌نامه‌های ما یک هفته بیشتر اعتبار ندارد و یکی از مشکلات ما تکثر قوانین و مقررات است در زمینه مسایل ارزی یک‌سری از قوانین و مقررات به دستگاه‌ها اعلام می‌شود که بدون درنظر گرفتن منافع بخش خصوصی در حین قراردادهایی که تاجر ما با طرف مقابل خارجی می‌بندد با بخش‌نامه‌های محفلی چرخه اقتصادی او را دچار بحران می‌کنیم. متاسفانه مشکل امروز اقتصاد ما خودتحریمی است از طرفی مردم به این موضوعات دامن می‌زنند برخی افراد اخیرا با بالا رفتن نرخ ارز شنیده شد منزل مسکونی خود را فروخته و ارز خریده، برخی‌ها احتکار کالا می‌کنند این رفتارها رفتارهای انسانی نیست نباید برخی‌ها از رنج دیگران دنبال فرصت باشند ما هیچ‌گاه نمی‌پذیریم که دولت هم با تغییر مداوم قوانین، دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها ستون اقتصاد کشور را دچار آسیب کند.

یکی از نمونه‌های بارز همین بخش‌نامه‌های بدون مطالعه بخش‌نامه ممنوعیت صادرات چای بود که دوباره لغو شد اما تشخیص اینکه چای ایرانی و خارجی است برعهده پژوهشکده گذاشته شد. پژوهشکده نیز چون کار پژوهشی می‌کند و کارش تشخیص نیست و یک پروسه طولانی دارد و سپس به جهاد کشاورزی ارایه گزارش می‌دهد موجب می‌شود این فرایند حداقل یک هفته‌ای موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل و قیمت تمام شده برای صادرکننده شود و این هزینه برای صادرکننده صرفه اقتصادی ندارد. ما در صادرات در پی بالا رفتن ارز فرصت‌های خوبی داشتیم بخش‌نامه‌های آنی این فرصت را برای صادرکننده ما محدود کرد.

– آمارها هم حاکی از پایین آمدن صادرات گیلان در شرایط فعلی دارد اگرچه ما می‌توانستیم از این شرایط به نفع صادرات استفاده کنیم هرچند که صادرکنندگان هم بیش از اینکه به‌دنبال بالا رفتن نرخ ارز باشند تمایل به تثبیت دارند؟

در سال جاری تا ۱۷ مهرماه ۵۲۶ هزار تن کالا صادر شد که ارزش این میزان صادرات ۲۳۷ میلیون دلار بود که از لحاظ وزنی ۱۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشت و از لحاظ ارزش دلاری نیز ۶۵ درصد رشد داشته است در حالی‌که می‌توانست این فرصت بازار بهتری را برای ما فراهم کند و حتی در این فرصت از بازار کشور روسیه که بازار مهمی است استفاده بیشتری نماییم.
ما در این مدت از ۵۲۶ هزار تن کالای صادراتی ۱۳۱ هزار تن را به روسیه صادرات کردیم که ارزش دلاری این میزان کالا ۷۴ میلیون دلار بود که از لحاظ ارزش ۱۳۲ درصد و وزنی ۵۰ درصد رشد داشتیم.

۶۱ درصد کالای صادراتی کشور ما به روسیه از لحاظ وزنی و ۵۹ درصد از لحاظ ارزشی از گیلان است. کل صادرات ما به روسیه از کشور ۲۱۷ هزار تن کالا با ارزش ۱۲۶ میلیون دلار در طی ۵/۶ ماه ابتدایی سال جاری از گیلان صادر شده است. این در حالی است که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از روسیه واردات شده است که عموما غلات، چوب، آهن‌آلات شامل این واردات است.
در واردات هم گیلان بیش از ۷۰۰ هزار تن کالا وارد به ارزش ۴۵۸ میلیون دلار که با ۸ درصد کاهش با روند کاهشی روبه‌رو بود واردات داشتیم که به لحاظ وزنی هم ۳۵ درصد کاهش داشته است که عموما کالاهایی همچون غلات، چوب، کاغذ و آهن‌آلات به گیلان واردات می‌شود.

– در این میان گمرکات گیلان با چه موقعیتی از لحاظ واردات و صادرات روبه‌رو است؟

گمرک انزلی یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور با ۳۰۰ سال سابقه به‌عنوان دروازه ورود ایران و اروپا مطرح است و در حال حاضر به واسطه نزدیکی به بنادر حاشیه دریای کاسپین و بنادری همچون اکتائو در قزاقستان، ترکمن‌باشی در ترکمنستان و باکو در آذربایجان و همچنین دسترسی به بنادر آستراخان روسیه از طریق ولگا و دسترسی به آب‌های آزاد خلیج فارس و دریای عمان که در مسیر کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب به‌عنوان نقطه تلاقی این کریدورها مطرح است و مزیت‌هایی همانند راه‌آهن آستارا – حمل و نقل زمینی شرایط این استان را متمایز می‌کند.

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که ما با آن روبه‌رو هستیم قیمت تمام شده کامیون‌هایی است که به کشورهای CIS می‌روند چون قیمت تمام شده آن بالاست اما با راه‌اندازی خط ریلی رشت – آستارا که در حال حاضر آستارا به آذربایجان که راه‌اندازی شده است هزینه‌ها با کاهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد شد و صادرات ما با قیمت مناسب‌تر انجام می‌شود هرچند که اعتقاد داریم ترانزیت یکی از منابع مهم درآمدی کشور است و باید تسهیل شود.

– هم‌اکنون در بحث تجارت بین گیلان و کشورهای همسایه روابط گمرکی و اقتصادی ما چگونه است؟

ارتباطات خوبی را با روسیه و کشورهای آسیای میانه داریم و تاکنون پروتکل‌ها و قوانین داخلی و خارجی در حوزه تجارت با شرایط خوبی روبه‌رو است و بسیاری از مشکلات ما رو به کاهش است و استان جهش خوبی را در این بخش دنبال کرده است اما به‌دلیل مجهز نبودن بنادر ما و نداشتن برخی از امکانات از سوی برخی از دستگاه‌های متولی در امر تجارت شرایط ما را در داخل استان با کندی روبه‌رو کرده است و هر چه‌قدر ما در امر تجارت غفلت کنیم قطعا این امتیاز از آن استان‌های همجوار خواهد شد. فرضا بندرانزلی و بندر امیرآباد را مقایسه کنید طی سال‌های اخیر بخشی از تجارت ما به سمت امیرآباد هدایت شده است و امیرآباد به‌دلیل داشتن تجهیزات پیشرفته از انزلی جلوتر حرکت کرده است اگر در بخش تخلیه و بارگیری ذرت امیرآباد و انزلی را مقایسه کنید ذرت یک تاجر در امیرآباد زودتر تخلیه می‌شود و این زمان هزینه تمام شده او را کاهش می‌دهد بنابراین کمبود سیلوی غلات و عدم امکانات مناسب بخشی از بازار را کف بندرانزلی خارج کرده است. بندرانزلی که از قدیم به عنوان بندر آهن‌آلات و چوب مطرح بوده است در بخش غلات به‌دلیل اینکه نتوانسته بخش خصوصی را به خوبی جذب کند عملکرد آن با روند کاهشی روبه‌رو است.

بنابراین نقش سازمان‌های همجوار با گمرک که مرزبان اقتصادی است با ۲۶ سازمانی که به نحوی در واردات و صادرات نقش دارند بسیار مهم است. ما اکنون با وجود سامانه جامع امور گمرکی که در این سامانه صدور بارنامه به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود توانستیم روند ترخیص کالا را با سرعت انجام دهیم تا کالای تاجر با رسوب مواجه نشود. لذا همان‌طور که گفتیم در بنادر گیلان کالاهای اساسی و کالاهایی که امروز در بازار روی آن ها التهاب وجود دارد واردات نمی‌شود و ما کالاهای ذکر شده را وارد گیلان نمی‌کنیم و از سال گذشته که مدیریت مرزهای زمینی به گمرک واگذار شده است در این کمیته با بررسی موانع و ارجاع به مراجع بالاتر تلاش می‌شود تا موانع مرتفع شود.

– رویه‌های ترخیص کالا در گمرکات گیلان چند روزه است؟

ما در واردات ۳ روزه کالا ترخیص می‌کنیم در مسیر قرمز ۳ روزه کالا ترخیص می‌شود در مسیر زرد یک روزه و در مسیر سبز بدون توقف و در صادرات هم بدون زمان شبانه‌روزی زیر یک ساعت نیز کالای تجار صادرات می‌شود.

ما علی‌رغم این مسیرها در گیلان ۸ انبار اختصاصی زیر کلید گمرک داریم که کالا به‌جای ترخیص در محوطه گمرکی در محل کارخانه زیر کلید گمرک ترخیص می‌شود و انتظار داریم تولیدکنندگان از انبار اختصاصی زیر کلید گمرک استفاده کنند.

– اتحادیه اقتصادی اوراسیا که قبول کرد ایران به عضویت اتحادیه گمرکی پنج کشور این اتحادیه بپیوندد اما در این زمینه تاکنون هیچ اقدامی از سوی وزارت صنعت و سازمان توسعه و تجارت صورت نگرفته است شما چه اطلاعی از اجرای این اتفاق مهم اقتصادی که برای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت دارید، در حالی‌که از اردیبهشت ماه سال جاری این اتحادیه ایران را به عضویت پذیرفت ولی اقدامی تاکنون برای پیوستن به این اتحادیه صورت نگرفته است؟

ما تبادل اطلاعات و آمادگی خود را با کشورهای همسایه با پروتکل‌ها و موافقت‌نامه‌های گمرکی که تاکنون به‌صورت موردی با کشورهای همسایه داشتیم در حال اجرا داریم اما از شروع فعالیت ایران یا اتحادیه گمرکی اوراسیا خبری ندارم.

– خیلی از پاسخ شما تشکر می‌کنم.

من هم از رسانه‌ها به‌عنوان قطب چهارم دموکراسی تشکر می‌کنم و اعتقاد به پرسش‌گری دارم و نقش رسانه‌ها را در توسعه بسیار موثر می‌دانم.

Share