رئیس بیمارستان رازی رشت

۱۴۶ نفر در گیلان منتظر پیوند کلیه هستند|خانواده‌های اهدا کننده عضو ایثارگر هستند

دهنادی با بیان اینکه هر عمل پیوند کبد بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون برای سیستم سلامت کشور هزینه دارد،گفت: رسانه‌های گیلان باید از خانواده‌های اهدا کننده عضو حمایت کنند زیرا این خانواده‌ها،‌ ایثارگر هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس بیمارستان رازی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری جشن اهدای عضو(جشن نفس در گیلان) بیان این مطلب که بهداشت مقدم بر درمان است،‌ یادآور شد: یکی از مواردی که بهداشت مردم گیلان را به خطر انداخته است و سبب مرگ و میر و از کار افتادگی میشود فشارخون بالا، دیابت و استعمال دخانیت است.

انوش دهنادی مقدم با بیان اینکه اگر بخواهیم سلامت مردم را تامین کنیم باید به این سه مقوله توجه شود،‌ تصریح کرد: در گیلان بیماری های عروقی،‌ قلب،‌ مغز و انواع سرطان ها شایع شده است و نیاز به کمک اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی در زمینه بهداشت و سلامت داریم تا کمک حالی برای درمان باشد.

وی ادامه داد: اگر میلیاردها ریال در کشور برای درمان هزینه شود باز رقم کمی است و برای کاهش هزینه ها باید موضوع بهداشت و سلامت در جامعه را جدی بگیریم.

رئیس بیمارستان رازی، با تاکید بر ترویج فرهنگ اهدا عضو در بین عموم مردم به ویژه در شهرستان های استان گیلان،‌ گفت: پیوند کلیه از سال ۱۳۸۷ در گیلان انجام شده است اما در سنوات گذشته بیشتر پیوند از طریق فرد زنده به زنده انجام می شد.

دهنادی تصریح کرد: اما الان رویکرد سیستم پزشکی دنیا انجام عمل پیوند از طریق مرگ مغزی به فرد است، که در این زمینه کشور اسپانیا در جهان پیشتاز است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ جایگاه گیلان در زمینه اهدا عضو چهارم بوده،‌ افزود: از سال ۹۳ واحد opu در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاسیس شد که از سال ۹۳ تا ۹۶ اهدای عضو از مرگ مغزی ۸۱ مورد انجام شده است.

دهنادی با اشاره به اینکه در سال جاری ۸ مورد پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است، گفت: در خرداد ماه سال ۹۶ نخستین پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفت و تاکنون فقط ۷ استان موفق به انجام چنین پیوندی هستند.

رئیس بیمارستان رازی با اشاره به اینکه یک سوم بیماران دیالیزی می توانند پیوند شود، افزود: یک هزار و ۱۰۰ نفر بیمار دیالیزی در گیلان داریم که در حال حاضر ۱۴۶ نفر در گیلان منتظر پیوند کلیه هستند.

دهنادی با بیان اینکه هر عمل پیوند کبد بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون برای سیستم سلامت کشور هزینه دارد،گفت: رسانه‌های گیلان باید از خانواده‌های اهدا کننده عضو حمایت کنند زیرا این خانواده‌ها،‌ ایثارگر هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه هزار مرگ مغزی در کشور رخ داده است،‌ افزود: اما متاسفانه از این تعداد فقط ۹۰۰ نفر راضی به اهدا شدند.

رئیس بیمارستان رازی در پایان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در تلاش است که پیوند مغز استخوان در گیلان انجام شود.

Share