جریان عکاسی مرهون خدمات شفائیه است

کیمیاگر عکاسی ایران درگذشت

سید هادی شفائیه عکاس پیشکسوت ایران که از او به عنوان کیمیاگرعکاسی یاد می شد، درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، شفائیه که در سال ۱۳۰۲ هجری‌ شمسی در تبریز متولد شد و از او به عنوان طراح و پایه‌گذار رشته عکاسی در دانشگاه‌های ایران یاد می شد در ۹۵ سالگی به علت کهولت سن و بیماری دارفانی را وداع گفت.

مراسم تشییع و خاکسپاری و همچنین یادبود آن مرحوم توسط خانواده وی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی از سال ۱۳۳۴ با افتتاح استودیو هادی به‌طور حرفه‌ای عکاسی را شروع و در تابستان همان سال اولین کلاس عکاسی ایران را برپا کرد. شفائیه را طراح و پایه‌گذار رشته عکاسی در دانشگاه‌های ایران می‌دانند. او از سال ۱۳۴۹ مدیر گروه و رئیس دپارتمان عکاسی در پردیس هنر دانشگاه تهران بود و تا آخر سال تحصیلی ۱۳۶۶ به تدریس در دوره چهارساله عکاسی در دانشگاه پرداخت.

اگرچه فعالیت‌های عکاسی وی گونه‌های مختلف عکاسی را در بر می‌گیرد، ولی شهرتش بیشتر به خاطر پرتره‌هایی است که عکاسی کرده‌ است. شفائیه در سال ۱۳۶۷ به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و در شهر اوهایو زندگی می‌کرد.

از مشهورترین کارهای شفائیه پرتره‌های نیما یوشیج و دیگر مشاهیر ادبی و هنری همدوره خودش هستند. «فن و هنر عکاسی» کتابی است که به قلم شفائیه در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در تهران به چاپ رسیده است.

** جریان عکاسی مرهون خدمات شفائیه است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت این عکاس در پیامی ضمن عرض تسلیت این هنرمند پیشکسوت به خانواده و بستگان وی و همچنین خانواده بزرگ عکاسی ایران، گفت: تاثیر استاد هادی شفاییه که برای پایه گذاری آموزش عکاسی در دانشگاه ها و نگاه علمی به عکاسی کوشید، همیشه در عکاسی ایران دیده می شود و جریان عکاسی مرهون خدمات اوست.

سیدمجتبی حسینی آورده است  شفائیه با نگاه توسعه ای به آینده و تلاش برای آموزش عکاسی در دانشگاه، راهی را به رشد و توسعه هنر عکاسی گشود که امروز تاثیر آینده نگری و خدمت دلسوزانه این استاد عکاسی در جریان هنر عکاسی و آموزش عکاسی ایران دیده می شود.

شفائیه در کنار عکس هایی که با نگاه خود ثبت کرد و به یادگار گذاشت، حرکتی ماندگار و موثر را در آموزش عکاسی بنیان نهاد».

** ایجاد زمینه آموزش عکاسی نام شفائیه را در تاریخ عکاسی ایران ماندگار کرد

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت این عکاس پیشکسوت کشور گفت: شفائیه پیشکسوت عکاسی ایران نقش موثری در پایه گذاری آموزش عکاسی دانشگاهی داشت و این حرکت به رشد و توسعه عکاسی و تداوم جریان رو به پیشرفت عکاسی کمک کرد.

هادی مظفری آورده است: «فعالیت در حوزه عکاسی و ایجاد زمینه آموزش عکاسی نام شفاییه را در تاریخ عکاسی ایران ماندگار کرد»

Share