معاون میراث فرهنگی گیلان خبرداد

کشف آثار عصر آهن در فیلده رودبار | قرار داشتن گورها در زیر جاده روستایی

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی گیلان گفت: آثار عصر آهن در فیلده رودبار کشف شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ولی جهانی در گفت ‌وگو با ایسنا درباره حفاری اضطراری روستای فیلده رودبار گفت: در تیرماه سال جاری پس از شروع عملیات لوله گذاری به منظور گازرسانی در روستای تاریخی فیلده در حین خاکبرداری بقایای یک گور تاریخی مشخص شد که ناظر باستان شناس پروژه مبادرت به جلوگیری از ادامه حفار ی کردند.

وی اضافه کرد: با توجه به نمایان شدن قسمت‌هایی از دیوار و بقایای فرهنگی، تاریخی داخل گور از قبیل استخوانهای انسانی و ظروف سفالی کار همچنان متوقف ماند.

معاون میراث فرهنگی گیلان اضافه کرد: در راستای حفاظت از آثار موجود برنامه‌ای پژوهشی تحت عنوان حفاری اضطراری در روستای فیلده تنظیم و به پژوهشکده باستان شناسی ارسال شد.

وی ادامه داد: در روند اجرای حفاری بقایای یگ گور مربوط به فردی بالغ و در گوشه شمال شرق گمانه گور دیگری مربوط به فردی نابالغ مشخص شد. به دلیل قرار داشتن گورها در زیر جاده روستایی و فعالیت‌های راهسازی سال‌های گذشته آسیب زیادی به اسکلت‌ها وارد آمده بود اما در جنوب گمانه بقایای چند ظرف سفالی یافت شد که برخی از آن‌ها به دلیل ضربات بیل مکانیکی شکسته شده بودند.

معاون میراث فرهنگی گیلان خاطرنشان کرد: از دیگر یافته‌های این حفاری چند ظرف سفالین با ابعاد و اندازه‌های مختلف است که ویژگی‌های ساختاری آن به آثار عصر آهن و هزاره اول ق-م شباهت دارند کشف این آثار در ادامه حفاری سال گذشته دلیلی بر اثبات تاریخی بودن این روستا و قرار گرفتن آن بر روی گورستان عصرآهن تا دوره اشکانی و همچنین بافت تاریخی و استقراری مربوط به دوره های متوالی اسلامی است.

جهانی اظهار کرد: امید می‌رود با وجود کشف چنین آثاری شاخص، روند مطالعات باستان شناسی در سال‌های آتی پی گرفته شود و روستای فیلده در کنار آثار تاریخی یاد شده به عنوان جاذبه گردشگری شناخته و معرفی شود.

 روستای فیلده در ارتفاعات غربی شهر رودبار و به فاصله ۶ کیلومتری آن قرار گرفته و چندین محوطه تاریخی آن در گذشته شناسایی شده و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

Share