واکنش آیت‌الله مکارم به گرانی خانه و پوشک

کسانی که احتکار می‌کنند به بیماری صعب‌العلاج مبتلا می‌شوند

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مسائل جاری و روز کشور گفت: مسئله احتکار در کشور غوغا می‌کند، عده‌ای در مورد کالاهایی که هیچ ارتباطی با احتکار ندارد مسابقه با گران‌فروشی گذاشته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مسائل جاری و روز کشور گفت: مسئله احتکار در کشور غوغا می‌کند، عده‌ای در مورد کالاهایی که هیچ ارتباطی با احتکار ندارد مسابقه با گران‌فروشی گذاشته‌اند.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی پیش از ظهر امروز در جلسه درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به یوم المباهله و بیان آیه ۶۱ سوره آل‌عمران اظهار داشت: این روز یک فضیلت بزرگ برای پیامبر اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) بوده است.

وی با بیان اینکه مدارک بسیاری از منابع اهل سنت درباره این آیه در تفسیر نمونه ارائه‌شده است، افزود: مسئله مباهله را نباید فراموش کرد و با مطالعه درباره آن می‌توان نکاتش را به مردم ارائه کرد، مباهله درواقع رها کردن فرد در برابر مجازات الهی است.

مرجع تقلید شیعیان با نقل حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: در این حدیث آمده، خداوند دوست می‌دارد بنده‌ای را که در موقع فروش، خرید، پرداخت دین و قضا و قبول کردن پرداخت دین آسان بگیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با انتقاد از سخت‌گیری افراد در امور زندگی ابراز کرد: بسیاری از مشکلات جامعه مربوط به سخت‌گیری افراد بوده و همین سخت‌گیری‌ها سبب فروپاشی خانواده‌ها و یا طول کشیدن پرونده‌های قضایی می‌شود.

‌استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مسائل جاری و روز کشور گفت: مسئولان محترم بدانند این روزها در هر جلسه‌ای می‌نشینیم سخن از گرانی است‌، کاش گرانی ۲۰ یا ۵۰ درصد بود گرانی صددرصد و حتی بالاتر را شاهدیم و بیچاره کسانی که حقوق‌بگیر بوده و یا کارگر و کارمند هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: گرانی اجاره خانه، پوشک بچه را باید مسئولان محترم جدی بگیرند و شب و روز فکرشان این باشد که یک‌راه حل پیدا کنند، و دلشان را خوش به این نکنند که عامل این مسئله فشارهای خارجی است، بلکه باید با تدبیر این مسئله را حل کرد و در صورت جدی نگرفتن پیامدهای متعددی دارد.

وی با تأکید بر جدی گرفتن گرانی‌ها از سوی مسئولان گفت: در این گرانی‌ها گروهی از مردم که عددشان کم نیست هم سهیم هستند، تا می‌شنوند فلان جنس گران شده اجناس‌شان را احتکار کرده و مسئله احتکار در کشور غوغا می‌کند، کالاهایی که هیچ ارتباطی با احتکار ندارد؛ مسابقه با گران‌فروشی گذاشته‌اند.

مرجع تقلید شیعیان با نقل حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ابراز کرد: بر‌اساس این حدیث، کسانی که احتکار می‌کنند به بیماری صعب‌العلاج مبتلا می‌شوند، روایت دیگری در عهدنامه مالک اشتر آمده است، ای مالک! گروهی از مردم سخت‌گیر و محتکر هستند، ای مالک! این محتکران را هشدار بده و اگر گوش ندادند آن‌ها را مجازات کن.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: کالاهای این انبارهای احتکاری که باز شده باید به قیمت عادلانه فروخته شود، بنابراین سهم عده‌ای از مردم را در این مسئله گرانی نباید فراموش کرد، اموالی که از طریق حرام به دست می‌آید برکت نداشته و صرف راه‌های غلط می‌شود و باید به مبلغی که حلال است قناعت کرد.

Share