در پی تصمیم عجیب وزارت صمت

پیگیری استاندار گیلان برای رفع ممنوعیت صادرات چای

استاندار گیلان گفت: در سال «حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی» پیگیری های لازم برای لغو ممنوعیت صادرات چای در دست انجام است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مصطفی سالاری در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات چای اظهار کرد: چای یکی از محصولات استراتژیک استان و منبع درآمد حدود ۶۰ هزار خانوار چایکار شمال کشور به ویژه گیلان محسوب می شود.

وی با اشاره به تولید حدود ۳۰ هزار تن چای در کشور ضمن اعلام مخالفت با ممنوعیت صادرات چای در سال «حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی» اظهار کرد: برای لغو ممنوعیت صادرات چای، پیگیری های لازم در دست انجام است.

سالاری با تاکید بر سیاست‌های حمایتی دولت تدبیر و امید در احیای باغ‌های تخریب شده چای و بازگرداندن آن به چرخه تولید تصریح کرد: صادرات چای یک فرصت برای تولید داخلی بوده و نباید اجازه داد که بازارهای هدف چای صادراتی با تصمیم های غیراصولی به راحتی از دست برود.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه چای بخش مهمی از اقتصاد و فرهنگ مردم گیلان زمین را در بر می‌گیرد تاکید کرد: باید گام‌های اساسی‌ و اصولی‌تری در حوزه چای برداشته  که در نهایت منتج به تامین منافع بحق کشاورزان شود.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ارزش چای در سبد خرید خانوار و تفاوت آن با برنج و گندم نیازمند بررسی‌های دیگری برای افزایش صادرات و کاهش میزان واردات هستیم که باید در کمیته‌ای ویژه پیگیری ‌شود.

استاندار گیلان در پایان خواستار اتخاذ تمهیدات و ارائه تسهیلات بیشتر به زراعی، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری باغ های چای و افزایش کیفیت برگ سبز این محصول به منظور افزایش کیفیت چای استحصالی شد و بر لزوم برندسازی و بازاریابی مناسب تر و در نتیجه افزایش بهای چای داخلی تاکید کرد.

گفتنی است، وزارت صنعت، معدن و تجارت شنبه (۲۷ مرداد)  صادرات چند کالای کشاورزی از جمله چای را از اول شهریور ممنوع اعلام کرد.

Share