رئیس پارک علم و فناوری گیلان مطرح کرد

پیشنهاد راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در گیلان | در ایجاد شرکت‌های دانش بنیان رتبه خوبی نداریم

ما در زمینه ایجاد شرکت های دانش بنیان نسبت به استان های دیگر رتبه خوبی نداریم. از مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان موجود در کشور، سهم گیلان تنها ۴۴ شرکت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه پیشنهادی مبنی بر راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در استان ارائه شده است، گفت: به دستور استاندار، بررسی های اولیه و امکان سنجی این طرح آغاز شده است.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گوی اختصاصی با علی باستی رئیس پارک علم و فناوری استان، به بررسی عملکرد این مجموعه و برنامه های پیش بینی شده در این حوزه پرداخته است که در ادامه می خوانید.

در ابتدا معرفی مختصری از خود و سوابق کاری شما داشته باشید؟

متولد سال ۱۳۵۲ در شهرستان رشت هستم. حدود ۱۰ سال است که به عنوان عضو هئیت علمی گروه مهندسی مکانیک در دانشگاه گیلان فعالیت دارم و در این مدت مسئولیت های مختلفی از جمله مدیریت گروه مهندسی مکانیک ، معاونت پژوهشی دانشکده فنی و معاونت دانشجویی را در این مجموعه بر عهده داشتم.

در چه تاریخی به عنوان رئیس پارک علم و فناوری گیلان منصوب شدید و چه دغدغه هایی برای ارائه خدمات بهتر در این مجموعه داشتید؟

اوایل خرداد ماه سال جاری این مسئولیت به من سپرده شد. بزرگترین دغدغه من دانشجویانی بودند که سال ها وقت خود را صرف تحصیل کردند اما موفق به ورود به بازار کار نشدند از اینرو خوشحال بودم که فرصتی برای من فراهم شد تا بتوانم با پیاده سازی سیاست هایی که در ذهن داشتم، برای این جوانان قدمی بردارم.

در کدام شهرستان ها مراکز رشد واحدهای فناور در حال فعالیت هستند؟ کدامیک را فعال تر می دانید؟

هم اکنون واحدهای رشد شهرستان های رشت، رودبار، تالش، بندر انزلی و آستانه اشرفیه با اخذ مجوز در حال فعالیت هستند. در آستارا و رودسر نیز واحدهایی داریم که به دنبال مجوز برای آن ها هستیم.

از بین این واحدها عملکرد بندر انزلی بسیار رضایت بخش است و رودبار نیز وضعیت خوبی دارد.

استاندار گیلان در بدو ورود، بخشنامه ای مبنی بر استفاده از ظرفیت بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی صادر کردند. اگرچه از آغاز مسئولیت شما در پارک علم و فناوری گیلان مدت زیادی نمی گذرد، آیا تاکنون اقدامی در این زمینه انجام دادید؟

زمانیکه به این سمت منصوب شدم یکی از نکاتی که دکتر سالاری به من تأکید کردند بهره گیری از ظرفیت بانوان و جوانان در پارک علم و فناوری گیلان بود.

در همین راستا، در گام نخست یکی از نیروهای جوان را به عنوان معاون فناوری که پستی کلیدی در مجموعه محسوب می شود، منصوب کردم. وی متولد سال ۱۳۶۱ و عضو هیئت علمی دانشگاه است.

پارک علم و فناوری گیلان در کدامیک از کمیته های ۴۸ گانه استان عضویت دارد؟

کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری شامل سه زیر کمیته می شود؛  کمیته آموزش، کمیته  پژوهش و کمیته علم و فناوری. ریاست کمیته علم و فناوری بر عهده پارک علم و فناوری است.

در یکی از جلسات کارگروه که با حضور استاندار برگزار شد، پیشنهادی مبنی بر راه اندازی منطقه ویژه علم و فناوری در گیلان ارائه کردیم و استاندار تاکید کردند که با بررسی تجربه سایر مناطق کشور در این زمینه، نقاط ضعف و قوت را بررسی کرده و به ایشان گزارش کنیم.

وظایف ذاتی پارک علم و فناوری ایجاب می کند که ارتباط تنگاتنگی بین این مجموعه با نخبگان و دانشگاهیان برقرار شود. رابطه پارک علم و فناوری گیلان با مراکز دانشگاهی و بنیاد نخبگان چطور است ؟

ظرفیت دانشگاه های ما بسیار بالاست؛ استان گیلان یکی از بیشترین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی را در کشور دارد و سیاست ما برگزاری جلسات مستمر با دانشگاهیان است. تاکید ما این است که از ظرفیت همه دانشگاه ها اعم از دولتی، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی ، علمی کاربردی و حتی دانشگاه هایی که شاید مشهور نباشند اما ظرفیت های خوبی دارند، استفاده شود. همچنین برقراری ارتباط با کارآفرینان از دیگر سیاست های ما محسوب می شود.

دبیرخانه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی در گیلان مستقر است. چه فعالیت هایی در این دبیرخانه انجام می دهید؟

استقرار دبیرخانه پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی یکی از ظرفیت های خوبی است که برای گیلان ایجاد شد. این دبیرخانه ارتباطاتی با کشورهای اسلامی دارد به عنوان مثال، در هفته های اخیر نماینده ای از پارک علم و فناوری گیلان در کارگاهی در کشور مالزی که به منظور توانمندسازی بانوان برای کارآفرینی با رویکرد فناوری برگزار شده بود، شرکت کرد. ما موظف به برگزاری سالانه دو کارگاه توانمند سازی هستیم و ارتباطاتی نیز با بانک توسعه اسلامی داریم. هدف ما توسعه روابط با پارک های علم و فناوری کشورهای اسلامی است. به دلیل دشواری هایی که برای رفت و آمد به سایر کشورها وجود دارد، بنا داریم حضور فیزیکی در سمینارها را غیر الزامی کرده و از کارگاه های مبتنی بر وب استفاده کنیم.

هرساله در حوزه پارک علم و فناوری نمایشگاه های متعددی برگزار می شود. آیا امسال برنامه ای در این رابطه دارید؟

نمایشگاه های زیادی سالانه در حوزه پارک علم و فناوری برگزار می شود که تلاش می کنیم حضور فعالی در آن ها داشته باشیم. به عنوان مثال اخیرا در نمایشگاه مدیریت سبز مشارکت داشتیم. همچنین سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری از ۱۱ تا ۱۴ شهریورماه در اصفهان با حضور نمایندگانی از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود که برای حضور موثر در آن اهتمام ویژه داریم.

طبیعی است که مخترعان برای ثبت اختراعاتشان دغدغه هایی دارند. برای رفع این دغدغه ها چه اقداماتی انجام دادید؟

یکی از مهم ترین دغدغه هایی که وجود دارد این است که بسیاری از مخترعان با روش های ثبت اختراع و حفظ مالکیت معنوی آشنا نیستند. به همین دلیل در نظر داریم از یک تیم مشاوره خبره کمک بگیریم. ما به کمک این تیم مشاوره، زمینه آشنایی مخترعان با روند حقوقی ثبت اختراع و چگونگی تجاری سازی آن را فراهم می کنیم که در همین راستا هم اکنون یک برنامه مشترک با فرابورس داریم.

ارتباط شما با فضای مجازی چطور است؟ چقدر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟

تا جایی که وقت اجازه بدهد با این فضا ارتباط برقرار می کنم و از ظرفیت های آن برای مقاصد کاری بهره می گیرم. همچنین در خبرنامه های مربوط به پارک های علم و فناوری در سطح دنیا یا کشورهای اسلامی نیز عضو هستم.

اگر انتقادی از شما و یا مجموعه پارک علم و فناوری گیلان صورت بگیرد، چه واکنشی نشان خواهید داد؟

به هر حال شکی نیست که نقاط ضعفی وجود دارد. سعی میکنم با روی گشاده پذیرای نقدها باشم  و اگر نقدهای منطقی وجود دارد پاسخگو باشم.

چه برنامه ای برای ارتقاء شاخص های عملکرد پارک علم و فناوری گیلان دارید؟

نوع کار ما به این صورت است که هر شرکتی وارد مجموعه می شود پس از دریافت حمایت های لازم ، توسعه پیدا می کند و مجموعه های جدیدی را به وجود می‌آورد. در مجموع تعدد این شرکت ها، فضای فیزیکی، سیاست ها و توانمند سازی از جمله مواردی است که روی آن کار می کنیم. به طور مثال، در راستای توانمند سازی نیروی انسانی شرکت های دانش بنیان جلساتی با نهادهای مختلف از جمله فرمانداری ها و دانشگاه ها برگزار کرده ایم تا از حمایت آن ها در این زمینه بهره مند شویم.

هم اکنون چه پروژه هایی در دست اجرا دارید؟

اول از همه باید بگویم که پارک علم و فناوری گیلان با وجود همه ظرفیت ها و برتری هایی که نسبت به رقبا دارد، ساختار فیزیکی خوبی ندارد.

پارک های دیگری که خیلی دیرتر از ما شروع به فعالیت کردند، ساختار فیزیکی به مراتب بهتری دارند اما پارک علم و فناوری گیلان دارای ساختمان های متعدد و پراکنده است. به همین جهت، زمینی به مساحت ۳۰ هکتار که از موقعیت مناسبی برخوردار است تهیه شده و در حال برنامه ریزی برای احداث ساختمان هستیم که البته از مشارکت خیرین نیز استفاده می کنیم. کلنگ یک ساختمان هزار متری نیز زده شده و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم از آن بهره برداری کنیم.

چه نقاط ضعفی را در پارک علم و فناوری گیلان شاهد هستید که بتوان با حمایت‌های استانی و ملی آن ها را مرتفع کرد؟

معتقدم باید از پتانسیل های موجود در استان بیشتر استفاده کنیم. به طور مثال  هنوز مرکز رشد آستارا فعال نیست در حالیکه می تواند دروازه ورود به کشور آذربایجان باشد و ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات ایجاد کند.

ما در زمینه ایجاد شرکت های دانش بنیان نسبت به استان های دیگر رتبه خوبی نداریم. از مجموع ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان موجود در کشور، سهم گیلان تنها ۴۴ شرکت است. این آمار نشان می دهد که در این زمینه رتبه خوبی در کشور نداریم و باید برای ارتقاء جایگاه استان به دنبال راهکار باشیم. یکی از روش هایی که می تواند با صرف هزینه بسیار کمی موجب ایجاد کارآفرینی شود، توسعه پارک های علم و فناوری است و با توجه به اهمیت موضوع اشتغال، انتظار داریم اقدامات حمایتی لازم از این مجموعه صورت بگیرد.

چشم انداز پیش روی  پارک علم و فناوری گیلان را چگونه ترسیم کرده اید؟

هدف گذاری ما برای پارک علم و فناوری گیلان، مبدل شدن به یک شهرک علمی و تحقیقاتی است که بتواند به عنوان یک شبکه کار آفرینی بین گیلان، سایر استان ها و همچنین کشورهای خارجی عمل کند.

استاندار گیلان به همه دستگاه ها و نهادهای استان تکلیف کردند که برنامه های خود را در قالب ۵ ساله و با برشی یک ساله تنظیم نمایند. پارک علم و فناوری گیلان برای یک سال پیش رو چه برنامه هایی دارد؟

افزایش فضای فیزیکی در حال حاضر مهمترین اولویت ما محسوب می شود زیرا مدت ۱۰ سال است که فضای فیزیکی پارک علم و فناوری گیلان رشد پیدا نکرده است.

همچنین بهره گیری از ظرفیت صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی برای سرمایه گذاری در فعالیت های ریسک پذیر در برنامه ما قرار دارد. توسعه شرکت های دانش بنیان نیز از دیگر اهدافی است که برای دستیابی به آن اهتمام ویژه داریم.

پارک علم و فناوری گیلان در مسیر رفع موانع تولید و رسیدن به توسعه پایدار چه گام هایی برداشته است؟

برای رفع موانع تولید تسهیلاتی را در اختیار شرکت ها قرار می دهیم و با وجود اینکه ممکن است رقم آن قابل توجه نباشد، می تواند کمکی به واحدها برای تامین سرمایه در گردش باشد. یکی از دلایل اینکه تمایل داریم شرکت ها به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند، این است که دولت می تواند از این طریق۱۲۰ خدمت به این شرکت ها ارائه کند. انجام فراخوان برای دعوت از شرکت هایی که می توانند دانش بنیان شوند، در برنامه های آتی ما قرار دارد.

و سخن پایانی…

یکی از ظرفیت هایی که می تواند موجب بهبود و توسعه فضای کسب و کار در استان با کمترین هزینه و بیشترین راندمان کاری شود،  استفاده از ظرفیت پارک علم و فناوری است و از اینرو انتظار داریم توجه بیشتری به این مجموعه صورت بگیرد.

Share