در پی تنش‌ها بر سر تحریم‌های ایران

همکاری کشورهای اسلامی با اسرائیل در مانور دریایی با هدف تنگه هرمز

درحالی‌که چندی است از تنش‌ها بر سر تحریم‌های ایران و ماجرای احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران می‌گذرد، به گفته یکی از نشریات اسرائیلی، مانور بزرگ دریایی از سوی اسرائیل و با مشارکت «کشورهای اسلامی» در هاوایی صورت گرفته که هدف اصلی آن ایران و تنگه هرمز بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، درحالی‌که چندی است از تنش‌ها بر سر تحریم‌های ایران و ماجرای احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران می‌گذرد، به گفته یکی از نشریات اسرائیلی، مانور بزرگ دریایی از سوی اسرائیل و با مشارکت «کشورهای اسلامی» در هاوایی صورت گرفته که هدف اصلی آن ایران و تنگه هرمز بوده است.

نشریه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت فاش کرده است که نیروی دریایی اسرائیل در کنار کشورهای اسلامی اقدام به برگزاری بزرگ‌ترین مانور دریایی جهان کرده است.

این نشریه به نقل از یک متخصص در امور نظامی با نام «یوآو زیتون» در روز شنبه بیان کرده است «این مانور دریایی با نام RIMPAC در نوع خود بزرگ‌ترین  مانور دریایی در سطح جهانی بوده است و هدف از برگزاری آن شبیه‌سازی تسلط و تسخیر آبراهه‌های حساس با استفاده از قوه قهریه، همانند موضوع ایران در تنگه هرمز بوده است.

همکاری کشورهای اسلامی با اسرائیل در مانور دریایی با هدف تنگه هرمز

وی بیان کرده است که این مانور با حضور ۲۵ هزار نیرو از ۲۶ کشور مختلف در دنیا شامل ۴۷ ناو جنگی، ۲۰۰ جنگنده و ۵ زیردریایی بوده است و مانور آموزشی در اقیانوس آرام در حوالی هاوایی انجام شده است. وی بیان کرده که اسرائیل برای اولین بار در یک چنین مانوری از طریق نمایندگان نیروی دریایی خود شرکت کرده است.

این مانور از دهه ۱۹۷۰ هر دو سال یک‌بار برگزار شده است و در هر دوره کشورهای جدیدی به آن پیوسته‌اند. به گفته زیتون این مانور یک ماه به طول کشیده و دو هفته قبل آخرین روز اجرای آن بوده است.

این کارشناس در ادامه سخنان خود به حضور کشورهای اسلامی در این مانور اشاره کرده و بیان کرده است: افسرانی از کشورهایی که روابط دیپلماتیک رسمی با اسرائیل ندارند ازجمله کشورهای اسلامی مانند مالزی، اندونزی و برونئی و همچنین ویتنام و سریلانکا و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در این مانور در کنار افسران اسرائیلی حضور داشته‌اند.

وی بیان کرده است که حضور اسرائیل در این مانور محدود به مدیریت انجام عملیات از اتاق کنترل و فرمان مستقر در مقر فرماندهی نیروی دریایی آمریکا در پرل هاربور بوده است. این مانور مربوط به شبیه‌سازی سناریویی بود که طی آن دشمن با استفاده از نیروی نظامی و به شکل خصومت‌آمیز اقدام به تسخیر و بستن یک آبراه و گذرگاه آبی بین‌المللی می‌کند. گروه‌های شرکت‌کننده در این مانور به ده گروه بزرگ تقسیم شده که وظیفه آن‌ها نابودی نیروهای تسخیرکننده مستقر در دو جزیره از پنج جزیره موجود در سناریو بوده است.

همکاری کشورهای اسلامی با اسرائیل در مانور دریایی با هدف تنگه هرمز

 

تنگه هرمز و جزایر پیرامون آن در خلیج فارس

به گفته نشریه آخرونوت برخی از ژنرال‌های ارشد اسرائیلی ازجمله فرمانده نیروی دریایی «ایدن بن موشه» و فرمانده پیاده‌نظام نیروی دریایی اسرائیل در واشنگتن «امیر گوتمن» و همچنین یکی دیگر از ژنرال‌های ارشد نیروی دریایی اسرائیل یعنی «رن استیگمن» در این مانور حضور داشته‌اند.

استیگمن به این نشریه گفته است: ما با افسرانی از کشورهای آمریکا، آلمان، پرو، شیلی، استرالیا، برونئی و سنگاپور و همچنین تایلند همکاری داشتیم و این مانور آموزش‌های بسیار مهمی در بر داشت. قرار شده است تا در دوره بعدی انجام این مانور نمایندگان بیشتری از اسرائیل شرکت داشته باشند و ایالات‌متحده درخواست کرده تا اسرائیل تجهیزات عملیات دریایی، نیروی زمینی و نیروهای امدادی را برای انجام این مانور اعزام کنیم.

وی بیان کرده: این برای اولین بار نبود که من با افسرانی ملاقات می‌کردم که از کشورهای اسلامی آمده بودند که با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند. در طی دوره‌های آموزش نظامی در ایالات‌متحده نیز با بسیاری از افسران نظامی از کشورهای عربی آشنایی پیدا کرده‌ام.

Share