آیت‌الله فلاحتی در دیدار با رئیس و اعضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان:

نیروهای گیلانی توانایی فعالیت در وزارتخانه را دارند | طرح‌ بوم‌گردی اقدامی مطلوب است

امام‌جمعه رشت با تاکید بر وجود نیروهای فرهیخته و توانمند در گیلان و با اشاره به اینکه نیروهای گیلانی توانایی فعالیت در تصدی‌های وزارت‌خانه را دارند اما در مرکز استان از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود خاطرنشان کرد: در گذشته واحدهای تولیدی استان گیلان در سطح کشور مطرح بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی در دیدار رئیس و اعضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان خزانه‌دار در استان محسوب می‌شود اظهار داشت: برنامه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی با نظارت این سازمان انجام می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه مقوله آمایش سرزمینی مبحثی مهم در استان گیلان بوده و این موضوع از سال ۱۹۴۸ در کشور مطرح شده است گفت: احداث برخی از کارخانه‌های بزرگ صنعتی از گذشته در گیلان مطرح بود اما به دلیل جلگه‌ای بودن و آثار زیست‌محیطی در استان این طرح پذیرفته نشد.

امام‌جمعه رشت با تاکید بر وجود نیروهای فرهیخته و توانمند در گیلان و با اشاره به اینکه نیروهای گیلانی توانایی فعالیت در تصدی‌های وزارت‌خانه را دارند اما در مرکز استان از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود خاطرنشان کرد: در گذشته واحدهای تولیدی استان گیلان در سطح کشور مطرح بودند.

فلاحتی با بیان اینکه در گذشته شرکت ایران برک گیلان رتبه سوم تولید کشور را داشت و کارخانه چوکا مایه امید در کشور بود گفت: با توجه به تراز گیلان در سطح کشور، مجموعه‌های مدیریتی در استان باید گیلان را به جایگاه اصلی آن برساند و فارغ از گرایش‌های سیاسی و فکری از نیروهای توانمند در مراکز تصمیم‌گیری استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه تقویت ورزش‌های بومی و محلی در استان گیلان بسیار حائز اهمیت است و ورزش در ایجاد نشاط و سلامتی اجتماعی تاثیری مستقیم دارد بیان کرد: در تنظیم بودجه در استان گیلان نیازمند تشکیل اتاق اندیشه‌ورز هستیم و از افراد شایسته باید در اتاق‌های اندیشه‌ورز در گیلان استفاده شود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی بدون توانایی و آگاهی از حوزه‌های اقتصادی در حوزه‌های تصمیم‌گیری فعالیت می‌کنند خاطرنشان کرد: محصولات استراتژی چای و برنج از ظرفیت‌های مطرح استان گیلان در زمینه کشاورزی محسوب می‌شود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه بیشتر کشاورزان در استان گیلان به صورت تک‌محصولی فعالیت کشاورزی خود را پیش‌ می‌برند و این امر به دلیل مساحت محدود اراضی کشاورزی و تولید مقرون به‌صرفه نیست افزود: در تصمیم‌گیری‌ها باید به مقوله تولید در استان گیلان توجه ویژه شود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با تاکید بر اینکه مقوله گردشگری در رتبه دوم اولویت‌های گیلان قرار دارد زیرا اگر تولید نباشد جذب گردشگر محقق نمی‌شود تصریح کرد: عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر از معضلات مهم در استان گیلان محسوب می‌شود.

فلاحتی با اشاره به اینکه شهرهای گیلان به یکدیگر تنیده است و تعداد توقفگاه‌های موجود در شهر رشت به اندازه مردم ساکن این شهر نیست بیان کرد: شهر رشت تنها بازار بدون سقف را در سطح کشور دارد و این امر مقوله‌ای حائز اهمیت است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه راندمان بازار شهر رشت به دلیل وجود پیچیدگی‌های موجود در این بازار از وضعیت مناسبی برخوردار نیست خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی به منظور جذب گردشگر در کنار توسعه فرهنگ جامعه مقوله‌ای حائز اهمیت و مهم در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با تاکید بر اینکه بسیاری از سازه‌های ساحلی در استان گیلان مبنای بومی، زیست محیطی و فرهنگی ندارند گفت: اجرای طرح‌ بوم‌گردی اقدامی مطلوب در استان گیلان است اما باید دراجرای این طرح به بخش فرهنگی توجه ویژه شود.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه گیلان استانی ولایتمدار است و نباید به گونه‌ای عمل شود که اجرای طرح بوم‌گردی ویرانگری فرهنگی را در استان به بار آورد تاکید کرد: نجات کارخانه‌های تولیدی و صنعتی گیلان از ورشکستگی امری بسیار مهم در استان است.

فلاحتی با بیان اینکه بیکاری کارگران موجب افزایش ایجاد آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌شود در شرایطی که راه‌اندازی و فعالیت بیشتر کارخانه‌ها تولید، عرضه کالا، توسعه اشتغال و اقتصاد را به همراه دارد گفت: نقدینگی جامعه باید به سمت تولید هدایت شود.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای منطقه به ویژه آسیای میانه بستری مناسب و ظرفیتی گسترده برای عرضه کالای ایرانی محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: توجه ویژه به تولید باید اولویت نخست پیگیری امور از سوی مسئولان در استان گیلان باشد.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد ورود نیروهای کار به‌ویژه در عرصه خدماتی از استان‌های دیگر به گیلان هستیم تصریح کرد: ساماندهی ورود نیروهای کار استان‌های همجوار به گیلان نیاز به مدیریت صحیح است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه ایجاد کمربندی در اطراف شهر رشت و احداث بیمارستان هزار تختخوابه از نیازهای اساسی این شهر محسوب می‌شود تاکید کرد: افق دید مسئولان برای اجرای طرح‌ها در استان گیلان باید بلند مدت و اثرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت امری ضروری است خاطرنشان کرد: در گذشته رودخانه‌های گوهررود و زرجوب مایه افتخار گیلان بوده اما اکنون به دلیل آلودگی گسترده مایه ننگ استان گیلان محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی انزلی باید در گیلان احیاء شود و هم اکنون عمق برخی از مناطق این تالاب به یک و نیم کاهش یافته است گفت: حضور نظارتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در اجرای طرح‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه اعتباراتی که برای اجرای پروژه‌ها اختصاص داده می‌شود نیاز به نظارت جدی و ویژه دارد و نظارت صحیح در حوزه‌های مختلف موجب کاهش بسیاری از آسیب‌ها می‌شود افزود: شرایط کنونی جامعه نیازمند نظارت صحیح است و اگر انجام امور فارغ از مسائل سیاسی باشد به طور حتم موفقیت‌آمیز می‌شود.

فلاحتی با تاکید بر اینکه تمامی مشکلات در کشور از سوءمدیریت نیست و نباید به دنبال سیاه‌نمایی بود خاطرنشان کرد: در برخی مواقع نیز سوءمدیریت‌ها در بعضی از حوزه‌ها مشاهده می‌شود.

Share