معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

نرخ سرطان در گیلان کمتر از میانگین کشوری است|خدمات پزشکی در آینده براساس هرم جمعیتی خواهد بود

داودی با بیان اینکه خدمات ما در آینده براساس هرم جمعیتی خواهد بود، اذعان داشت: ۱۷/۲درصد جمعیت شرق گیلان سالمند است و این آمار در غرب گیلان حدود ۹درصد می باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر علی داودی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اولین جلسه مجمع سلامت در تالش گفت: سلامت یک مقوله اجتماعی است و هدف از تشکیل کانون های سلامت محله، دسترسی مردم به خدمات نظام سلامت فعال در شهرها همانند روستاها، ارائه اطلاعات صحیح و ساماندهی سیستم های ارجاعی از طریق تمرکز اطلاعات و الکترونیک کردن انهاست.

وی افزود: بر اساس این طرح، برای هر ۴هزار نفر جمعیت، یک کانون سلامت محله تشکیل می شود که تاکنون در گیلان ۱۰کانون راه اندازی شده که این کانون ها حد فاصل بین مردم با مراکز جامع سلامت شهری هستند و در قالب کارگروه های مختلف با عنوان مادر و کودک، تحکیم بنیاد خانواده، سالمندان و نوجوانان و حتی محیط زیست با ارائه برنامه های آموزشی و غربالگری، به حفظ و ارتقای سلامت مردم کمک خواهند کرد.

 داودی با بیان اینکه خدمات ما در آینده براساس هرم جمعیتی خواهد بود، اذعان داشت: ۱۷/۲درصد جمعیت شرق گیلان سالمند است و این آمار در غرب گیلان حدود ۹درصد می باشد به این معنا که هرچه از سمت استارا به رودسر نزدیک می شویم میزان باروری کاهش و جمعیت سالمندان افزایش دارد لذا برنامه ریزی ها بایستی براساس شرایط جمعیت شهرستان ها صورت گیرد.

وی با تاکید بر این نکته که در گیلان سونامی سرطان نداریم، متذکر شد:۱۳/۲درصد جمعیت استان گیلان بالای ۶۰سال است و اقتضای این سن بروز بیماری هاست با توجه به اینکه میانگین کشوری شاخص سرطان به ازای هر صدهزار نفر جمعیت ۱۴۶نفر است و این امار در گیلان ۱۳۶نفر می باشد، یعنی کمتر از میانگین کشوری است، نمیتوان گفت گیلان دچار سونامی است و نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که ۷۵درصد مبتلایان به سرطان در گیلان درمان می شوند.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ذکر این نکته که امید به زندگی مردم استان گیلان ۷۳سال است، تصریح کرد: این شاخص نشان دهنده دسترسی اسان مردم به خدمات سلامت شهری و روستایی است اما از انجایی که پیش بینی شده تا ۱۵سال آینده ۲۰میلیون نفر در سواحل ۹۰۰کیلومتری سه استان(۶/۵میلیون نفر سواحل استارا تا رودسر)ساکن خواهند شد و جمعیت حاشیه نشین افزایش خواهد یافت،لذا ما نیازمند یک برنامه مدون و منسجم در سیستم نظام سلامت هستیم و در این مسیر همراهی تمامی دستگاه های اجرایی را می‌طلبیم چرا که ۲۵ درصد از عوامل تاثیرگذار در حوزه سلامت به وزارت بهداشت مربوط است و ۷۵درصد باقی، با همکاری دستگاه های اجرایی و مردم تحقق خواهد یافت.

توسعه پایدار بدون توجه به نیروی انسانی اتفاق نخواهد افتاد

سید عیسی مهدوی فرماندار تالش در ادامه با بیان اینکه اجتماعی شدن به معنای حس مسئولیت است، گفت: نگاه این مجمع یک نگاه فرابخشی است و تمامی دستگاه های اجرایی در تحقق اهداف آن نقش موثر اجتماعی دارند.

وی با اشاره به اینکه انسان محور توسعه در جوامع است افزود: توسعه پایدار بدون توجه به نیروی انسانی اتفاق نخواهد افتاد و توجه به حفظ سلامت انسان در ابعاد مختلف به ایجاد جامعه سالم کمک می نماید.

فرماندار تالش ضمن ابراز خرسندی از روند ساخت بیمارستان تالش گفت: ساخت این بیمارستان تحول بزرگی برای نظام سلامت استان می باشد و میتواند شهرستان تالش تا آستارا را تا حد زیادی پوشش داده و به مردم خدمت رسانی کند که امیدواریم تا پایان سال جاری با همکاری وزارت بهداشت و پیگیری های استانی به نتایج مطلوب مورد نظر برسد.

Share