معاون وزیر بهداشت در رشت:

مشکل کمبود دارو به‌زودی برطرف می‌شود‌ | پزشکان از تجویز داروهای خارجی حتی‌الامکان خودداری کنند

معاون درمان وزارت بهداشت‌ گفت:‌ مشکلاتی که اخیراً در حوزه تأمین داروهای مورد نیاز مردم به‌وجود آمده با تمهیدات ویژه دولت به‌زودی رفع می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، قاسم جان‌بابایی اظهار داشت:‌ دولت و وزارت بهداشت و درمان تمهیداتی را در حوزه تأمین داروهای مصرفی اندیشیده‌اند بنابراین مشکلات این بخش در حوزه کمبود و یا نبود برخی اقلام دارویی به‌زودی برطرف می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی از تولید حدود ۹۵ درصد داروهای مصرفی کشور در داخل خبر داد و بیان داشت:‌ به غیر از واردات برخی مواد اولیه تولید دارو،‌ کشورمان با مشکل آن چنان خاصی در این حوزه مواجه نیست و شرایط کاملاً توسط مجموعه دولت تحت کنترل است.

جان‌بابایی واردات دارو با ارز نرخ دولتی را تصمیمی بسیار مؤثر از سوی دولت دانست و عنوان کرد:‌ مشکلاتی که به‌صورت مقطعی در کشور پیش آمده و موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده است با تسهیل شدن شرایط واردات و فعالیت شرکت‌های داروسازی داخلی رفع می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت ستاد تدابیر ویژه در خصوص دارو در وزارت بهداشت و درمان تصریح کرد:‌ در این ستاد تمام مسائل، موضوعات‌ و مشکلات حوزه دارو مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت بروز یکسری ناهماهنگی‌ها تمهیداتی جهت برطرف کردن آن‌ها اندیشیده می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی به یکی از نگرانی‌های مردم در روزهای اخیر اشاره کرد و ابراز داشت:‌ برخی از پزشکان به تجویز انواع مسکن‌های خارجی اقدام می‌کنند که این اقدام با توجه به هزینه‌ها و قیمت بسیار گزاف این اقلام بیماران را در تنگنای شدیدی قرار می‌دهد.

جان‌بابایی تجویز داروهای مسکن خارجی برای بیماران در صورت وجود نوع مشابه داخلی آن را عملی غیرضروری دانست و تصریح کرد:‌ از تمام پزشکان داخلی انتظار داریم در چنین شرایط حساس و ویژه‌ای ضمن توجه به مشکلات اقتصادی مردم از تجویز داروهای خارجی حتی‌الامکان خودداری کنند.

وی در مورد بیمارستان‌هایی که به صورت مستقل و هیئت امنایی اداره می‌شوند نیز اظهار داشت:‌ این ویژگی برای مراکز درمانی یک امتیاز محسوب می‌شود به طوری که هم اکنون بیمارستان پورسینای رشت مانند برخی از دیگر مراکز درمانی کشور با همین روش اداره می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی اجرا و پوشش کامل طرح تحول سلامت در بیمارستان‌های هیئت امنایی را متذکر شد و گفت:‌ جهت اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مدیریت برخی از بیمارستان‌ها به بخش خصوصی واگذار شده در حالی‌که نحوه خدمات‌دهی آن با نظارت دولت انجام می‌شود.

جان‌بابایی راه‌اندازی بخش‌های سی‌ تی اسکن و یا MRI در برخی بیمارستان‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران را مورد اشاره قرار داد و افزود: این نه تنها به معنای واگذاری بخشی از بیمارستان به بخش خصوصی نیست بلکه‌ تمامی خدمات ارائه شده به بیماران با تعرفه‌های دولتی انجام می‌شود.

وی اعمال نظارت‌های مستقیم وزارت بهداشت و بیمه‌ها به نحوه عملکرد بیمارستان‌ها را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد:‌ در این بخش با ‌استفاده از مکانیزم‌های مشخص و کاملاً تعریف شده چگونگی ارائه خدمات درمانی به بیماران و رعایت تعرفه‌های دولتی مورد کنترل قرار می‌گیرد.

Share