پاکسازی معابر در شب عاشورا

قامت‌هایی که خم می شوند؛ دستانی که کمک می‌کنند

یکی از برنامه های زیست محیطی که در این دهه به طور چشمگیر در نقاط مختلف کشورمان اجرا می شود؛ همکاری علاقه مندان و شهروندان علاقه مند به محیط زیست در پاکسازی و نظافت خیابان ها و معابر از زباله های رها شده توسط عزاداران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ادب و تواضع در دستگاه عظیم حسینی زیباترین نمایش عشق و دلدادگی است، حال چه ادبی بالاتر از آن که زائر حسین(ع) در مهمانی او راضی به خم شدن قامت پاکبانان شهرداری نشود.

دهه اول محرم، دهه ای که در آن شاهد ارادت های شگفت آمیز عاشقان و دلدادگان حسینی بودیم. در این میان در کنار همه این آداب و رسوم، آئین ها و برنامه های خاص این ماه برای عزاداری و سوگواری؛ شاهد رخداد مسائلی هستیم که به خلق صحنه های نامطلوبی منجر می شود.

در این ایام، رهاسازی زباله در معابر و خیابان ها به اوج می‌رسد؛ اتفاقی که توزیع حجم فراوان غذاها و نوشیدنی های نذری در این دهه بر شدتش می‌افزاید. صحنه هایی که معنای دیگر آن افزودن زحمت پاکبانان و مأموران جمع آوری و دفع زباله است و گاه زدودن آن از چهره شهر از اواخر شب تا اوایل صبح قصه پر غصه مأموران و پاکبانان شهرداری می شود، انسان های تلاشگری که در روزهای عزاداری به جای آن که در مراسمات عزاداری شرکت داشته باشند؛ با آغاز محرم رخت عزای دیگری بر تن می کنند و خسته از بد فرهنگی افراد، چهره آلوده شهر را می زدایند.

یکی از برنامه های زیست محیطی که در این دهه به طور چشمگیر در نقاط مختلف کشورمان اجرا می شود؛ همکاری علاقه مندان و شهروندان علاقه مند به محیط زیست در پاکسازی و نظافت خیابان ها و معابر از زباله های رها شده توسط عزاداران است.

برنامه ای مردمی که با عناوین مختلف هر ساله در شهرهای مختلف به اجرا گذاشته می شود.

دستانی که کمک می‌کنند…

پایه گذار این برنامه در شهر بندرانزلی، محمدامین معصومی فعال محیط زیست و عضو هیئت مدیره انجمن طرفداران توسعه انزلی است. وی می‌گوید: ما به انجام یک کار متفاوت در ماه محرم فکر می کردیم؛ به همین دلیل برنامه پاکسازی شهر در قالب طرح مشارکتی عموم شهروندان را از مهرماه ۹۵ آغاز و در مهر ۹۶ و شهریور ۹۷ بصورت سه سال متوالی اجرا کردیم و
مثل هر حرکت دیگری روزهای اول خبری نشد اما کم کم موج شکل گرفت.

وی افزود: باتوجه به بازخورد مثبتی که از علاقمندان در فضای مجازی گرفته بود، تصمیم گرفتیم سالهای بعدی هم اجرا کنیم.

معصومی تصریح کرد: ” یک اقدام ساده اما تاثیرگذار” امسال هم همچون سالهای گذشته انجمن طرفداران توسعه بندرانزلی با همکاری فعالان محیط زیستی، جمعی از شهروندان و دوچرخه سواران از جمله حضور سایکل توریست های مشهد که با همت انجمن دنیای زیبای ما با شعار “دنیای بدون زباله است” که از مشهد تا بندرانزلی رکاب زده بودند در یک روز بارانی در این طرح مشارکتی پاکسازی معابر عمومی و شهری شرکت کردند.

وی افزود: در سال دوم در مقایسه با سال اول و سال سوم در مقایسه با سال دوم میزان تولید زباله از جمله لیوان های یک بار مصرف رها شده در خیابان کمتر بود و این نشانه خوبی برای حرکت مردم به سمت تقویت فرهنگ نظافت شهری است.

عضو کمیسیون محیط زیست انجمن طرفداران توسعه با بیان اینکه محرم بستری برای هم آوایی ایرانیان است گفت: در قالب آن بسیاری از سنت های حسنه چون نذری دادن و اطعام رهگذران در دستور کار شهروندان است، چه خوب می شد اگر فرهنگ نریختن زباله در محیط زندگی نیز مورد تأکید قرار گیرد و آرام آرام یک سنت و عادت زیبای دیگر را به سنت های خوب ایرانی اضافه کند؛ عادتی که از محرم آغاز می شود و در سایر مراسم های دینی و ملی نمود دوباره خواهد یافت.

وی افزود: مسئله مهمی که در این رابطه به چشم می آید؛ ضرورت تبیین فرهنگی نظافت شهری در این ایام است.محرم؛ ماهی که بزرگ ترین جلوه های ایمان و خلوص در آن متجلی می شود علاوه بر شور عظیم حسینی می تواند منشا تغییرات کاربردی و اهداف فرهنگی نیز باشد.

معصومی در پایان با اشاره به اینکه این موضوع از پشتوانه محکم دینی نیز برخوردار است خاطر نشان کرد: شاید بزرگ ترین و مهم ترین نمود دینی این طرح در زنده نگه داشتن فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. هدف والایی که فلسفه قیام امام حسین(ع) است و به طور عجیبی در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی جریان دارد. بنابراین باید یکدیگر را از ایجاد مخاطرات زیست محیطی و آسیب های جبران ناپذیر آن نهی کنیم.

Share