مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله خبرداد:

عزاداری دهه اول محرم ماسوله ثبت ملی شد

مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله بیان کرد: نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم ماسوله، میراثی معنوی و ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر پایگاه ملی شهرک تاریخی ماسوله بیان کرد: نظام مدیریت سنتی مراسم عزاداری دهه اول محرم ماسوله، میراثی معنوی و ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور است.

مصطفی پورعلی افزود: برپایی عزای امام حسین (ع) در ماسوله با نظم و ترتیبی تاریخی معنای شهر در ماسوله را با لحنی شاعرانه و استعاری بیان می کند.

وی اظهار کرد: سنت برگزاری مجموعه رسوم و برنامه های ویژه محرم در ماسوله حکایت از مدنیت و شهربودگی ماسوله دارد و اهالی محلات چهارگانه در ذیل علم ویژه خود گرد آمده و حضور عزادارشان را در شهری که به فراخور جغرافیای طبیعی اش دارای پیچیدگی های بسیاریست چنان هنرمندانه نشان می دهند که هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد.

پورعلی ادامه داد: مجموعه این مراسم با به صدا درآوردن سنج آغاز ماه محرم شروع می شود و با دسته گرد و رسم طوق بندی پیش می رود و در عاشورا با علمی افتاده، در سوگ حسین (ع) نمایشی آئینی را به اکران در می آورد.

شب هفتم محرم، شبی است که مراسم تاریخی مذهبی علم بندی ماسوله در آن برگزار می شود؛ این مراسم تاریخی و مذهبی که قدمتی قریب به هشت قرن دارد، گردشگران بسیاری را از جای جای مختلف ایران و جهان به خود جذب می کند.

ماسوله ای هایی نیز که در دیگر مناطق کشور و حتی جهان سکونت دارند، همه ساله برای حضور در مراسم علم بندی به زادگاهشان سفر می کنند؛ عکاسان و خبرنگاران زیادی هم برای ضبط تصاویر و لحظات این مراسم حضور می یابند.

در این شب درب اکثر خانه ها برای دادن نذری امام حسین(ع) باز است؛ ماسوله ای ها از عزاداران و عاشقان اهل بیت (ع) با چای دارچین محلی، شیر داغ و کلوچه های محلی مثل اگردک پذیرایی و زیر پای عزاداران گوسفند نذری قربانی می کنند.

در رسم تاریخی علم بندی ماسوله که همه ساله در غروب ششم ماه محرم الحرام برگزار می شود، ابتدای مراسم بنا بر سنت قدیمی، عزاداران در روی بام ها و حیاط مساجد محله ها سنج ها را بهم میزنند و در شیپور شیپیورها می دمند تا اهالی محله ها و عزاداران چهار دسته شهر را دور هم جمع کنند.

با طنین این نواها در کوه ها و کوچه پس کوچه های ماسوله، علاوه بر دسته های چهار محل این شهر، سایر ساکنین شهر و عزاداران از آغاز مراسم خبردار می شوند.

شهرک تاریخی ماسوله دارای ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله است که در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این شهرک تاریخی و منحصربفرد دارای جلوه های خاص طبیعی است و با توجه به ویژگی های تاریخی ، جغرافیای ظاهری و اقلیم خزری توأم با کوهستانی یکی از مهمترین سایت های ایرانگردی و جهانگردی در استان و حتی در میان کشورهای خاورمیانه است.

موزه مجموعه پایگاه‌ میراث فرهنگی ماسوله گیلان جزو موزه های برتر در بخش موزه‌های دولتی کوچک است. ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

Share