جعفرزاده: اگر رأی نماینده شفاف باشد، کسی به مردم دروغ نمی گوید

ظاهرا نمایندگان از ترس شورای نگهبان نمی خواهند رأیشان شفاف باشد!

یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان امروز به صحن علنی مجلس آمد، ولی نمایندگان با آن مخالفت کردند. نمایندگان در این جلسه، نه تنها به یک فوریت شفافیت آرا رأی منفی دادند، بلکه با شفافیت برای رأی به قید فوریت هم مخالفت کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، یک فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان به صحن علنی مجلس آمد، ولی نمایندگان با آن مخالفت کردند. آنان در این جلسه، نه تنها به یک فوریت شفافیت آرا رأی منفی دادند، بلکه با شفافیت برای رأی به قید فوریت هم مخالفت کردند.

علی مطهری که در غیاب مسعود پزشکیان، ریاست مجلس را به عهده داشت، با اعلام اینکه شفافیت برای شفافیت را به رأی می گذاریم، از نمایندگان خواست به درخواست علنی شدن آرا برای یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده ۱۱۹ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس (شفافیت آرا) رأی دهند. نهایتا مجلس با ۵۷ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس با آن مخالفت کرد.

پس از این اعلام مخالفت، یک فوریت طرح مذکور به رأی گذاشته شد، ولی اکثریت مجلس با شفاف شدن رأیشان مخالف بودند و با ۵۹ رأی موافق، ۱۰۸ رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر فوریت این طرح رأی نیاورد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در این باره اظهار داشت: اعتقاد من این است، برای اینکه کار نماینده حلال باشد، باید به قول و فعلی که به مردم داده، عمل کند. اگر رأی نماینده شفاف باشد، کسی به مردم دروغ نمی گوید و کسی نمی گوید که مثلا ای ایثارگرها شما به گردن مردم حق دارید؛ اما در مجلس بگوید بس است دیگر به اندازه کافی ما به آنها داده ایم.

این نماینده مجلس گفت: از سوی دیگر، یک عده از نمایندگان هستند که از عواقب کار می ترسند؛ مثلا در مورد FATF می گفتند شاید شورای نگهبان رد صلاحیتشان کند و در واقع ترس از رد صلاحیت شدن برای دور بعد نمایندگی را دارند؛ البته ما یک روحیه پنهانکاری و غیر شفافیت را دوست داریم. با این حال، من اعتقاد دارم که شفافیت آرا به ما کمک خواهد کرد و باعث می شود، مواضع نماینده شفاف شود. از سوی دیگر، افراد نمی توانند به راحتی به مردم وعده پوچ دهند و بعد که وارد مجلس شدند، چرخش کنند و رفتار دیگری داشته باشند.

وی در ادامه افزود: برای مثال، من از وزیر بهداشت سؤال کردم. متن سؤال هم کاملا مشخص بود. از سوی دیگر، صد درصد اسناد موجود، حکایت از وجود فساد در صندوق رفاه دانشجویان داشت. به رغم اینکه من ۱۰۱ رأی آوردم و وزیر ۹۸ رأی را توانست کسب کند، الان من خیلی دوست دارم که این ۹۸ نفر بیایند و بگویند به چه چیز رأی ندادند و چرا با وجود سند تخلف با سؤال مخالفت کردند، من خودم دنبال این افراد هستم.

جعفرزاده همچنین یادآور شد: این مصاحبه ها را کردم که بگویم ما دوست داریم، همه چیز شفاف باشد. مردم می بینند به کسی که با شعارهای آنها همخوانی دارد، رأی داده اند یا فرد بعد از آمدن به مجلس نظر خود را عوض کرده است. البته یک عده دیگر بیشتر می ترسند که نتوانند در حوزه انتخابیه پاسخگوی مردم خودشان باشند.
برخی نیز همان طور که گفتم، از مراجع نظارتی می ترسند و به همین دلیل به این مصوبه رأی ندادند. با اینکه نماینده در بیان عقاید خود آزاد است، زمانی که دبیر شورای نگهبان قبل از اینکه موضوعی در مجلس بررسی شود، اعلام نظر صریح می کند، طبیعی است که دارد به نمایندها کد می دهد!

وی در پایان خاطرنشان کرد: نماینده ای که ضعف دارد، با خود فکر می کند، الان که مثلا فلانی این حرف را زده و مخصوصا گفته است که اگر این کار را کنید، منافع ملی به خطر می افتد و کشور فلان می شود، پس اگر من این کار را کنم، رد صلاحیت خواهم شد، ما اینها را تأیید نمی کنیم، ولی این دیدگاه ها وجود دارد.

اما با همه اینها اعتقاد دارم که نماینده باید آزاد و رأی وی هم شفاف باشد، ولی یک نکته وجود دارد و آن اینکه شفافیت نباید در رأی خلاصه شود. شفافیت باید در مال و اموال افراد و نماینده ها نیز وجود داشته باشد؛ هم اموال مستقیم و هم غیر مستقیم.

Share