افتخاری در جلسه بررسی مشکلات صنعت چای

صنعت چای باید از انحصار دولت خارج شود | تا دولت، دست از سر چای برندارد افق روشنی وجود ندارد

افتخاری تصریح کرد: تا دولت، دست از سر چای برندارد و با خرید تضمینی و قیمت نازل برگ چای، به پایین آمدن کیفیت تولید چای دامن نزند، به طور قطع و یقین افق روشنی برای چایکاران وجود نخواهد داشت‌.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به منظور بررسی مشکلات عظیم صنعت چای و نیز چایکاران استان گیلان، عصر روز گذشته جلسه‌ای با حضور مجمع نمایندگان استان گیلان و مدیریت و مسئولان سازمان چای کشور در لاهیجان برگزار شد.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت‌: اگه توانستیم به شیوه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که در صنعت چای کشور تولیدکنندگان، چایکاران و هم مصرف‌کنندگان رضایت کامل داشته باشند، در آن زمان به معنای اصلی اقتصاد مقاومتی پی برده‌ایم و آن را بجا آورده‌ایم.

افتخاری با اشاره به اینکه چای ایرانی محصولی دارای هویت است، افزود چای در تاریخ معاصر ایران محمل اتفاق‌های مهمی بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در حضور دیگر نمایندگان گیلان و نیز مسئولان سازمان چای کشور با تاکید بر نجات و ارتقای صنعت چای افزود:طرحی در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی برای چایکاران، مدیران، کارشناسان و کارگران فنی کارخانجات چایسازی از طرف سازمان چای و با حمایت مالی صندوق چای می‌بایست در نظر گرفته شود.

وی همچنین در ادامه گفت: باید تجهیز و نوسازی کارخانجات چای‌سازی به اتوماسیون، تجهیز آزمایشگاه‌ها با جذب کادر فنی، بهداشتی کردن کارخانجات چای‌سازی در راستای تولید چای خشک استاندارد و کیفی با نظارت فنی سازمان چای و حمایت مالی صندوق چای صورت پذیرد.

نماینده مردم فومن و شفت با اشاره به قیمت نازل برگ چای که توسط دولت نرخ گذاری می‌شود، از تدوین طرحی برای تعیین قیمت عادلانه برگ سبز چای گفت و افزود هر ساله براساس هزینه‌های تولید، تورم سالیانه و سود متعارف و اعلان از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی به چایکاران جهت دلگرمی و حمایت ‌آنان در تولید بهینه چای و با حمایت مالی صندوق چای قیمت عادلانه‌ای تعیین گردد.

وی ادامه داد: باید جایگزینی بوته‌های قدیمی‌ و کم بازده با نهال‌های اصلاح شده در راستای احیاء باغات چای با نظارت فنی سازمان چای و سایر سازمان‌های ذیربط و حمایت مالی صندوق چای انجام شود.

افتخاری در پایان با تاکید بر نظام‌مند کردن واردات چای خشک افزود: واردات چای خشک خارجی توسط تجار مجاز می‌بایست به کسر کل تولید شده داخلی صورت گیرد و باید به صورت جدی جلو قاچاق چای خارجی گرفته شده و اعمال قوانین تعزیراتی برای متخلفین باید صورت پذیرد.

نماینده مردم فومن و شفت در اولین پیشنهاد خود ضمن تاکید بر سال حمایت از تولید کالای داخلی، تصریح کرد باید به دنبال راه‌اندازی و فعالیت بورس چای خشک ایرانی باشیم.

افتخاری در پیشنهاد دیگر خود خواستار راه‌اندازی تشکل‌های باغ و کارخانه در راستای یکپارچه‌سازی باغ‌های چای شد تا توجیح اقتصادی در امر تولید چای نیز در نظر گرفته شود.

نماینده مردم فومن و شفت تصریح کرد: صنعت چای باید مثل بسیاری از اقلام کشاورزی پردرآمد مانند زعفران و پسته از انحصار دولت خارج شود و به بخش خصوصی واگذار گردد.

افتخاری با تاکید براینکه آزاد سازی صنعت چای به معنی رهاسازی آن نیست، گفت کشاورز نیاز به حمایت دولت دارد تا با پرداخت تسهیلات بلند مدت برای اصلاح و بهبود زمین و کشت خود قدم بردارد.

افتخاری در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد تا دولت، دست از سر چای برندارد و با خرید تضمینی و قیمت نازل برگ چای، به پایین آمدن کیفیت تولید چای دامن نزند و تا کارخانه‌های چای در شمال شروع به برندسازی و ایجاد بازار رقابتی نکنند، به طور قطع و یقین افق روشنی برای چایکاران وجود نخواهد داشت‌.

Share