انتصاب میرشمس مومنی زاده بعنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل بندر انزلی

سنبل آبی یک تهدید بیوتروریسم است | ضرورت ایمن سازی زیرساختها در حوزه حمل و نقل دریایی

جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان بندر انزلی با حضور امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان، میرشمس مومنی زاده فرماندار شهرستان بندر انزلی و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان بندر انزلی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه شورای پدافند غیرعامل شهرستان بندر انزلی با حضور امیر محمدپور دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان، میرشمس مومنی زاده فرماندار شهرستان بندر انزلی و جمعی از روسای ادارات و نهادهای شهرستان بندر انزلی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به تهدیدات خارجی بیان کرد: همواره اصل تهدیدهای خارجی هر ملتی را ملزم به دفاع از مرزهای سرزمین خویش می نماید، با تغییرات پیش آمده درسیاست ها و فناوری های نوین ارتباطات شاهد دگرگون شدن ادبیات سیاسی در جامعه جهانی می باشیم و می بایست در برابر تهدیدات و تهاجمات بالقوه و بالفعل دشمن گام های مستحکمی برداشت.

محمدپور پدافند غیرعامل را زمینه ساز ایجاد امنیت دانست و گفت: یکی از اصلی ترین گام ها مربوط به پدافند غیرعامل می باشد که زمینه ایجاد امنیت و محافظت از سرمایه های ملی کشور را مهیا می سازد و
با اجرای پدافند غیرعامل می توان به صورت چشمگیری میزان خسارات وارد بر مکان های حساس را کاهش داد و در برابر حملات نظامی دشمن غافلگیر نشد.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به موضوع برجام اظهار داشت: آمریکا بعد از خروج از برجام یک مجموعه تهدیداتی را برای کشورمان پیشبینی کرده و این جنگ را هیبریدی یا جنگ ترکیبی نام گذاری کرده است که این جنگ شامل تهدیدات متفاوتی است که موضوعات مختلف کشور در بر می گیرد.

محمدپور استارتژی آمریکا را برای ایران دو هدف کوتاه مدت و بلند عنوان کرد و گفت: هدف اولیه آمریکایی ها قبول پذیرش ایران در قبال خواسته های آمریکاست و هدف ثانویه و اصلی آن ها ایجاد جنگ داخلی است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با اشاره به سطوح استارتژی آمریکا مقابل کشورمان ، افزود: سطح اول بین المللی است یعنی میزان روابط کشورمان با کشورهای دیگر را بررسی می کند و در سطح دوم از همه ابزارهایی که به عنوان جنگ هیبریدی عمل می کند را مد نظر قرار داده است و در سطح سوم سطح اجرایی است که تهدیدات پیشبینی شده را در عرصه اقتصادی و عملیات روانی اجرا می کند همچنین باید بدانیم که ابزار سناریو آمریکایی ها شبکه های اجتماعی است و این بستر مردم ما هستند.

سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با اشاره به اهداف دشمنان در شبکه های اجتماعی اذعان داشت: دشمنان می‌خواهند در غالب شبکه های اجتماعی هماهنگی های لازم را انجام دهند مثلا در آشوب های سال گذشته دستگاههای امنیتی دو لایه از شبکه را پیدا کردندکه یکی از آنها شبکه عملیاتی مبتنی بر شبکه تلگرام و دیگری شبکه نخبگان و مسئولین از طریق توییتر بود آنها توانسته بودند این دو شبکه را هماهنگ و اهداف خود را دنبال کنند، آمریکایی ها در استراتژی هایشان مفسدین اقتصادی را سرباز خود می دانند زیرا آنها به دنبال منافع شخصی هستند اما در جهت اهداف آمریکا حرکت می کنند، مفسدین اقتصادی در چارچوب استراتژی تهاجمی اقتصادی از دشمن آمریکایی اقدام می کنند.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان گیلان ضرورت ایجاد مسیر های جایگزین شهرستان را از اولویت‌های پدافند غیرعامل خواند و گفت: یکی از مشخصه های استان گیلان وجود صنعت حمل و نقل دریایی است که به عنوان یک صنعت مولد و اثرگذار در رشد این استان از گذشته مطرح بوده به‌طوری که در برخی کشورها که توسعه یافته هستند و فعالیت‌های خوبی را اجرا کرده‌اند، حمل و نقل دریایی بیش از ۴۵ درصد در اقتصاد کشورشان تاثیر گذار بوده‌اند، یعنی بیشتر از صنایع دیگر در کشورمان می‌تواند تاثیر گذار باشد و اهمیت این صنعت را نشان می‌دهد و این صنعت در جهان همواره رو به رشد است و باعث رونق اقتصادی در کشورها می‌شود.

محمدپور با اشاره به سنبل آبی که یک تهدید بیوتروریسم در استان گیلان است،اظهار داشت: سنبل آبی بدترین علف هرز آبی در دنیا لقب گرفته است، این گیاه آبزی قادر است در مدت زمان کوتاهی کل سطح پهنه‌های آبی را بپوشاند و مشکلات عدیده‌ای برای بوم ‌سازگان‌های آبی و ذینفعان ایجاد نماید، سنبل آبی برای اولین بار در مرداد ۹۴ در تالاب بین‌المللی انزلی شناسایی گردید و در کمتر از سه ماه، ۳۱۹ هکتار از وسعت تالاب بین المللی انزلی ۶.۱ درصد از مساحت این تالاب را آلوده نمود، با توجه به اینکه سه روش: میکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی برای مقابله با این گیاه در دنیا استفاده شده است؛ به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مدت زمان طولانی از ورود سنبل آبی به این تالاب نمی‌گذرد، جمع‌آوری میکانیکی دستی مداوم و در درازمدت، بهترین راهکار مقابله با این گیاه مهاجم در تالاب بین المللی انزلی است.

دبیر شورای پدافند غیرعامل استان با تاکید بر ضرورت مکانیابی در آمایش دفاعی و پدافند غیر عامل با توجه به حساسیت های شهرستان خاطرنشان کرد: مکان یابی تاسیسات زیربنایی از قبیل نیروگاه ها، کارخانجات تولیدی مهم، صنایع نظامی، صنایع نظامی، صنایع سنگین، تعیین مسیر خطوط انتقال نیرو، خطوط انتقال گاز، خطوط انتقال آب، خطوط ارتباطی، پالایشگا هها، ایستگاه های پمپاژ و تقویت فشار درصورتی که براساس مطالعات مکان یابی و اصول و مبانی آمایش سرزمین و به ویژه آمایش دفاعی انجام گیرد، می تواند به صورت طبیعی نقش بسزایی در پدافند غیرعامل ایفاء نماید و در واقع استفاده بهینه از پتانسیل های منطقه ای و طبیعی میتواند تاثیر بسزایی در کاهش خطرات ناشی از انواع تهدیدات به همراه داشته باشد.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان بندر انزلی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل بیان کرد: پدافند غیرعامل مجموعه اقدامات غیر مسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی ، کاهش آسیب‌پذیری ، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌گردد.

مومنی زاده با اشاره به سیاست های اصلی پدافند غیرعامل افزود: سیاست های اصلی پدافند غیر عامل مبتنی بر بقا و حفظ امنیت است تا به تدریج شرایطی را برای امنیت ایجاد نماید، در واقع پدافند غیرعامل باعث کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی و بالا بردن ضریب امنیت در جامعه می شود.

مومنی زاده با اشاره به رخداد حادثه در مواقع بحرانی اظهار کرد: ایمن سازی را باید در حوزه های حمل و نقل دریایی و زیرساخت های شهرستان شهرستان بوجود بیاوریم که اگر در مواقع بحرانی حادثه ایی رخ داد با اشرافیت کامل به رفع آن کمک کنیم.

در انتهای این جلسه حکم صادره از سوی دکتر سالاری استاندار گیلان مبنی بر انتصاب میرشمس مومنی زاده بعنوان رئیس شورای پدافند غیرعامل شهرستان بندر انزلی توسط امیر محمدپور به وی اهدا گردید.

شایان ذکر است؛ در طی این جلسه دبیر شورای پدافند غیرعامل گیلان از مراکز مهم و حیاتی شهرستان از جمله زیرساخت های شهرستان بندر انزلی بازدید به عمل آورد.

Share