در جلسه بررسی ابعاد پروژه سد لاسک؛

در نشست فعالان محیط زیست مخالف احداث سد لاسک با مسئولان شفت چه گذشت؟!

در جلسه بررسی ابعاد پروژه سد لاسک با حضور فرماندار و نماینده شفت و فعالان محیط زیست، سوال مخالفان سد در خصوص انتشار مجوز اجرای عملیات بی پاسخ ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در ابتدای این نشست بررسی ابعاد پروژه سد لاسک مهندس عابد، دکتر مجتهدی و خانم دکتر نگاه از سازمان هواشناسی گیلان با ارائه تصاویری از پدیده گرد و غبار از روی صحرای ترکمنستان که با خشکیدگی دریاچه آرال پدید آمده و مستقیما راهی گیلان می شود، به تبیین وضعیت آب و هوای گیلان و تاثیر گرد و غبار بر اکوسیستم استان و از دست رفتن کیفیت زندگی مردم پرداختند.

«محمدرضا محسنی» فرماندار شهرستان شفت نیز در ابتدای دیدار با فعالان محیط زیست با بیان اینکه دیدگاه همه فعالان زیست محیطی برای ما قابل احترام است، تصریح کرد: اهتمام و حساسیت همه دوستداران محیط زیست در این زمینه قابل توجه و قدردانی است و فعالان محیط زیست باید همگام و همسو با دستگاه های متولی باشند!

دکتر «سعید نادری» عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه تغییر اقلیم مورد توجه دنیا قرار دارد گفت: متاسفانه ما تا زمانی که دچار زیان نشویم متوجه اهمیت نخواهیم شد. به طور مثال دریاچه ارومیه تا زمانی که دچار وضعیت خشکیدگی نشده بود کسی به هشدار های دانشگاهیان و فعالان این حوزه توجهی نداشت اما پس از بحران ایجاد شده تصمیم گیران به فکر افتادند که دریچه های سدهای حوزه دریاچه باید باز شود.

وی با بیان اینکه تا آنجا که بنده به عنوان عضو کمیته ارزیابی محیط زیست استان گیلان در جلسات حاضر بوده ام و قانوناً نیز می بایست نماینده دانشگاه را دعوت می کردند، در آخرین جلسه ای که در خصوص سد لاسک در تاریخ ۲ دی ۹۴ مطرح شده بود و بنده نیز حضور داشتم پس از آن در هیچ جلسه ای دعوت صورت نگرفت و چندین جلسه مختلف برگزار شد و سد لاسک از معدود پروژه هایی بود که چون دلایل علمی نداشته و طرح ارزیابی آن به دلایل متعدد دچار اشکال بوده همواره با پاسخ منفی مواجه شده بود.

«رامین شیرعلی پور» دبیر شورای هماهنگی شبکه سازمان های غیر دولتی محیط زیست و منابع طبیعی گیلان در این زمینه با اشاره به روند تدریجی نابودی مناطق روستایی اظهار کرد: جای تعجب است که چرا در سال های اخیر بسیاری از سدسازان کشور از مرکز به سمت استان های شمالی ترغیب شده اند.

وی با انتقاد از انتشار برخی از مطالب تند و حاشیه ای برخی از افراد بی اطلاع  و ناآگاه در زمینه محیط زیست در فضای مجازی افزود: واقعاً جای تاسف است که برخی بدون داشتن هیچ آگاهی از اثرات منفی احداث سد لاسک اقدام به اظهارات غیر قابل توجیه در فضای مجازی می کنند.

در ادامه «زهرا جنسی» نائب دبیر شبکه نیز در این جلسه با اشاره به ابعاد تخریب جنگل، اکوسیستم های تالاب انزلی، ریزگردها و زمین های حاشیه روستاهای مجاور سد لاسک گفت: انتظار ما از نمایندگان مجلس گیلان این است که در خصوص تبعات احداث سد سازی هایی چون سد شفارود و لاسک و غیره بی توجه نباشند، چون خسارت هایی که به محیط زیست وارد می شود با هیچ قیمتی قابل جبران نیست.

پونه نیکوی از سمن موج شکن بندرانزلی و دبیر جشنواره تالاب دوخان نیز با بیان اینکه چون برخی گفته اند سد سفیدرود از حیز انتفاع خارج می شود مجبوریم این سد را بسازیم تصریح کرد: در سایت وزارت نیرو ، معاونت طرح و توسعه منابع آب ایران در صفحه منتسب به سد لاسک در سربرگ هیدرولوژی آمده است “حوزه اصلی دریای خزر، حوزه فرعی تالش مرداب انزلی، نام رودخانه چوبر و لاسک. که هیچ نامی از سفیدرود در آن نیامده است.

دبیر جشنواره تالاب دوخان در رد اقوال موافقان اجرای عملیات سد سازی افزود:  باید بگوییم آن منطقه جز مناطق با فرسایش کم و متوسط محسوب می شود ( بر اساس سند ارزیابی ۲۸ ) و گفته اند از فواید سد این است که جلوی رسوبات گرفته می شود نخست اینکه چه کسی با کدام ادله علمی گفته است که مشکل اصلی تالاب رسوب است دوم اینکه در همه جای دنیا برای جلوگیری از رسوبات، از پوشش گیاهی و آبخیزداری استفاده می کنند نه اینکه بنا به آنچه در سند آمده (۶۹ ص) فقط در محدوده مخزن  ۴۴ درصد از جنگل نابود شود. سوم اینکه حجم خاکبرداری این سد ۳.۲۰۰.۰۰۰ مترمکعب است حامیان طرح سد چه تمهیدی برای جلوگیری  از ورود این حجم عظیم رسوب از خاکبرداری نموده اند. چهارم اینکه کارشناسان متعهدی که سند را ارزیابی نموده اند با کدام چرتکه به این نتیجه رسیده اند که تبخیر بیش از بارش است چون در صفحه ی سند ارزیابی اورده شده است در این منطقه متوسط بارندگی سالانه در محل طرح حدود ۹۷۹ میلی متر می باشد و میانگین تبخیر سالانه از تشت در ساختگاه سد لاسک ۱۰۸۰ میلی متر برآورد شده است . پس تبخیر بیش از بارش است بعد چرا می خواهیم سد بزنیم؟

عضو موسسه مردم نهاد موج شکن اضافه کرد: در صفحه ۱۷۷ این سند آورده اند:  در سال های اخیر تحولات زیادی از نظر بهره برداری از منابع آب قزل اوزون_ سفیدرود انجام پذیرفته است، سد سفیدرود از سال ۱۳۴۱ شروع به بهره برداری محلی از آورد به هنگام رودخانه و آبخوران دشت ها توسط سدهای آیدوغموش، سهند و…. نیز انجام پذیرفته که بخشی از آب تنظیمی سد سفید رود را کاهش داده است پیش بینی می شود با بهره برداری از این طرح ها ۴۶۲ میلیون مترمکعب در تامین آب و معادل ۴۰۴۰۰ هکتار از اراضی منطقه ی گیلان کاهش خواهد یافت که  البته در ادامه اعداد و ارقام تکان دهنده تری هم ذکر شده است اما این پرسش پیش می آید که هنگام تصویب پروژه ی این سدهای بی شمار در استان های بالادست نمایندگان ما در مجلس حضور داشتند؟ آیا تلاشی برای جلوگیری و عدم پیش روی این پروژه های عمرانی که اکوسیستم گیلان را تحت تاثیر شدید قرار داده و خواهند داد انجام پذیرفته؟

وی در ادامه متذکر شد: برخی مدعیان برآورد کرده اند علت العلل خشک شدن تالاب پایین آمدن سطح تراز آب است. طبق گراف های علمی موجود پایین ترین سطح تراز آب کاسپین در سال ۵۳ بوده و با مقایسه نقشه های ماهواره ای حوزه بستر در سال ۵۳ با ۹۷ به این نتیجه می رسیم که بسیاری از مناطقی که امروز با این تراز خشک هستند در سال ۵۳ کاملا زیر آب بوده اند. پس مدعیان تلاش نکنند ورود رودخانه ها را نادیده بگیرند !

پونه نیکوی با ارزیابی پیوست زیست محیطی سد لاسک گفت: در متن ارزیابی آمده ۳.۲۶۰.۰۰۰ مترمکعب حجم رسوب ۵۰ ساله سد است، موافقان سد میزان حجم سالیانه رسوبات رودخانه را ۷۴۰.۰۰۰ متر مکعب در سال برآورد کرده  که این پیش بینی ۵۰ ساله به کمتر از ۵ سال تبدیل می شود.

وی در پایان به مبحث قیمت گذاری درختان و جنگل های در مسیر ساخت سد پرداخت و گفت: تفاوت عمده ای بین قیمت و ارزش است جنگل های هیرکانی قیمتی نیستند اکوسیستم های سنتی ارزشی هستند می خواهید چه قدر خسارات زیست محیطی پرداخت کنید؟

نسیم طواف زاده مدیرعامل موسسه سبزکاران بالان و عضو شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی گیلان نیز با بیان اینکه ارزش ریالی درختانی که قرار است بریده شود و قسمت عمده آن نیز شمشاد بوده و اجازه فروش در کشور ندارد می بایست با این شرایط وضعیت ارزی به کشورهای همسایه نظیر آذربایجان فروخته شود. باید محاسبه کرد که ارزش اقتصادی چوب آلات چه مقدار بوده و آیا این رقم با ارزش ریالی ساخت سد برابر است.

در ادامه آذری نماینده موسسه سفیران سبز کادوس شفت نیز با بیان اینکه در خصوص مباحث سیاسی مطرح شده برای مخالفت با سد مطالبی گفته می شود، افزود: هر فردی تمایلات شخصی و سیاسی خود را دارد و مواضع ما نیز برای مسئولان شهرستان مشخص است.

وی با اشاره به طرح خروج دام از جنگل گفت: مردم در جنگل اجازه تعدی به درختان را نمیدادند و پس از خروج مردم متاسفانه قاچاقچیان چوب وارد جنگل ها شده و برداشت های زیادی داشته اند.

وی با اشاره به گردشگری منطقه گفت: مناطق روستایی منطقه با استقبال گردشگران مواجه شده و با ساخت سد جاده و معیشت مردم منطقه دچار خسارت می شود.

«پیمان بازدیدی» مدیرعامل موسسه سرزمین ایده آل ما و عضو شبکه نیز با انتقاد از نداشتن برنامه آمایش سرزمین در این جلسه گفت: تا زمانی که این برنامه اجرا نشود به نظر اصلا نمی توانیم درباره سدسازی صحبت کنیم، چرا که تکلیف خیلی از مسائل هنوز روشن نیست.

وی با بیان وضعیت اسفناک مردم روستای لاسک در خصوص روند افزایش بیکاری در این منطقه تصریح کرد: مردم روستای لاسک حق حیات دارند، بیکاری و فقر بیداد می کند صرفا برای اینکه قرار است سدی احداث شود.

مه رو مسئول روابط عمومی و کارگروه حقوقی شبکه گیلان نیز در ابتدا با تشکر از مسئولین شهرستان شفت جهت میزبانی این جلسه گفت: قطعا باید متخصصین نسبت به امور اظهار نظر کنند.

وی با بیان اینکه با بی طرفی کامل نسبت به بررسی ارزیابی سد لاسک توسط شبکه اقدام شد افزود: گزارش ارزیابی از نظر فنی چه از نظر مباحث محیط زیستی و چه از نظر مباحث اقتصادی و اجتماعی دچار اشکالات بارزی است که نیاز به بازنگری دارد.

«فرهاد اصلان پناه» کارشناس زمین شناسی نیز در این جلسه به عنوان موافق احداث سد لاسک گفت: در خصوص تالاب انزلی شرکتی در سالهای دور مطالعه ای انجام داده و در سالهای اخیر نیز آژانس همکاری های بین المللی ژاپن مطالعه کرده است و مشکل تالاب انزلی کاهش آب آن نبوده، بلکه ورد حجم زیادی رسوبات از ۱۱ رودخانه منتهی به تالاب است.

در پایان این نشست حجت السلام افتخاری نماینده مردم شهرستان شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اظهارات دلسوزانه فعالان محیط زیست در خصوص احداث سد لاسک گفت: هدف همه فعالان محیط زیست و دستگاه های متولی امر در جهت پیشبرد منافع ملی و حفظ و ارتقای محیط زیست کشورمان است.

وی با بیان اینکه اتهامات زیادی به من در خصوص مشارکت در جناح های و حزب های مختلف سیاسی زده می شود، افزود: به جرات می توانم بگویم که بنده وامدار هیچ گروه سیاسی و حزبی نیستم، بلکه هدف اول من منفعت عمومی و تحقق مطالبات مردم است.

افتخاری، در ادامه با تاکید بر تعیین تکلیف هر چه سریعتر سد لاسک برای روشن شدن وضعیت مردم این روستا، اظهار کرد: طرح احداث سد لاسک یک طرح کارشناسی شده بوده و از سوی وزیر، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کشور و … مورد تایید قرار گرفته است.

در پایان نیز حاضرین خواهان ارائه تصویری از مجوز ساخت سد بودند که این درخواست بدون پاسخ ماند!

Share