مدیرکل امور شهری استانداری گیلان مطرح کرد

در تالش با فقدان متل‌های مناسب روبرو هستیم | کارآمد بودن طرح بازآفرینی شهری

هوشنگ عباسقلی زاده گفت: بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد(فرسوده) شهری، ارتباط مستقیمی با پویایی اقتصادی شهرها، جذب گردشگر و احیای پیشینه های تاریخی یک شهرستان دارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هوشنگ عباسقلیزاده، مدیرکل امور شهری استانداری گیلان در جلسه‌ای با موضوع باز آفرینی محیط های شهری در تالش گفت: بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد(فرسوده) شهری، ارتباط مستقیمی با پویایی اقتصادی شهرها، جذب گردشگر و احیای پیشینه‌های تاریخی یک شهرستان دارد.

وی با بیان اینکه بایستی به سمت احیای محلات، پیشینه تاریخی و اجتماعی مردم یک شهر برویم، تصریح کرد: در گردشگری امروز بحث اصالت‌ها و حفظ ظواهر سنتی و تاریخی جوامع تاثیر شگرفی در ایستایی گردشگران در شهرهای مختلف و بالطبع شناخت منطقه دارد لذا پویایی اقتصادی و توسعه شهری بدون توجه به احیای این پیشینه ها امکان پذیر نخواهد بود.

عباسقلیزاده با اشاره به کارآمد بودن طرح بازآفرینی شهری اعلام کرد: در بخش تسهیلات نیز به این طرح تسهیلات خوبی از قبیل انشعابات رایگان، ۵۰ درصد تخفیف عوارض، تهاتر ملکی و برخی امتیازات دیگر جهت تشویق و استقبال متقاضیان تعلق گرفته است.

در تالش با فقدان متل‌های گردشگری مناسب روبرو هستیم

عباسقلی زاده با ذکر این نکته که در تالش با فقدان متل‌های گردشگری مناسب روبرو هستیم تأکید کرد: در ارائه طرح‌ها بدنبال تکرار اشتباهات گذشته و ساخت و ساز های غیر اصولی نباشید.

وی ادامه داد: گردشگران امروز علاوه بر زیبایی، به‌دنبال کسب آرامش و لمس فضاهای تاریخی مناطق هستند از این رو با توجه به این نکات، می‌توان هدف اصلی بازآفرینی که در واقع رونق اقتصادی شهرها و پویاترشدن مکان‌های تاریخی و زیبایی منظر شهری‌ست را محقق نمود.

کارکردهای اجتماعی بازآفرینی شهری از کارکردهای فیزیکی آن موثرتر است

سیدعیسی مهدوی، فرماندار تالش در ادامه برکارکرد اجتماعی طرح بازآفرینی شهری اشاره کرد و افزود: طرح باز آفرینی شهری که در واقع احیای قسمت‌های ارزشمند فراموش شده شهر می باشد، برای بازیابی فضاهای شهری و ایجاد عدالت اجتماعی در این فضاها بسیار مناسب بوده و کارکردهای اجتماعی آن (شامل توجه به نقاط فرسوده و فقیر نشین و اعتدال در توزیع فضاهای شهری) از کارکردهای فیزیکی آن نیز موثرتر است.

۱۲ طرح بازآفرینی شهری در شهرستان تالش بررسی و به نتیجه رسیده است

ایرج شاهی معاون عمرانی فرماندار تالش در این جلسه  پایدار سازی محلات، کاهش فقر شهری، کاهش آسیب های اجتماعی، تقویت اقتصاد محلات، بهبود عملکرد ترافیکی و کیفیت بخشی به معماری ساخت شهری را از اهداف کلی طرح بازآفرینی شهری دانست و افزود: در مجموع در قالب این طرح، ۶۰ مصوبه و ۴۷۰ ساعت کار کارشناسی در تالش صورت گرفته که منجر به تشکیل ۴ کمیته تخصصی گشته و برای ۴ شهر هدف (تالش، اسالم، حویق و چوبر) مجموعا ۱۲ طرح بررسی و به نتیجه رسیده است.

Share