آیت‌الله نوری همدانی:

تمام علوم ساخته و پرداخته اسلام و علمای بزرگ دین بوده است

تمام دنیا برای برداشت های علوم از اسلام استفاده کرده اند به همین جهت بخش عمده ای از اصطلاحات علوم تجربی به زبان عربی است چراکه دانشمندان این علوم مسلمانانی بودند که با آیات و روایات مأنوس بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله نوری‌همدانی با اشاره به ضرورت توجه جدی به سه عنصر متون درسی، استاد و شاگرد در دانشگاه تأکید کرد که نباید اجازه دهیم فرهنگ غربی بر دانشگاه ها سیطره پیدا کند.

به گزارش «انتخاب»، آیت الله حسین نوری‌همدانی عصر امروز در دیدار حجت الاسلام مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها و هیأت همراه با بیان این که کار در دانشگاه فعالیتی بسیار مهم و مقدس است، اظهار داشت: از اهل بیت(ع) وارد شده است «عاقل کسی است که زمان خود را درست بشناسد و وظیفه خود را بر اساس آن شناخت درست تنظیم کند».

وی افزود: انقلاب اسلامی در زمان ما به وقوع پیوست که تحولی در کل جهان ایجاد کرد و در نتیجه آن دو مرکز مهم یعنی حوزه و دانشگاه بیشتر به چشم آمد، بنابراین کار در این دو مرکز بسیار مهم و حساس است و عملی ساختن برنامه هایی که دارید نیز بسیار مهم و البته مشکل است.

این مرجع تقلید عنوان کرد: مسأله اول تاریخ تمدن اسلامی حوزه های علمیه است که امروز باید برای کل دنیا مشخص شود، چراکه قرن ها کشورهایی امثال کشور ما زیر سیطره استکبار قرار داشت و در دانشگاه ها این تفکر وجود داشت که پدیدآورنده علوم، غرب بودند در حالی که باید ثابت کنیم همه علوم از اسلام سرچشمه گرفته است.

وی با اشاره به این که اسلام بنیان گذار تمدن گسترده در کل جهان بود، خاطرنشان کرد: تمام دنیا برای برداشت های علوم از اسلام استفاده کرده اند به همین جهت بخش عمده ای از اصطلاحات علوم تجربی به زبان عربی است چراکه دانشمندان این علوم مسلمانانی بودند که با آیات و روایات مأنوس بودند.

آیت الله نوری‌همدانی تأکید کرد: کسانی که از اسلام استفاده کردند در حقیقت نمک خورده و نمکدان شکسته هستند، در نتیجه مردم فکر می‌ کنند که علوم از غرب آمده است؛ به عنوان مثال در منابع دینی ما وجود دارد که برخی کرات دیگر قابلیت سکونت دارند ولی امروز کشف این مسأله را به یکی از دانشمندان غربی نسبت داده اند.

وی عنوان کرد: شما باید اثبات کنید که تمام علوم ساخته و پرداخته اسلام و علمای بزرگ دین بوده است؛ در هر صورت در دانشگاه سه عنصر اساسی وجود دارد، عنصر اول علوم و معارفی است که تدریس می‌ شود که باید تلاش کنیم اسلامی باشد نه غربی.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که الهیات، جامعه شناسی، روانشناسی و سایر علوم انسانی دیگر باید با رویکرد قرآنی و روایی به درستی تبیین و ارائه شود، خاطرنشان کرد: مسأله دیگر آن است که دشمنان ما تلاش کردند حوزه و دانشگاه را از یکدیگر جدا کنند، بنابراین باید سعی کنیم این دو مرکز مهم را بیش از پیش به هم نزدیک کنیم.

وی ابراز داشت: باید نظارت جدی بر اسلامی بودن دانشگاه ها و دروس شکل گیرد، مناظره و بیان مسائل به صورت علمی مشکلی ندارد ولی نباید اساتیدی در دانشگاه ها باشند که با اساس اسلام و نظام اسلامی و انقلاب در تضاد باشند چون همیشه افراد عنود و لجوج در همه مراکز از جمله دانشگاه ها وجود دارد.

آیت الله نوری‌همدانی عنوان داشت: عنصر دوم اساتید هستند چراکه عقیده و اخلاق و منش استاد بسیار در شاگردان تأثیر می‌ گذارد، در یک نظام اسلامی باید دانشگاه های ما با اخلاق و امانت و درستی و پاکی توأم باشند.

وی با تأکید بر این که عنصر سوم در دانشگاه ها دانشجویان هستند، یادآور شد: شما ارتباط خود را با این قشر عظیم قطع نکنید، چراکه خداوند افراد را متفاوت آفریده است و برای شناخت شخصیت هرفردی باید با او در ارتباط بود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: شما باید همچون یک پدر مهربان در کنار شاگردان باشید همچنانکه از شیخ عبدالکریم حائری که مؤسس حوزه های علمیه بود اول به عنوان یک پدر مهربان برای طلاب و بعد از آن به عنوان استاد و مدیر یاد می‌ شود.

وی با اشاره به این که دانشگاه ها باید در مسیر علمی گام های جدی بردارند، ابراز کرد: یکی از فعالیت هایی که می‌ توانید داشته باشید این است که برای افراد انقلابی درس خوان و اهل معرفت تشویق هایی در نظر بگیرد و برای افرادی که اهمیت کمتری به درس می‌ دهند راه کارهایی برای تقویتشان ارائه بدهید.

Share